אקלים כיתה ודמוקרטיה

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2493
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

????????-
????????????.
עבודת אקלים כיתה הנושא :
המגיש/ה : ???????.
למרצה : ????????
תעודת זהות מס' : מועד הגשה : 2005
*** תוכן עניינים *** הנושא עמוד הקדמה
3 פרק(1) :
            א. קבוצות תלמידים
4             ב. מורים ומחנכים 5
            ג. סוגים שונים של אקלים כיתה 5
פרק(2) :
            א. הערכת היחיד והחשבת הייחוד שבפרט 7
            ב. חופש הפרט 7
            ג. כל בני האדם שווים 7
            ד. קבוצת השווים היא הריבון 7
            ה. שלטון החוק 7
פרק (3) :
            א. הזיקה בין ערכים דמוקרטיים ותקשורת תומכת
8             ב. התנאים המעודדים תקשורת תומכת 9
סיכום
1 1
ביבליוגרפיה
1 2
*** הקדמה ***     העבודה מקשרת בין שני הנושאים : אקלים כיתה ודמוקרטיה . מכאן , שאלת העבודה הינה :  מהי דמוקרטיה באקלים הכיתה , ואיזה צורות יש לה ?
    אקלים כיתה מכונה בספרות הפדגוגית "תכנית הלימודים הסמויה" והוא מבטא את האווירה המיוחדת שנרקמת בכיתה , כתוצאה מהאופן שבו מתנהלים הלימודים והחיים החברתיים , הרכב התלמידים , יחסיהם בינם לבין עצמם , בינם לבין המורים ולבין בית הספר . אין ספק , שגורמים חיצוניים רבים אף הם משפיעים על אקלים הכיתה ; כמו המשפחה , חברת הצעירים מחוץ לבית הספר וחברת המבוגרים (פירר, 1988, 16) .
    דמוקרטיה היא לא רק דרך לקביעת החלטות או הסדרת שלטון . היא בראש ובראשונה צורת חיים או מערכת יחסים בין- אישיים המושתתת על ערכים , כגון – שוויון בין בני האדם , חופש הפרט , חירות המחשבה , אחריות אישית , קדושת החיים וכד' . דמוקרטיה היא אורח חיים , המקיים איזון עדין בין החופש ובין שלטון החוק , בין זכויות הפרט ובין צרכי החברה . כדי לשמור על איזון יש לחנך את האזרח כבר מגיל צעיר על ברכי הערכים , שעליהם מושתת אורח החיים הדמוקרטי . הנחת היסוד היא שאין חינוך לדמוקרטיה ללא דמוקרטיזציה של המסגרת החינוכית (דיואי , 1916) .     דמוקרטיזציה – פירושה , ארגון מסגרת חברת הילדים ויצירת אקלים תקשורתי תומך. המאפשר התנסות יום- יומית ביחסי גומלין , המבוססים על שוויוניות  , חופש לביטוי רגשי ורעיוני , פתיחות לזולת ולרעיונותיו , קבלה ואמפתיה רגשית , עזרה הדדית , השתתפות פעילה בקביעת החלטות וכד' . במהלך העבודה אסקור את עקרונות היסוד של אורח החיים הדמוקרטי וביטויים במסגרת כיתות היסוד . וכיצד עקרונות אלה משמשים כתשתית ליצירת אקלים תקשורתי תומך (גלאור , 1987 , 17) .
*** סיכום ***     במהלך העבודה הצגנו את הנושא דרך הסברה והגדרת המושגים דמוקרטיה ואקלים כיתה . הפרדנו בשלושת הפרקים  בין : התלמידים , מורים ואקלים כיתה – בפרק (1) ; לבין הדמוקרטיה איך היא נמצאת בכיתה ומיוחסת לפרט – בפרק (2) ; ולבין הזיקה בין ערכים דמוקרטיים ותקשורת תומכת ואז הייתה הצגה לתנאים המעודדים תקשורת תומכת – בפרק (3) .
    אבל ברצוני להדגיש קטע מסוים הקשור למורים – שבקבוצות מורים המתוארות בפרק ראשון , מתפזרות על פני רצף תיאורטי שקצותיו – שררה מול מתירנות . במציאות קשה למדי לסווג ולשבץ את המורים , כיוון שיש פער בין הדימוי שלהם בעיני עצמם , לבין הדימוי שלהם בעני תלמידיהם . מרבית המורים נתפסים בעיני התלמידים כאויבנים , ומיעוטם כ"חלשים" .
    ואם דמוקרטיה היא רק מסגרת פוליטית שבה החברה היא ריבונית , שולטת ונשלטת על ידי עצמה , בדרכים ישירות ו/או עקיפות – רפרזנטטיביות , הרי שהכיתה איננה כזאת כלל ועיקר . ההתרחשויות בכיתה , רובן ככולן מונחות על ידי משרד החינוך , הנהלת בית הספר והמורים . אלו אינם נבחרים של התלמידים , ומדיניותם איננה מבטאת את רחשי ליבם . נושא הדמוקרטיה הפוליטית , אם הוא נלמד בבית הספר בשיעורי האזרחות ומדע המדינה , נושא אופי ממסדי שמרוחק מהמציאות בבית הספר .
    אלא שדמוקרטיה היא גם ערך חברתי ותרבותי , שביטוייו בזכיות ובחירות של הפרט , בלגיטימיות של המחלקות , ובכבוד כלפי השונה , המיעוט והנון- קונפורמי .