בחינה סופית - תאטרון בחברה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2021
מספר מילים 1033

תקציר העבודה

שאלה 1
אתרו בקטע "דודתי המתה" מתוך ההצגה "פרחה שם יפה" (באתר הקורס) שלושה סימנים סוציו
– סמיוטיים. תארו את הסימנים ואת תפקודם בסצנה וציינו אילו משמעויות חברתיות ניתן לגזור
מסימנים אלה. כל פרשנות מנומקת העושה שימוש מושכל במונחי הקורס תתקבל.
– סוציו-סמיוטיקה פירושה הוא ההבטים החברתיים של תורת הסימנים. סוציו זה ההביטים החברתיים, וסמיוטיקה זה תורת הסימנים…

שאלה 2
התייחסו לדמותו של אסף במחזה "משחקים בחצר האחורית", האם לדעתכם היא מעוצבת
כטיפוס או כדמות ראליסטית? (התייחסו לפעולותיו בשלוש נקודות שונות לאורך המחזה). כל
פרשנות מנומקת העושה שימוש מושכל במונחי הקורס תתקבל.(שלבו בתשובה את הגדרת סוג
הדמות שבחרתם, והדגימו את טענותיכם ישירות מתוך המחזה).
– דמות ריאלסטית היא דמות מציאותית מהז'אנר הריאלסטי, היא דמות מלאה בפרטים תלת ממדית, (פסיכולוגי, חברתי פיזי), יש לה היסטוריה ברורה, מורכבת ובעלת אפיונים רבים, ידוע מאיזה קבוצה חברתית היא מגיעה, היא משתנה ומתפתחת לאורך כל העלילה….

שאלה 3
הסבירו מהי אינטר- טקסטואליות וציינו כיצד היא מתקיימת בין הסצנה האחרונה במחזה
"טרטיף" (מערכה חמישית, תמונה 7) לבין סצנת הסיום בהצגה "הרב קמע" (באתר הקורס).
מה המשמעות החברתית הנובעת מצירוף זה לטענת הקורס?
– אינטר טקסטואליות הוא בעצם מושע מאוד נפוץ, פירושו שיח בין טקסטים. אחד מאפייניו זה אינטר טקסטואליות כלומר, התכתבות, ציטוט, הכלה, אזכור, התייחסות של טקסט מסוים עם טקסטים אחרים, עם הצגות אחרות….

שאלה 4
הסבירו כיצד באות לידי ביטוי תכונות השפה הרזה בסצנת הפתיחה ובשיר "אני לא פרחה"
במחזה "פרחה שם יפה". איזו משמעות חברתית נובעת לדעתכם משימוש בשפה זו בסצנה ? כל
פרשנות מנומקת העושה שימוש מושכל במונחי הקורס תתקבל. (מרכיבי התשובה: ציינו את
תכונות השפה הרזה אותה אתם מדגימים, הדגימו – ציטוט והסבר מתוך היצירה, וחיבור
למשמעות חברתית כוללת.)
– השפה הרזה "המדוברת" במחזות החלה בשנות השמונים והתשעים והגיעה לבמה כשייסדו את התאטרון הקאמרי ולאט לאט התפשטה לשדה התאטרון כולו.
השפה רזה זה סוג של השפה שמדברים בתאטרון. אם אנחנו באים לצפות בהצגת תאטרון, אנחנו שמים לב לסוג השפה שבה דוברת הדמויות. יש משמעות לשפה ולסוג השפה בה משתמשים בתאטרון ובה דוברות הדמיות השונות….