פרה סמנריון תיאורטי בנושא עיונים בסקרים

תקציר העבודה

פרה סמנריון תיאורטי בנושא עיונים בסקרים סוגיות מפתח בניהול סקרים  ייושמו לתכנון סקר בנושא עמדות לגבי הוראה מתוקשבת.
להלן מבנה העבודה והנושאים הנידונים:
מבוא
עיוני תיאור כלי המחקר           סדר השאלות           מבנה השאלות           סולם התשובות           דירוג מוחלט/יחסי           מספר אפשרויות התשובה שיטת הדגימה שיטת הסקר טעויות והטיות אפשריות           הטיית דגימה (טעות דגימה שיטתית) / הטיית כיסוי           טעות אי תשובה           טעות תשובה עיבוד הנתונים סיכום 
1 .      מבוא עיוני סעיף א במחקר שבוצע באוניברסיטה בשבדיה (Keller & Cernerud, 2000) נבדקו עמדות של סטודנטים כלפי לימוד מתוקשב ונחקר הקשר בין עמדות כלפי התקשוב לבין מאפייני הסטודנטים (מין וגיל, ניסיון קודם במחשבים ועמדות כלפי טכנולוגיות חדשות) ואופי יישום התקשוב באוניברסיטה. האוניברסיטה שמוזכרת במחקר מאפשרת לסטודנטים מגוון רחב של אפשרויות תקשוב, החל מאפשרויות שאינן מציעות אינטראקטיביות, כמו ספריה ממוחשבת, סיכומי הרצאות ומצגות ממוחשבות, לוח מודעות ורשימה שמית של סטודנטים ומרצים ועד אפשרויות המציעות אינטראקטיביות מלאה כמו פורום, צ'אט, מבחני "בחן את עצמך" ממוחשבים וכו'.
במחקר השתתפו סטודנטים מהפקולטה לרפואה וסטודנטים מהפקולטה להנדסה. שתי הפקולטות שונות זו מזו לא רק באפשרויות התקשוב שהן מציעות, אלה במדיניות שלהן לגבי התקשוב: בעוד שבפקולטה לרפואה ישנה מדיניות אסטרטגית בדבר שימוש בתקשוב בכל הקורסים, בפקולטה להנדסה אין מדיניות כזו, התקשוב מוצע רק בשתי תוכניות לימודים מתוך שש, אפשרויות התקשוב שונות מקורס לקורס ואין כל פיקוח או הדרכה לגבי יישום התקשוב והדבר תלוי במידה רבה במרצים.
מתוך הסטודנטים שבפקולטות הנ"ל ושמשתמשים באפשרויות התקשוב בלפחות בשני קורסים נבחרו באופן אקראי 150 סטודנטים. לביתם של הסטודנטים שעלו במדגם נשלח שאלון שאותו הם התבקשו למלא תוך 10 ימים.
תוצאות המחקר הראו שאף שהתקבל הבדל מובהק בין כמה מהמשתנים המייצגים מאפייני סטודנטים (עמדת נשים חיובית מגברים, העמדה שלילית יותר ככל שהידע הקודם במחשבים גבוה יותר, העמדה חיובית יותר ככל שהסטודנט מאחר לאמץ טכנולוגיות חדשות), השפעת מאפייני הסטודנטים על העמדה כלפי התקשוב הרבה פחות משמעותית מהשפעת הפקולטה בה לומד הסטודנט, כלומר ליישום התקשוב ולאופיו יש השפעה מכרעת על העמדה כלפי-