פרוסמינריון ניתוח המחזה 'שלוש אחיות' של צ'כוב

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4880
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

שלוש אחיות של צ'כוב ניתוח המחזה שלוש אחיות תוך בחינת המערכה הראשונה במחזה ובדיקת המרכיבים המרמזים דרכה, על יתרחש במחזה; בטקסט ובשתי הפקות שניתן למצוא בספריות הוידאו ובאונ' תל אביב. העבודה מעולה והציון עליה הוא 100. בהצלחה.
פרוסמינריון "לעקור למוסקבה, למכור הכול ולעקור למוסקבה…" בחינת המערכה הראשונה ב שלוש אחיות ובדיקת המרכיבים המרמזים דרכה, על יתרחש במחזה; בטקסט ובשתי הפקות.
שנה ב, תואר ראשון                                                                                                  10.05.2006
מבוא
המחזה שלוש אחיות נכתב על ידי אנטון צ'כוב בשנת 1900, ונתפס באופן אוניברסאלי כיצירת מופת קלאסית. העלילה מתרחשת ברוסיה, במרחק רב מן העיר מוסקבה, העיר לה עורגות שלוש האחיות לבית פרוזורוב. אולגה, האחות הבכורה, מורה בבית ספר המנסה לשמור על אחיותיה ועל אחדות הבית לאחר מות אביהן. מַשה, האחות האמצעית, נשואה לאדם אשר אינה אוהבת ומנהלת רומן עם קצין צעיר ומרשים. אירנה, האחות הצעירה מביניהן, מלאת ערגה וכיסופים למוסקבה, עם תקוות לעבודה ולאהבה, מוצאת עצמה מחוזרת על ידי סגן נלהב מהצבא, אותו אינה אוהבת אך מוכנה להתחתן עימו. היא מוכנה להקרבה זו בכדי לשחרר עצמה ממציאות בה חשה כי אינה מסוגלת להתפתח. האח אנדרי מחותן לנערה כפריה ומנסה להשתלט על חיי המשפחה ועל חייו. ישנם אנשי צבא אשר מתרועעים עם משפחה זו, בינהם טוזנבך, צ'יבוטיקין וסוליוני, אשר אוהב את אירינה. סיפורה של משפחת פרוזורוב בוחן לאורך המחזה נושאים של תקווה, זמן, חלום מול מציאות ושינויים. המחזה עוסק, במפורש או במרומז, בשאלות על עתיד האנושות, הן במישור העקרוני של המין האנושי כולו והן במישור הקונקרטי של משפחת פרוזורוב העומדת במרכזו. ההצגה הראשונה הועלתה בשנת
1 904, במוסקבה, ומאז הועלתה בכל רחבי העולם.
צ'כוב אמר שאקדח אשר מופיע במערכה הראשונה סופו לירות במערכה האחרונה. בשלוש אחיות אין אקדח המופיע במערכה הראשונה, על אף שיש הרג באמצעות אקדח במערכה האחרונה.
על ידי ניתוח מטפורי של משפט זה ניתן לבחון את תחילת המחזה ולבדוק האם הוא אכן מרמז על סוף המחזה. בעבודתי אחקור את תחילת המערכה במחזה שלוש אחיות ואבדוק האם היא אכן מרמזת על אשר יתרחש במחזה.
לטענתי היא אכן מרמזת על הסוף המר של בית פרוזורוב. על מנת להוכיח טענה זו אבצע ניתוח טקסטואלי של ראשית המערכה הראשונה. אנתח את הטקסט על פי הרצף בו הוא מוצג במחזה. כמו כן אבחן שתי הפקות שהועלו במהלך המאה העשרים ואבדוק כיצד המימוש הטקסטואלי מתבטא על הבמה; עד כמה כל במאי נאמן לטקסט, הכולל את הוראות הבמה. כמו כן, אבחן האם ניתן לראות בתחילת המערכה בהפקות רימוזים להמשך המחזה ולסופו הטראגי, ואם כן- כיצד זה בא לידי ביטוי?             כיוון שקראתי את המחזה וראיתי את ההצגות מספר פעמים, אנתח אותו מתוך נקודת מבט ביקורתית ורגישה לדקויות. אשתמש לעיתים בידיעותיי את המשך המחזה וההפקות בכדי להוכיח טענתי.
עם זאת, סבורה אני, כי גם אדם אשר רואה את ההצגה בפעם הראשונה ושם לב לדקויותיה, יוכל לשער את המשכו ואת סופו הטראגי. …