סמנריון דילמות מוסריות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2406
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

????????????
עבודה סמינריונית במסגרת הסמינריון ?????????????
נושא העבודה   שם הסטודנטית : ?????????
מס' ת.ז : ???????????
תאריך ההגשה : 2006
תוכן עניינים
הנושא עמוד המבוא
1
              מקור הדילמה
1               הדילמה
1               רציונאל
2 פרק (1) : הגדרות
3               דילמה
3               ערך
3               מוסר
4 פרק (2) : הדרוזים 5
              היסטוריה 5
פרק (3) : הערכים המתנגשים בדילמה 7
              הדת והמסורת הדרוזית 7
                            כתבי קודש
8                             תורת המוסר
8               איסורים 9
              האישה הדרוזית ומעמדה 9
              סגירות לעומת פתיחות
1 0 הסיכום
1 1
ביבליוגרפיה
1 3
מבוא
מקור הדילמה:
בעדה הדרוזית יש לפעמים מגבלות שאוסרות עליהם להתקדם ולהיות מפותחים בחברה.
כל אימא שהיא דתייה, ויש לה בת שרוצה ללכת ללמוד לימודים אקדמאיים ולנסוע למכללה או לאוניברסיטה, אז משקורה זה, שאוסרים על האימא שתהיה דתייה או שהבת מוותרת על הרעיון.
ולדעתי, זה מראה את שיא הטיפשות, ובעצם בזה אנחנו לא מתקדמים ותמיד נהיה סגורים.
הדילמה:
יש לי חברה מכפר דרוזי, שהיא מאוד חכמה ומחוננת, יש לה ציונים מאוד גבוהים. ממוצע בגרות 120, ופסיכומטרי 670.
והיא רוצה ללמוד ראיית חשבון ב אוניברסיטת חיפה; באותו זמן אימא שלה היא אישה דתייה מאוד, ומאז הרבה שנים. ואנשי הדת אמרו לה (לחברה שלי) או שמוותרים על רעיון זה או שאוסרים על האימא להיות דתייה. זה מאוד כאב לבת ובלבל אותה, מצד אחד היא רוצה מאוד ללמוד ולהתקדם בחיים ולהיות מפותחת לחברה, ומצד שני היא לא רוצה שהאימא שלה תאבד את הדת בגללה.
מה לדעתך צריכה הבת לעשות, להמשיך ברעיון שלה וללמוד או לוותר על הכול בכדי לשמור לאימא את היותה דתייה ? הסיכום בחלק הראשון מהעבודה הצגתי את הדילמה והרציונאל הקיים בתוך דילמה זו. בהמשך הגדרתי מהי דילמה,ערך ומוסר. ואז בפרק שלאחר מכן הצגתי תמונה רחבה על היסטוריית הדרוזים. ובפרק האחרון הודגשו הערכים המתנגשים בתוך הדילמה הנבדקת; שהם : דת, מסורת, פתיחות לעומת סגירות ומעמד האישה בעיני הדרוזים ובחברה שלהם. אפשר לראות שבדילמה הזו הבת תקועה בהתלבטות שלה בין שתי הבחירות – לימודים או להקשיב לדברי האימא ולשמור על הדת שלה ואז מפסידה את האופציה של הלימודים.
לבת במקרה הזה יש מחויבות כלפי האימא שלה, כלפי הדת, כלפי הלימודים והאישיות שלה וכלפי החברה הדרוזית, אבל היא צריכה לדעת להבחין ולדרג נכון מי בא ראשון במדרג המחויבות; וקשה לנו להתעלם מהאופציה שבה האימא גם כן מחויבת כלפי הבת שלה, כלפי הדת וכלפי החברה הרחבה ולאו דווקא הדרוזית, כיוון שהדרוזים היום הם יותר פתוחים מאז – בשנות השמונים (אבל עדיין יש כאלה כפרים שהם די שמרנים בעניין יציאת האישה לעבודה או ללמוד מחוץ למסגרת הכפר הדרוזי), שאז פריצה מהסוג הזה (בשנות השמונים) לכיוון הלימודים האקדמאיים היו נורא מפתיעים ומלחיצים לכל העדה הדרוזית ולכפר שבו מתגוררת הבת במיוחד, אבל זה עומד בגבול ובמידת היכולת של ההורים אם הם רוצים שהבת שלהם תלמד או לא, ואיך שהם יכולים לשכנע את הדתיים בכפר שזהו נושא מאוד חשוב – חשוב שהבנות ילמדו וירכשו כלים רחבים יותר ורלוונטיים יותר בכדי להתפתח באותה מהירות שבה העולם מתפתח.   ואני רואה בזאת כדילמה שבה הבת צריכה לפנות לצד תומך – חייב להיות לו בן אדם אחד שיעמוד לצידה במשפחה – בכך שיצליח יחד איתה לשכנע את האימא הדתייה ואת כל המתנגדים בכפר.
תמיד זה קשה בהתחלה, אם בכפר שלה זה עדיין קשה, אז פשוט היא תהיה הראשונה שתפרוץ דרך, ותצליח להגשים את חלומה ובלי שתפגע ברמת הדתיות אצל האימא שלה – כיוון שהיא הולכת בשביל מטרה מסוימת, לימודים ואך ורק לימודים; אחרת – פחדיה של האימא יתגשמו, ותאבד את הטוהר הקיים בשמירתה על הדת, ועל הבת שלה מפני אחרים שמוכנים בכל רגע לפגוע בה כאימא דתייה דרוזית. אין אימא שאינה דואגת ופוחדת על צאצאיה, לכן הבת צריכה להעניק לאימא שלה מידת אמון וביטחון בדבריה די רבה בכדי שתיענה לרצונותיה ותשתכנע.
וזה נכון שהדת הדרוזית היא מאוד סודית וקשוחה בעניין יציאתה של האישה מהבית לעבודה או ללימודים,  אבל לדעתי ובהיותי דרוזית, היא לא חד- סטרית בכל הקשור למעמד האישה בחברה הדרוזית. החד- סטריות קיימת רק ברגע שמישהו רוצה "להדרז" – להיות דרוזי, שזה לא אפשרי בכלל בדת הדרוזית. כי כל בן אדם דרוזי הוא זה שאבא ואימא שלו הם דרוזים מראש – דרוזים טהורים.
פה אני לא מציגה פתרון בולט, אחד ויחיד, אלא שאני מנסה למצוא פתרון ולעזור, כי כל דילמה היא אישית ותלויה במצב שבו נמצא התקוע בה, לכן הוא בעצמו צריך וחייב לשקול בדיוק את כל הצדדים לפני קבלת ההחלטה הסופית והמכריעה.