פעילות עשיית השוק בארץ, החוקים, החברות העוסקות והתמורה לפעילות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 14706
מספר מקורות 75

תקציר העבודה

הקדמה :
עשיית שוק הינו תחום חדשני ומעניין אשר גרם לשינויים רבים ומשמעותיים בשוק ההון ובתחום ההשקעות בניירות ערך בארץ ובעולם.
אומנם זמן פעילותו בארץ הוא מועט (משנת 2005),אך התמורות בסחירותן של ניירות הערך הן רבות.
מאחר והתחום הינו חדש בארץ ולכן כמעט ולא קיימת ספרות בנושא, מרבית העבודה  מבוססת על מידע מאתרי הבורסות בארץ ובחו"ל, נתונים מספריים של ניירות הערך,ספרות מחו"ל, עיתונאות וראיונות עם גורמים בתחום. בעבודה המוצגת לפניכם, בחנו את הנושא במגוון היבטים שונים על מנת לנסות ולקבל את התמונה הכוללת של "עשיית שוק" בארץ.
בפרק הראשון ובמבוא:  נציג את המונח עשיית שוק, עקרונות עשיית שוק ופעילות עשיית שוק בארץ. בפרק השני:  נציג את עיקרי "ועדת האוזר"  אשר נתנה את המלצותיה לכניסת תחום "עשיית השוק" לארץ,תוך שילוב המודלים הרלוונטיים והניסיון הבינלאומי בתחום זה.
ממסקנות הוועדה הוגדרו התקנות ל"עשיית שוק" בארץ , ע"י יו"ר הבורסה.
בתת פרק זה יופרטו ההגדרות : מי ראשי להיות עושה שוק , מהן ההגבלות של אותו עושה שוק,כיצד מתבצעת עשיית השוק במסחר וסיום פעילותו של "עושה שוק".
בפרק השלישי : נפרט על עשיית שוק בבורסות השונות בעולם, תפקידו של ה- MARKET" MAKER" ,את ההבדלים בין עושה שוק בארץ לבין "MARKET MAKER" בחו"ל. דרכי המסחר בנסד"ק בבורסה בניו-יורק ובארצות אירופה.
בפרק הרביעי : נציג את ההתפתחות שחלה בעשיית השוק בארץ,מתחילת כניסת התחום- בניסוי משותף של הבורסה לניירות ערך ובית ההשקעות פריזמה בשנת 2005 ועד היום.
בנוסף יוצגו כל בתי ההשקעות שמבצעות עשיית שוק בנ"ע – דרך ההתנהלות , וחלוקה סטטיסטית ע"פ חלקן בכלל "עשיית השוק" בארץ.
בפרק החמישי : פרק הניתוח הסטטיסטי, ננסה לאמוד את השינויים המספריים שחלו בניירות הערך, מרגע תחילת עשיית השוק ועד כה.
                                                                                                                  בפרק השישי : נציג את חוות דעתם של העיתונאות הכלכלית בארץ– מגמה חיובית ושלילית בנושא עשיית שוק.
בפרק השביעי : יוצגו סיכומי ראיונות ופגישות של שלושה גורמים שונים בתחום  – מנהל עשיית שוק בבית השקעות בארץ ,מנהל מרכז ההשקעות בבנק בארץ ולקוח (חב'  שמתבצעת בה עשיית שוק), וזאת על מנת שנוכל לקבל תמונה אמיתית המתקבלת מ"השטח".
כמו כן בפרק האחרון יוסכמו עיקרי הדברים ומסקנות עיקריות העולות מהמחקר. פרק 1:  עשיית שוק – מבוא
שיטת המסחר הנהוגה בשוק ההון הישראלי השתנתה בשלוש השנים האחרונות ועוברת מספר בלתי מבוטל של תמורות . מדובר בגידול ניכר במספר החברות שמינו עושי שוק (Market Makers) לניירות הערך שלהם, הנסחרים בבורסה. תפקידו של עושה שוק הוא לפעול כמתווך פיננסי ולהציב בספר הפקודות הוראות קניה ומכירה במהלך יום המסחר בכמויות שנקבעות ע"י החברה ובמרווחים ידועים ועל-פי הפרמטרים שקובעת הבורסה והכל מתוך מטרה להנזיל את השוק. כמו כן, עושה השוק הוא גם כתובת לפניות של קונים ומוכרים במניות. החברה היא הממנה את עושה השוק ומממנת את פעילותו והוא נתון לפיקוח מתמיד של הרשויות בכל הקשור לעמידה במחויבותו כלפי החברה וכללי הרגולציה החלים עליו. בורסות רבות בעולם, לרבות הבורסות המשוכללות והגדולות בעולם לני"ע ולנגזרים, כגון NYSE, הנאסד"ק והיורונקסט הנהיגו מסחר באמצעות עושי שוק. חלקן חייבו מינוי עושי שוק למניה או לנכס נגזר וחלקן מתגמלות את החברות הממנות עושה שוק למניה ע"י אפשרות לכניסה למדד או לשיטת מסחר טובה יותר.
 עושה השוק משמש למעשה כגוף המנהל את המסחר במניות החברה ומאפשר לציבור המשקיעים לקנות או למכור ניירות ערך של החברה בכל עת, בעלויות נמוכות יותר וללא אילוצי נזילות. בכך מסייע עושה השוק לשמירה על עניין ואינטראקציה עם המשקיעים ומעניק להם בטחון כי יוכלו בעתיד לשנות את אחזקותיהם במניות החברה במהירות גדולה.  אומנם מהפכת עושי השוק לא עוררה רעש תקשורתי רב, אך ניתן לראות את השלכותיה בגידול המרשים במחזורי המסחר של המניות הקטנות והבינוניות בבורסה.
