עבודת מחקר במשפט בינלאומי: מהו טרור ומהו טרוריסט לאור המשפט הבינלאומי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2782
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

הכותבת הינה בוגרת תואר ראשון במשפטים ותקשורת, במכללה למנהל בראשון לציון. ציון העבודה: 95
תקציר:
עד לפני כשני עשורים ההתייחסות לטרור לא היתה מקיפה כל-כך מבחינה גלובלית כפי שניתן לראותה בשנים האחרונות. זאת אף ניתן להמחיש מבחינת המקורות הספרותיים הבינלאומיים העוסקים בנושא: הן על מקורות ראשוניים, כגון: אמנות, והן על מקורות משניים, כגון:
ספרות מקצועית. כיום, קשה מאוד לדמיין סקירה של המשפט הבינלאומי שאין בה התייחסות למאמצים של הקהילה הבינלאומית ליצור ולפתח כלים משפטיים להתמודדויות עם התופעה ההולכת וגוברת של טרור בינלאומי.
מהו "טרור" ומהו "טרוריסט" לאור המשב"ל?
מבחינת המשב"ל ישנם מספר בעיות אשר מזוהות עם הנושא שנקרא "טרור": ראשית, הבעיה המרכזית היא בהגדרה; שנית, באיזה היקף יכול להיות מוגדר אותו פשע, לדוג':
האם תקיפה כנגד רכוש, כמו-גם תקיפת אדם, יכולה להיות כלולה באותה הגדרה של טרור במשפט הבינלאומי?; שלישית, הועלתה מידת היקף הפעולה אשר צריכה להילקח בחשבון, הן מבחינת מניעיו של המבצע, והן מבחינת כוונותיו.
לאחר סריקה, הן במקורות ראשוניים, והן במקורות משניים, למדים אנו כי ישנו קושי במציאת מוסכמת למונח זה. קושי זה מהווה את המכשול המרכזי שעמד, ועודו עומד, בפני כל מאמץ ליצור מנגנון בינלאומי אשר יעזור להילחם בתופעה הנקראת "טרור". קושי זה אף גרם להיווצרות מצב כה אבסורדי, בו כמעט כל מדינות העולם מגנות את הטרור, ואף מתחייבות לנקוט בפעולות ספציפיות נגדו, אך הן עדיין לא מסוגלות מלהסכים מהו "טרור" בעצם.
הוויכוח בהגדרתו של המושג "טרור" נובע מחוסר תשובות לשאלות, כגון: "האם מטרות מסוימות יש בהן להכשיר או להצדיק את מעשי הטרור?", הרי נאמר כי "טרוריסט בעיני האחד, הינו לוחם חופש בעיני האחר", לדוגמא: ישנן מס' מדינות, רובן ערביות ומוסלמיות, אשר טוענות כי לחימתן נגד כיבוש זר, או מימוש הזכות להגדרה עצמית, אינן מהוות פעולות טרור, גם כאשר אלו מכוונות כלפי אזרחים תמימים. טענות אלה מצאו לנכון להסתמך על החלטות האו"ם בעניין הטרור שהתקבלו עד לשנת 1994, בהם הוזכרה הזכות להכרה עצמית והלגיטימיות של מאבקן של תנועות לשחרור לאומי, לצד גינויי הטרור. זאת, למרות שבהצהרה בעניין צעדים למיגור הטרור הבינלאומי שאומצה ע"י עצרת האו"ם בשנת 1994 נקבע אחרת- בהמשך: ניתוח המשפט הבינלאומי פיתוח כלים משפטיים ללחימה בטרור ודרכי מיגור הטרור התפנית – אירועי ה-11.9.2001
העבודה ללא רשימה ביבליוגרפית