לקויות למידה בגיל ההתבגרות- סקירת מאמרים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2365
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

גיל ההתבגרות הוא תקופת מעבר בין הילדות לבגרות. המונח "התבגרות" גזור מהמילה הלטינית "Adolescence" שפירושה לצמוח או לצמוח לקראת בגרות. ההגדרה של גיל ההתבגרות הינה תקופת מעבר- גשר- מן הילדות התלותית אל הבגרות, כאשר הדרישה מהאדם הבוגר הינה לספק את הצרכים של עצמו. במהלך תקופה זו, המתבגר לומד לקחת על עצמו את אותן פונקציות שבתקופת הילדות הוחזקו עבורו על ידי ההורה. זהו מעבר מתלות בהורים ומזהות הנשענת על השייכות למסגרת המשפחתית, לעבר בניית זהות עצמאית ונפרדת, וקבלת אחריות מלאה למעשיו ובחירותיו. יש לזכור שכל תקופת מעבר בחיים הינה תקופת משבר, לפיכך גיל ההתבגרות הינו תקופת משבר (זיו, 1984). דבר זה יכול להיות נכון בייחוד עבור מתבגרים עם לקויות למידה (LD).
ספקטור (2000) טוענת כי מתבגרים לקויי למידה חוו קשיים בילדותם, בתהליכי הבשילה, ההתפתחות וברכישת מיומנויות שונות. בנוסף היא מציעה כי תהליך ההתבגרות של לקויי-למידה מתאחר לעתים, לעומת תהליך ההתבגרות של בני-גילם. באופן כזה, אפיונים ייחודיים ל-LD עלולים להופיע ולהשפיע במהלך גיל ההתבגרות אשר כולל קשיי מעבר והסתגלות בין כה וכה.
פערים בתפקוד למתבגרים אלו מביכים ומאדירים את הקשיים, באופן בו מתבגר לקוי-למידה יכול להיראות בוגר וגם ילדותי, נבון וגם פזיז, שטחי ומעמיק כאחת בשיקול הדעת ובשיפוט ואף רגיש ואמפאטי ומרוחק ואפאטי.
לאור כל אלו ועוד, נראה כי לקויות למידה בכלל והשפעתן על גיל ההתבגרות בפרט, הם נושאים חשובים שיש לחקור ולפתח. ישנה חשיבות להגברת המודעות ולהכרה בקשייו של המתבגר לקוי הלמידה, אשר בנוסף להיותו נתון בתקופת משבר ככלל המתבגרים, הוא נושא וחווה קשיים בשל לקות הלמידה. בעבודה זו אנסה לסקור את התהליכים השונים, הקשיים וההתמודדויות בהם מתנסים מתבגרים לקויי למידה על פני תחומים שונים. ראשי פרקים הקדמה                                                                                                       עמוד 3
אוריינטציה לימודית והתמודדות בכיתה                                                   עמוד 3
חוללות עצמית                                                                                            עמוד
4 מיומנויות חברתיות                                                                                    עמוד 4
יחסים עם ההורים                                                                                      עמוד 5
מצב רוח, דיכאון ושביעות רצון מהחיים                                                    עמוד 5
תקווה                                                                                                         עמוד 6
התמודדות ותמיכה                                                                                     עמוד 7
סיכום                                                                                                          עמוד 7