שכר המורים בישראל בהשוואה בינלאומית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6793
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

" שכר המורים בישראל בהשוואה בינלאומית " עבודה סמינריונית בכלכלה מוגשת ע"י אאאא בבב ת.ז 111111111
לפרופסור  פפפפפפ יוני 2008
תוכן העניינים
מבוא
ההוראה כפרופסיה מעמד המורה בישראל שכר המורים בישראל הוצאות מערכת החינוך הלאומית בישראל בהשוואה למדינות OECD שכר המורים בישראל בהשוואה בינלאומית האם הישגי התלמידים בישראל מצדיקים העלאת שכר המורים?
דיון וסיכום ביבליוגרפיה     מבוא
כל מורה רביעי במגזר הממלכתי עוזב את משרתו בשנת עבודתו הראשונה; כך עולה מסקר מיוחד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שהוגש לאחרונה לראשי משרד החינוך. שיעור "הנשירה" למורים בשנת העבודה הראשונה שלהם בפועל לאחר סיום שלב ההכשרה, עומד על כ-
5 %-30%. עוד עולה מהדו"ח, כי בין 1991 ל-2002 עלה שיעור המורים העוזבים לצמיתות את מערכת החינוך ב-28% – מ-6.9% מכלל המורים במערכת החינוך ב-91' (4,938 מורים), ל-8.8% (9,604 מורים) ב-2002.  (קשתי 2007) נשירה ותחלופה של מורים גורמת נזקים חינוכיים ובזבוז עצום של כספי ציבור (2005, Haberman ). אחד הגורמים לשחיקת ונשירת מורים הוא שכרם של המורים.                (2005) Haberman מסביר גם כי שיעורי העזיבה הגדולים , במיוחד של מורים בתחילת דרכם, נובעים משיטת הגיוס של מורים לבתי ספר – שיטה שאינה אישית דיה, אינה מביאה לתיאום ציפיות וגורמת לשחיקה ועזיבה של מורים.
 שלושה ממצאים בולטים עלו במספר רב של מחקרים על עזיבת מורים את מקצוע ההוראה:
שיעורי עזיבה גדולים לעומת מקצועות אחרים במשק שיעורי העזיבה הגדולים ביותר הם של מורים מתחילים הסיבה העיקרית לעזיבת מקצוע ההוראה הוא שכר נמוך על אף השיקולים החשובים האחרים (כגון ביטחון תעסוקתי, בעיות משמעת), לשכרו של המורה המתחיל ולמבנה השכר של המורים יש המשקל הכבד ביותר בהחלטה להתחיל לעסוק במקצוע ההוראה או להישאר במקצוע, ולהפך.
עבודה זאת עוסקת בשכר המורים בהיבט רחב. העבודה דנה בשכר המורים בהשוואה לשכר בעלי מקצועות אחרים בשירות הציבורי, ובהשוואה לשכר מורים במדינות אחרות. כמו כן עוסקת במעמדו החברתי של המורה בישראל ומעמד ההוראה כפרופסיה.
בהיבט רחב יותר, דנה העבודה בהוצאה הלאומית לחינוך בישראל, ומשמעותה לטווח ארוך של רמת השכר הנמוכה של המורים, על עתידה של מדינת ישראל.