מיסוי בינלאומי סיכום מחברת בחינה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5492

תקציר העבודה

מיסוי בינלאומי מבוא
1.      פקודת מס הכנסה כוללת בקרבה הוראות המסדירות את המיסוי הבינלאומי בישראל.
2 .      כשאנו עוסקים במיסוי בינלאומי, כוונתנו לשתי סיטואציות:
                א.         תושב מדינת חוץ מפיק הכנסה בישראל.
                 ב.         תושב ישראל מפיק הכנסה מחוץ לישראל.
3.      ברוב המכריע של מדינות המערב מקובל כי למדינה ריבונית יש זכות מיסוי בהתקיים אחת משתי הזיקות הבאות:
                א.         זיקה טריטוריאלית: כאשר אדם מפיק הכנסה בתוך הטריטוריה הריבונית של המדינה, המדינה זכאית לגבות מס מרווחיו. ההצדקה: התשתיות במדינה הם שאפשרו את הפקת הרווח, ולכן ראוי שאדם שנהנה מתשתיות אלה ישתתף במימונם (התשתיות להם בעיקר כוונתנו: תשתית פיזית כגון כבישים, ביטחון וכדומה; תשתית כלכלית ותשתית חוקית). לאור הזיקה הטריטוריאלית, מקובל כי מדינה זכאית למסות תושב חוץ המפיק הכנסות בתחומה. נהוג לכנות מדינה המטילה מס על הכנסות של תושב חוץ אשר הופקו בתחומה – מדינת המקור.
                 ב.         זיקה פרסונאלית: ישנן פרסונות מסוימות לגביהן יש למדינה זיקה חזקה המצדיקה הטלת מס על רווחיהם, גם כאשר רווחים אלה הופקו מחוץ לתחומי המדינה.
הזיקה הפרסונאלית בה מדובר היא בדרך כלל זיקת "תושבות". לאמור: המדינה זכאית למסות רווחים של תושב שלה, גם כאשר הרווחים הופקו מחוץ לגבולות המדינה.
הנימוק למיסוי מכוח זיקת התושבות: תושב המדינה נהנה ממירב השירותים שהמדינה מספקת, ולכן ראוי כי ישא במימונם בהתאם ליכולתו הכלכלית, יהא מקום השגתה של יכולת כלכלית זו אשר יהא. זאת ועוד, תושב המדינה זוכה להגנה מסוימת ברחבי העולם מכוח היותו תושב המדינה, ולכן ראוי כי גם רווחיו שהופקו מחוץ לגבולות הארץ ימוסו על-ידי מדינת התושבות. נהוג לכנות מדינה המטילה מס על הכנסות של תושב שלה אשר הופקו מחוץ לתחומה – מדינת התושבות.
4.      לאור שתי הזיקות שתוארו לעיל, לצורך קביעת חבות במיסוי בינלאומי, חשוב לדעת לענות על שתי שאלות (ביחס לכל אירוע בו נתקלים):                 א.         זהות הנישום:
האם הנישום בו עסקינן הנו תושב המדינה אם לאו;                  ב.         המקור הטריטוריאלי בו הופקה ההכנסה: האם ההכנסה הופקה בגבולות המדינה אם לאו.
5.      החל משנת 2003 מדינת ישראל מטילה מס בהתאם לעקרונות המקובלים בעולם ואשר תוארו לעיל. מהאמור נובע כי:                 א.         נישום תושב ישראל: ימוסה על הכנסה שהפיק בכל מקום בעולם.
                 ב.         נישום שאינו תושב ישראל: ימוסה רק על הכנסה שהפיק בישראל.
6.      התנגשות בין מיסוי שמטילות מדינות שונות: כאשר עסקנו עד כה במיסוי הפנים-מדינתי, המדינה הייתה הריבון היחיד שהטיל את המס ולכן היא יכלה להכריע כיצד תרצה למסות מבלי שהכרעתה תתנגש עם הכרעה של ריבון אחר לו כפוף הנישום. מצב הדברים משתנה לחלוטין שעה שעסקינן במיסוי בינלאומי.
במיסוי בינלאומי, כמעט כל אירוע כרוך בהתנגשות של –
ללא רשימה ביבליוגרפית