טיפול קהילתי בעברייני מין

תקציר העבודה

תקציר העבודה:
לעבודה הוענק ציון 95 בפקולטה למשפטים. העבודה כוללת 38 עמודים ו-50 מקורות.
חשוב לתת תשובה לשאלה:
"למה טיפול?" התשובה הפשוטה והעיקרית היא כדי להפחית ולמנוע קורבנות נוספים.
מקומן של עבריינות המין והסטיות המיניות במכלול הרחב של עבריינות וסטייה חברתית בחברה הישראלית הוא רב למצער. העבריינים, כמו גם הקורבנות הינם רבים ובאים מתוך חתכים רחבים של האוכלוסייה, כולל ילדים נוער ומבוגרים, נשים וגברים. צרכי פעילות המניעה, הטיפול והשיקום מחייבים הכשרת מערך רחב של אנשי מקצוע המיועדים ומוכשרים לכך.
גישת התערבות לטיפול בתוקפים מינית, נועדה למטרה כפולה – להוציאם ממעגל העבריינות מחד גיסא, ולהגן על קורבנות תמימים עתידיים מאידך גיסא. מן הידע הקיים לגבי התופעה של תקיפות מיניות ואפשרויות הטיפול בעברייני מין וסוטי מין עולה כי טיפול בשיטות מסורתיות לא תמיד עוזר, וכי לעיתים אי מתן טיפול עדיף על טיפול בשיטות לא מתאימות.
המסוכנות הנובעת מעבריינים בכלל, ובפרט זו הנובעת מעברייני מין, הינה נושא ההולך ותופס מקום חשוב בשיח הציבורי. התוצאה של מצב זה עלולה להיות פיתוח גישות הגורסות שיש להרבות במעצרים ובעונשי מאסר ארוכים כברירת מחדל בשם ההגנה על הציבור. עם זאת, הרעיון להחזיק את כל הנחשבים מסוכנים מאחורי סורג ובריח למשך שנים ארוכות מעורר בעיות מוסריות כבדות משקל וספק רב אם הוא ישים. הצורך והדרישה לאזן בין זכויות הפרט וזכות הציבור לביטחון אישי מביא מערכות משפט ברחבי העולם, ובשנים האחרונות גם בישראל, לנסות ולהסתייע באופן גדל והולך בכלים מקצועיים על מנת להעריך את המסוכנות העתידית של אדם, לאתר את גורמי הסיכון ולפתח כלים לנהל את המסוכנות בדרך שתקדם את ביטחון החברה.
בסמינריון זה אענה על השאלה "מהו אופן הטיפול המתאים ביותר לעברייני מין על מנת למנוע הישנות עבריינות מין תוך התחשבות בצרכי העבריין ".
הסמינריון יתחלק למספר פרקים:
בפרק הראשון יתוארו שיקולי בית המשפט בעת חריצת  הדין של העבריינים.
יינתן דגש בפרק זה על אפיון העבריינים, אמצעי הענישה ודרכי הטיפול בכל אחד מהשלבים שיתוארו.
הפרק השני יכלול מקרים מיוחדים. תינתן התייחסות לעבריינות מין בקרב בני הנוער וקטינים מתחת לגיל האחריות הפלילית. בנוסף תינתן התייחסות עד כמה שניתן גם למקרה של נשים כתוקפות מינית.
לאחר ששני הפרקים הראשונים יתארו את נושא העבריינות בארץ כפי שצוין קודם, הפרק השלישי יכיל השוואה למדינות מערביות ותינתן התייחסות למשותף ולהבדלים שבין מדינות אלו למדינת ישראל.
הפרק הרביעי יתייחס להקרנה החוקתית של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו על זכויות עברייני המין שלא לקבל טיפול נגד רצונם לאור החוקים החדשים ומצד שני זכותם של קורבנות העבירה להבטיח כי לא יפגעו עוד על ידי אותם עברייני המין.
הפרק החמישי יתייחס לנושא הרצידיביזם בקרב עברייני מין ובפרק האחרון אני אציג תכניות מניעה שונות המופעלות שתפקידן למנוע את התופעה עוד בטרם התרחשה ולחסוך את הצורך בטיפול לאחר מעשה. אסיים את הסמינריון במסקנות והבעת דעה אישית לאור החומר הרב שנחשפתי לו בעבודה זו.
תוכן עניינים
מבוא – 2
עבריינות מין – תיאוריות וגישות –. 3
עברייני מין – ענישה או שיקום –… 6
ענישה ודרכי טיפול -.. 7
טיפול במהלך הענישה … 9
טיפול לאחר ריצוי העונש –. 11
חקיקה -. 12
מקרים מיוחדים -.       18
קטינים מתחת לגיל האחריות הפלילית הפוגעים מינית בקטינים אחרים -. 18
עברייני מין מתבגרים .. 20 נשים כתוקפות מינית .. 22
משפט משווה… … 24
ארצות- הברית –. 24
בריטניה – 26
קנדה — 28
השפעת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו על הנושא 29
רצידיביזם בקרב עברייני מין 31
תוכניות מניעה. … 32
סוף דבר– … 34
ביבליוגרפיה- … 36