גלובליציה בשוק ההון השפעות בורסות זרות,שע"ח, ריבית , מהירות התגובה לשינויים הנ"ל על הבורסה הישראלית.

תקציר העבודה

מבוא
מדינת ישראל בכפר הגלובלי. הבורסה באנגליה, בארה"ב, ביפן, היין, היורו, הדולר, הסטרלינג – האם הם משפיעים על הכלכלה, מטבע, האם השינויים המקרו כלכליים כגון תנועות ההון, שינויים בשע"ח, ושינויים בשערי הבורסות בעולם וארועים שקורים במרחק של אלפי קילומטרים מאיתנו  משפיעים על הבורסה המקומית בישראל? מטרתו היישומית של המחקר הינה לתת בידי המשקיע כלים לניתוח הסיכון הכרוך בהשקעה בבורסת תל אביב, כלים המשתמשים באינדיקאטורים פיננסיים מאקרו כלכליים, גידור ופיזור הסיכונים.
שאלת מחקר האם קיים קשר בין התנהגות של בורסות בעולם להתנהגות הבורסה בת"א?
במידה שיש מתאם כלשהו להתנהגות זו, מהי מהירות התגובה לשינוי?
האם השפעות  שינויים בשע"ח משפיעות על שינויים במדדי הבורסה?
מטרות המחקר להלן יפורטו מטרות המחקר שלנו:
א.         נבדוק האם ישנו מתאם מסויים בין מדד ת"א 100 לבין הבורסות בארה"ב, בלונדון וביפן.
ב.         נבדוק האם וכיצד יסוף או פיחות השקל אל מול המטבעות המובילים בעולם: הדולר, הפאונד, היין והיורו, משפיעים על מדד ת"א 100.
ג.          נבדוק האם השפעת פרמטרים כלכליים על מדד ת"א 100 הינה מיידית, או שנדרש פרק זמן מסויים כדי שמדד ת"א 100 יושפע מהתנודתיות בעולם.
שיטת המחקר במחקרנו, אנו מתבססים על נתונים שנצברו מתאריך 10/1/2001 ועד לתאריך 28/2/2008, הכוללים 828
תצפיות. * הנתונים נלקחו מאתר הבורסה, אתר בנק ישראל ומאתרי הבורסות  בעולם. המחקר שלנו בודק את הקורלציות בין מדדים מסוימים בכלכלה העולמית. אמנם, בסיס הנתונים מתבסס על נתוני העבר ועל כן אינו יכול לשמש את המשקיע לצורך רווח וודאי, אולם נוכח העובדה שהמתאמים זהים, יכול המשקיע לקבל מושג לגבי פיזור תיק ההשקעות, וזאת לצורך פיזור הסיכון והקטנתו.
כדי ללמוד על הסיבות להשפעה על מדד ת"א 100, יבחן המחקר שלנו את הקורלציה בין המשתנים המוגדרים כבלתי תלויים שהם המדדים המובילים בבורסות גדולות בעולם Nikkei ,ftse ,nasdaq ושערי החליפין של מטבעות עיקריים בעולם: הדולר, היורו, הפאונד והיין אל מול  מדד ת"א 100 (משתנה התלוי).
השפעתם של הפרמטרים הבלתי תלויים על מדד ת"א 100, בסיס הנתונים והניתוח שלו נותן לנו גם את המתאם של המשתנים הבלתי תלויים מול מדד ת"א 100 וגם את הקורלציה בין המשתנים הבלתי תלויים למשתנים בלתי תלויים אחרים.
בחינה נוספת על בסיס הנתונים שנעשתה, באה לבחון את מהירות ההשפעה של השווקים הזרים על מדד ת"א 100. על מנת לבדוק את הנתון הנ"ל בחרנו לקדם את נתוני מדד ת"א
1 00 בשבוע אחד קדימה ולבדוק האם מובהקות הרגרסיה התחזקה ע"י מבחןF .
נשווה את רמת המובהקות של הרגרסיה המידית בעקבות השינוי שביצענו.  על מנת לאמת את התשובות שקיבלנו ביצענו מספר קורלציות:
  תחילה, ביצענו בדיקה של מדד ת"א 100 מול כל הפרמטרים הבלתי תלויים, כלומר כל המטבעות והבורסות. בהמשך, בדקנו פעם אחת את הקורלציה שבין מדד ת"א 100 מול הבורסות הזרות בלבד, ופעם נוספת את מדד ת"א 100 מול המטבעות הזרים בלבד.
העבודה בפונט 13