שיטות מחקר: יישום חוק חינוך מיוחד

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5390
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא .
3
קונטקסט -..  4-5
רקע תיאורטי .
6-8
מתודולוגיה ומתודות –
9-10 הצגת ממצאים וניתוחם
11-14
דיון ומסקנות
15-16
סיכום
17
ביבליוגרפיה נספחים         רשימת המסמכים.
       תרגילי הקורס.
מבוא
  כל ילד זכאי לחינוך. גם ילד בעל מום, גם המדוכא וגם המרדני שאינו נקלט בחברת ילדים אחרים – כולם יכולים בעזרת החינוך המתאים, להיות לבני אדם מאושרים ולחברים מועילים בחברה. על הילדים ללמוד להשתמש בכוחות שניתנו להם מן הטבע ולפתחם לקראת השלמות האישית האפשרית. חשוב לומר כי ילדים מוגדרים כחריגים במערכת החינוך, רק אם יש הכרח לשנות את תוכנית הלימודים כדי למלא את צרכיהם. מכאן עולה, כי ההבדל בין החינוך המיוחד לבין החינוך הרגיל אינו עניין כמותי בלבד (קצב לימודים איטי יותר, פחות פרקים מאשר בתוכנית לימודים הרגילה וכדומה), אלא מהותי בעיקרו: אם לא מבחינים בשוני שבין ילדים רגילים לחריגים, אין מקום לדבר על החינוך המיוחד. מטרותיו של החינוך המיוחד זהות לאלה של החינוך הרגיל, אך תהליכי הביצוע – דרכי החינוך – מותאמים למוגבלותו של הילד החריג. מתעורר הצורך לקחת בחשבון את שני סוגי הדרכים של הילד בחינוך המיוחד – הצרכים הזהים לכלל הילדים והצרכים הייחודים לילדים חריגים. הנושא חשוב לנו באופן אישי, מהסיבה כי אוכלוסיית הילדים היא אוכלוסיה חלשה בכלל, ואוכלוסיית הילדים החריגים בפרט, חסרת אונים, אשר תלויה באופן ישיר ביישום חוק החינוך המיוחד-1988 בבתי הספר השונים.
מטרתו העיקרית של החינוך המיוחד היא שיקומו של הילד והכנתו לחיים חברתיים ומקצועיים תקינים ככל האפשר עד מיצוי יכולתו המרבית. בעבודה זו נבדוק כיצד הוא מיושם. חשיבות המחקר לספריית הידע האקדמי היא בכך שבתור חקר מקרה הוא מציג הסתכלות ייחודית ובתור מחקר איכותני-דדוקטיבי הוא מבקש לפשט את המציאות המורכבת. כדי להעמיק בנושא ניסחנו שאלת מחקר שהיא: כיצד מיושם חוק החינוך המיוחד בבתי הספר השונים (בית ספר "שחר" בבאר שבע)?
שאלה זו מגדירה עבורנו את שדה המחקר, אוכלוסיית המחקר והסביבה הקונספטואלית של המחקר. השאלה אפשרה לנו גם לברור את הידע הרב בתחום לפרק הקונטקסט.   מבנה העבודה משרת את שאלת המחקר – כל פרק מהווה שעל בדרך לתשובה לשאלת המחקר. בפרק הראשון, הקונטקסט,  נתמקד בשלושת ההיבטים הבאים: היסטורי, ארגוני ופורמאלי, על אף שנושא  החינוך המיוחד כרוך בהיבטים רבים, מאשר נוכל להביא לידי ביטוי בעבודה זו. בפרק השני – הרקע התיאורטי, נציג תיאוריות  אשר יעסקו בחינוך ויישום מדיניות. בפרק השלישי- מתודות נעסוק בגישה המחקרית אותה בחרנו – הגישה האיכותנית והממצאים הם ראיונות וניתוח מסמכים. בפרק הרביעי נציג ממצאים וננתחם בהתבסס על הרקע התיאורטי. בפרק החמישי נדון בממצאים ונבדוק האם הצלחנו לענות על שאלת המחקר ובפרק הסיכום נדבר על מה שניסינו לעשות בעבודה ונעשה חיבור בין המסקנות לבין ידע קודם.