רעיון ביטולן של מצוות באחרית הימים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6583
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי היהדות המחלקה לתולדות ישראל רעיון ביטולן של מצוות באחרית הימים בעיני חכמי התלמוד עבודה סמינריונית בקורס ההיבט ההיסטורי של ספרות חז"ל מועד ההגשה: אלול התסש"ו – ספטמבר 2006
תוכן עניינים:
מבוא:. 2
פרק א': הגדרת "אחרית הימים" ו"לעתיד לבא" באסכאטולוגיה היהודית:. 3
א.1  הגדרת המושג "אחרית הימים": 3
א.1.1  גלגוליו ההיסטוריים של המושג "אחרית הימים": 3
א.1.2  תחולת המושג "אחרית הימים": 6
א.2  הגדרת המושג "לעתיד לבא": 7
א.2.1  סקירת אזכורי המונח "לעתיד לבא" בספרות התלמודית והקשריו: 7
ב.2.2  תחולת המושג "לעתיד לבא": 10 א.3  סיכום: 10 פרק ב' : שאלת זיהוי אופי התקופה העתידית אליה מתייחסים דברי רב יוסף בעניין ביטול המצוות: 12
ב.1  "לעתיד לבא" – עידן בחיי היחיד: 12
ב.2  "לעתיד לבא" – עידן אסכאטולוגי כלשהו: 17
ב.3  סיכום: 18
פרק ג': שאלת ביטול המצוות. 19
ג.1  דיון במקורות המצביעים על ביטול עתידי מוחלט של כל המצוות: 19
ג.2  דיון במקורות המצביעים על ביטול עתידי של מצוות מסוימות: 22
ג.3  סיכום:
5 סיכום:. 26
ביבליוגרפיה:. 27
מבוא:
סוגיית תפיסתם האסכאטולוגית של חכמי התלמוד הינה סוגיה נרחבת, הנזכרת במקורות תלמודיים ומדרשיים רבים.  שאלה מרכזית המתקשרת לסוגיה הנ"ל, אותה אבחן במסגרת עבודה זו, עוסקת באופן בו תפסו חכמי התלמוד את מקומן של המצוות בזמן הנקרא "לעתיד לבא".  ביסוד הדברים עומדת אמרת רב יוסף "מצוות בטלות לעתיד לבא" (נדה סא עמ' ב').  אמרתו של ר' יוסף נראתה בעיניי מעורפלת, והעלתה אצלי שתי שאלות: א.      "לעתיד לבא" –  באיזו נקודת-זמן ספציפית מדובר? ב.      "מצוות בטלות" – האם מדובר בביטול מוחלט של כל המצוות או של מקצתן, או שמא אין מדובר בביטול מוחלט של מצוות כי אם בשינויין?
בעבודה זו ברצוני להתמקד בניסיון להבהיר את שתי הנקודות הנ"ל, תוך בדיקה שיטתית של מקורות תלמודיים ומדרשיים. הפרקים הראשון והשני של העבודה יעסקו בשאלה הראשונה שהעליתי, והיא שאלת הזמן:  בפרק, אתמקד במושג המקראי 'אחרית-הימים', שכפי שאראה במהלך העבודה, מצאתי כי הוא מהווה במידה רבה מעין מקבילה למושג הבתר-מקראי "לעתיד לבא" המופיע בדברי ר' יוסף, ואבחן באופן שיטתי את הקשריו במקורות השונים ואת גלגוליו בתקופות השונות.  בהמשך הפרק אתייחס למושג הבתר-מקראי "לעתיד לבא" ואבחן באופן שיטתי את ההקשרים השונים בהם הוא מופיע בתלמוד ובמדרש.  בפרק השני אבחן את המושג "לעתיד לבוא" בהקשר הספציפי של מימרת רב יוסף ממסכת נדה.   הפרקים השלישי של העבודה יעסוק בשאלה השנייה שהעליתי, והיא שאלת ביטול המצוות: בפרק זה אדון בשאלת ביטולן של מצוות, כולן או מקצתן, "לעתיד לבא".  לא הסתפקתי בדיון בדברי רב יוסף, אלא דנתי גם במקורות נוספים הנוגעים לסוגיה זו.