ניהול החינוך

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3790
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

???????????
????????
עבודה בקורס ניהול החינוך העבודה מוגשת לד"ר: ???????????
ע"י הסטודנט/ית : ???????????
מס' ת.ז : ?????????????
תאריך ההגשה : 2006
תוכן עניינים
הנושא עמוד פרק א' – החובה
1          א) הגדרת ניהול החינוך
1          ב) ניתוח הארגון
2                   1) מבנה
2                   2) מודלים בניהול החינוך 5
פרק ב' – הבחירה 7
         א) תקשורת 7
         ב) מנהיגות
1 1
         ג) הכנסת שינוי
1 2
ביבליוגרפיה
1 5
פרק א' – החובה א)    הגדרת ניהול החינוך ניהול החינוך – הוא תחום המדע האקלקטי ששאב עקרונות רבים מנושאים שונים. ניהול אינו מושג אבסולוטי (מוחלט). וניתן לומר שניהול הוא תכליתי שמטרתו השגת תוצאות (אופי ואמצעים), וניהול איכותי הוא תוצאה של תהליך למידה ועבודה מעשית ( West Burnham ).
ניהול החינוך מבוסס בעיקרו על השילוב בין החינוך לבין הניהול, האחד מסתמך על השני ולהפך.
וכך בעצם מנוהל החינוך בצורה של תקשורת דו סטרית, האחד תורם ונתרם על ידי השני. אם נתייחס למושג ניהול בנפרד אז אפשר לומר שניהול – הוא התהליך או אוסף הפעולות של הנהגה והובלה של ארגון, בדרך כלל ארגון עסקי. בניהול עושים שימוש במשאבים שונים, ובכלל זה משאבי אנוש, הון, נכסים חומריים ונכסים לא-מוחשיים, על מנת להשיג מטרות שונות של הארגון.
סמכויות הניהול בארגון מופקדות בדרך-כלל בידי מנהל או מנהלים. עיקר פעילות המנהל הוא קבלת החלטות בנושאים שונים, בעוד שהכפופים למנהל אחראים על הוצאתן לפועל. בין תפקידי המנהל נמנים בדרך-כלל תכנון פעילות הארגון, תוך התחשבות באילוצים השונים; מתן הוראות לביצוע התכנון; בקרה אחר הביצוע והכנסת שינויים במידת הצורך. באופן מסורתי, ארגונים מתוארים כפירמידה, שבראשה עומד המנהל-הכללי, ובתחתיתה העובדים הפשוטים, העוסקים אך ורק בביצוע ההחלטות של מנהליהם. בארגון קטן, עשוי להיות מנהל אחד, האחראי על כלל פעולת הארגון. בארגונים גדולים, יש בדרך-כלל מספר רב של מנהלים, במספר רמות היררכיות של כפיפות. כל מנהל מקבל הוראות מהממונה עליו, מחליט כיצד לבצע אותן, ומדווח על הביצוע לממונה. (מאתר האינטרנט – http://he.wikipedia.org) ולחינוך ישנן שתי הגדרות מקובלות, שונות זו מזו:
1.       הוראה עם מטה-קוגניציה:
עיצוב של תודעת האדם, המשנה את אופני חשיבתו. תודעת האדם מושפעת מכל המתרחש בעולמו, ולכן מעוצבת ללא הרף. הגורם המחנך משתמש בכלל זה על מנת לשנות באופן מכוון או סטיכי (לא מכוון) את המציאות, על מנת לשנות את תודעתו של האדם המחונך.
2 .       סוציאליזציה: עבודת מבוגר עם ילד/ים, על מנת להכניסו באופן מכוון לעולם המבוגרים ולקבל את ערכיו. חינוך יכול להיעשות ע"י אדם (חבר מפלגה, מורה וכו'), קבוצת אנשים (משרד פרסום, בית ספר, בית משפט וכו') או מערכת (כלומר מערכת בה אין אדם התופס עצמו כאחראי על החינוך, כדוגמת קבוצת חברים, תרבות עממית, האינטרנט וכו'). (מאתר האינטרנט – http://he.wikipedia.org) ומתוך זה אני יכולה לקבוע או לצאת עם ההנחה, שחינוך ומכיוון שהוא מאפיין ארגון מסוים או קבוצת אנשים מסוימת, אז בטח הוא דורש ניהול ברמה מסוימת, ותלוי בגודלו של הארגון.
לכן אי