בין ציון לציונות היישוב היהודי 1881-1914

תקציר העבודה

העבודה עוסקת ב:
1."העלייה הראשונה" , "החלטות הקונגרס הציוני השמיני", יחידה 8
תרומתו של רופין ליישום החלטות הקונגרס השמיני :
החלטות הקונגרס הציוני השמיני ביטאו מפנה במאזן הכוחות בין "המדיניים" לבין ה"מעשיים" , מעתה משאביה העיקריים של ההסתדרות הציונית הוקדשו לקידום הפעילות בארץ ישראל , ב1905 הצטרף רופין להסתדרות הציונית, והוא נשלח לארץ ישראל במאי 1907 במטרה לחקור את מצבה הכלכלי של ארץ ישראל: האם היא מתאימה לפעילות ציונית ואת האפשרויות לפיתוח החקלאות והתעשייה, ד"ר ארתור רופין היה סוציולוג בכיר כלכלן אשר עסק באיסוף חומר סטטיסטי על היהודים , הוא תמך בהתיישבות העובדת והשיתופיות , ושהה בארץ ישראל כחצי שנה ולאחר שחזר לגרמניה כתב רופין תזכיר והגישו לוועד הפועל הציוני המצומצם בתזכיר כתב רופין את המלצותיו :
רופין סייע לאנשי העלייה השנייה בפתרון בעיותיהם:
לאחר הקמת המשרד הארץ –ישראלי ביפו במאי 1908 שמטרתו הייתה לכוון ולנהל את כל פעולות ההתיישבות בארץ ישראל מטעם התנועה הציונית העולמית, החל רופין בעבודתו ובמילוי המשימות שנקבעו על ידי הקונגרס השמיני , רופין גילה יוזמה רבה ורכש במהרה את אמונם של חוגים רבים בארץ ישראל. מטרתו של רופין הייתה הקמת בסיס יהודי עצמאי בארץ ישראל שלא תלוי בשלטון העות'מני או בערביי ארץ ישראל אלה מהווה מרכז כובד כלכלי ביישוב היהודי בידי היהודים.
צורות ההתיישבות הייחודיות שנוצרו במסגרת יישום ססמאת "כיבוש הקרקע":
ביוזמתו של המשרד הארצישראלי נערכו בארץ בין השנים 1914-1908 ניסיונות התיישבותיים רבים, בהם הקמתם של צורות ההתיישבות הייחודיות שנוצרו במסגרת יישום סיסמת "כיבוש קרקע" היו :
ההבדל בין הסיוע שניתן לאנשי העלייה הראשונה מידי רוטשילד לבין הסיוע מהמשרד הארץ ישראלי שקיבלו אנשי העלייה השניה:
2. שאלה 2 ( 20 נקודות) מושגים:
אגודת ה"שומר":
מהפכת "התורכים הצעירים" ערערה את הסדר הציבורי בארץ ישראל, והגבירה את ההתקפות על היישובים היהודים, את ההתנכלויות ליהודי יפו, וגניבות ומעשי שוד במושבות. כל אלו חיזקו את תחושת הצורך בשמירה עברית.
דגניה:
אחד המפנים החשובים בתולדות היישוב היה התפתחות ישוב עירוני חדש צמוד ליפו שהחל בשנות ה 70 וה 80 של המאה ה 19, שגשוג היישוב עורר הכרה מאחר והיישובים העירוניים הקיימים לא התאימו לצרכי התושבים.
מלחמת השפות:
סערה ציבורית שהתרחשה בארץ ישראל ב- 1913 סביב מקומה של העברית המתחדשת במערכת החינוך היהודי בארץ. מאבק זה, שהתנהל כנגד חברת "עזרה" של יהודי גרמניה, היה חריג בהשפעתו, ומשמש כסמל לניצחון ההתחדשות היהודית הלאומית ותחיית הלשון העברית.
"אחוזת בית":
הייתה אגודה שקמה בעקבות תנאי הדיור הקשים ויוקר המחייה ביפו , מספר בעלי מלאכה התארגנו וייסדו אגודה שנקראה "אחוזת בית" ביפו ב-1906 ביוזמת עקיבא אריה וייס. מטרת האגודה היתה לבנות עיר עברית חדשה בארץ ישראל העיר תל אביב.
3. המציאות הקשה, הבעייתית והמורכבת של היישוב בארץ ישראל, הציבה בפני הזרם החלוצי של העלייה השנייה אתגרים רבים איתם התמודדו:
הפתרונות לאתגרים הרבים איתם התמודדו הזרם החלוצי של העלייה השנייה:
העמדות השונות בהיסטוריוגרפיה הציונית בשאלת היחס בין האידיאלים והמציאות בפתרונות שמצאו אנשי העלייה השנייה לאתגרים:
העמדות המקובלות עליי:
העמדה המקובלת עלי הינה – עמדתו של ההיסטוריון יהודה סלוצקי