מהי עשיית שוק ? העברת פקודות קנייה ומכירה בנייר ערך של החברה במהלך יום המסחר, בכמויות מסוימות ובמרווח מחירים תחרותי ובכפוף להנחיות הבורסה, המשפר את הסחירות בנייר ערך בו הוא פועל. עושה השוק הינו חבר בורסה (או חברה בשליטת חבר בורסה), אשר התחייב לבצע מסחר במניות החברה,.עושה השוק משמש כגוף המנהל את המסחר במניות החברה. הוא מסייע לשמירה על עניין ואינטראקציה עם המשקיעים ומעניק להם ביטחון, כי יוכלו בעתיד לשנות את אחזקותיהם במניות החברה במהירות גדולה, כלומר, עושה השוק מעמיד בפני ציבור המשקיעים את האפשרות לקנות או למכור את ניירות הערך של החברה בכל עת, בעלויות נמוכות יותר וללא אילוצי נזילות, בנוסף ממתן עושה השוק את התנודות בני"ע כאמור.
עקרונות עשיית השוק עשיית השוק מבוססת על מס' עקרונות : א. השאלת מניות התאגיד לעושה השוק.
ב. עשיית השוק הינה וולונטרית ואינה נכפת על החברה ג.  החברה היא הממנה את עושה השוק ומממנת את פעילותו.
ד. עושה השוק נתון לפיקוח מתמיד של הרשויות בכל הקשור לעמידה       במחויובותיו כלפי החברה וכללי הרגולציה החלים עליו.
ה. פעילות עושה השוק מעוגנת בהסכם שנקבע ונחתם בין עושה השוק והחברה,     בכפוף להנחיית דירקטוריון הבורסה. בין היתר יתייחס ההסכם להיקף     פקודות הקניה והמכירה בכל עת, מרווחים (ציטוטים) של הפקודות וזמני       המסחר של עשיית שוק.
ו.  עושה השוק אינו בעל עניין בחברה ולא חלה עליו חובת דיווח על השינויים בהחזקות בעלי עניין.  עשיית השוק בישראל באופן רשמי, תחום עשיית השוק בישראל עדיין בתחילת דרכו, הרעיון להכנסת עושי שוק לישראל חלחל אט אט לתודעת קובעי המדיניות בישראל ובתחילת שנת 2005 הוקמה ועדה ציבורית, בראשותו של פרופ' שמואל האוזר1, לבחינת האפשרות להסדרת פעילותם של עושי שוק בבורסה בת"א. הועדה הגישה את המלצותיה לרשות ניירות הערך והצוות הגיע למסקנה כי עשיית שוק עשויה לתרום להגברת הנזילות בבורסה בתל-אביב. כללי מסגרת לעשיית שוק שעוגנו
1 – הועדה ומסקנותיה יוצגו בהמשך העבודה.
אח"כ בתקנון הבורסה שאושר ע"י רשות ני"ע והאוצר. בין היתר, נקבע כי על עושה השוק להיות חבר בורסה או חברה בת של חבר בורסה. רפורמת עושה השוק הושקה בספטמבר 2006 והיא הינה חלק מתהליך רב שלבים של שינוי פני שוק ההון בישראל. בשנת 2002 הוגשו המלצותיה של  "וועדת האוזר" הראשונה שבראשה עמד פרופ' האוזר,  למעבר לשיטה של עושי שוק באג"ח ממשלתי.
הניסיון בעולם, כפי שהוצג ע"י הוועדה, הוא שבמדינות בהן בוצעה, הצליחה הרפורמה להגדיל את הנזילות בשוק והביאה להפחתה משמעותית בעלויות גיוס ההון הממשלתי, תוך כדי שכלול ופיתוח מוצרים נלווים.  הגדלת הנזילות ופיתוח השוק יתמכו בשוק האג"ח הממשלתי בתקופות של אי וודאות ועליית תשואות    ויקלו על הממשלה לגייס כספים בשוק בעיתות אלו. רפורמת עושה השוק בישראל קשורה בעקיפין גם לרפורמת קרנות הפנסיה מינואר
2 004.
מחקרים שנעשו בארץ ובעולם הראו כי סחירות גבוהה בניירות ערך מעלה את השוויון ולכן בעלי השליטה בחברה עצמה הם הגורמים המעוניינים ביותר בהגברת הסחירות של מניותיה הרפורמה שנוסדה כתוצאה מוועדת "האוזר" פותחת חלון הזדמנויות לכל אותן מאות חברות שהמסחר במניותיהן מאופיין בסחירות נמוכה למנות עושי שוק למניותיהן ובכך לשפר באופן מיידי את הסחירות במניה, למנוע תנודתיות במחיר החברה ולשפר את תדמית החברה   ולהעלותה על מפת ההשקעות של הגופים המוסדיים והמשקיעים המקצועיים בארץ תוך התמקדות בהצפת הערך האמיתי של החברה באמצעות שוק ההון.
יתרון נוסף של מינוי עושה השוק הינו בניית בסיס לאמון הציבור המשקיעים בחברה ובנכסיה הנסחרים בבורסה