הקשר שבין הפרטה לבין מחויבות ארגונית של העובדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2000
מספר מילים 2077
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

הקשר שבין הפרטה לבין מחויבות ארגונית של העובדים בחברת ידע ודעת הצעה לעבודת מחקר – לא כולל המחקר עצמו תוכן העניינים
הנושא הנבחר בשיטות מחקר עסקי
1 . מבוא
 1.1. הצגת הבעיה  1.2. מטרת המחקר  1.3. סקירת הספרות  1.4. הרציונל  1.5. הגדרת המשתנים  1.6. השערת המחקר
2 . מתודולוגיה  2.1. המדגם  2.2. הכלים  2.3. ההליך  2.4. שיטת הניתוח  2.5. מגבלות  2.6. לו"ז משער
3 . רשימת מקורות
4 . נספח- שאלון (כולל 7 שאלות) הנושא הנבחר בשיטות מחקר נושא העבודה: הקשר שבין הפרטה לבין מחויבות ארגונית של העובדים בחברת ידע ודעת. החברה הייתה בחסות ממשלתית, ולאחרונה עברה תהליך של הפרטה. עולם התוכן ממנו נלקח הנושא הוא התחום הכלכלי והחברתי.

1 .         מבוא
1.1.       הצגת הבעיה במדינת ישראל שלא כמו במדינות אחרות ישנה מציאות כלכלית המכתיבה אופי מיוחד לחיי הכלכלה במדינה, אופי זה נובע ממצבנו הפוליטי, הביטחוני, חברתי – קליטת עליה ,פערים ושסעים חברתיים. גורמים נוספים שמשפעים על מציאות זו, הם העדר השקעות חוץ, החרם הערבי, התוצאה היתה שהשלטון המרכזי נאלץ לאורך שנים לגלות מעורבות עמוקה בחיי הכלכלה והחברה (דרי, 1996; אהרוני, 1991).
תהליך ההפרטה בישראל אינו יורד מסדר היום הלאומי בעשור האחרון. ממשלות ישראל על גווניהן מעמידות אותו בראש סדר היום הכלכלי ומרימות את דגל ההפרטה כמעט לאותו רום כדגלי ביטחון, חינוך ורווחה(ניצני, 1996). הפרטה מוגדרת כתהליך של העברת בעלות של חברות מפעלים ושירותים ממשלתיים לבעלות פרטית, ההעברה הינה מלאה או חלקית בהתאם לנסיבות ולסוג המפעל או השרות, ההצדקה האידיאולוגית של ההפרטה נובעת מן התביעה ההולכת וגוברת להפחתת המעורבות הממשלתית בכל תחומי החיים, מה שמכונה "להשתחרר מעול השלטון" , רעיון "ההפרטה" הוא בהנחת היסוד של הליברליזם שיצרנים פרטיים המתחרים בשוק החופשי יהיו יעילים יותר, רמת השרות שתינתן לאזרח תהיה טובה יותר, תרומתם למשק המדינה תגדל, ומעל גבה של הממשלה ירד ה"עול" של תמיכה במפעלים ושרותים כושלים. הפרטה תביא להקטנת הגירעון התקציבי, גיוס הון מקומי והון זר, וכן להחלשת האיגודים המקצועיים של עובדי הסקטור הציבורי(אקשטיין ועמיתיו, 1993).
להפרטה היבטים חברתיים שמוצר לוואי שלהם היא חרדה מפני השינוי. נושא ההפרטה והשפעתה כשינוי ארגוני יבחן במחקר זה בחברת ידע ודעת. חברת ידע ודעת היתה חברה בחסות ממשלתית , ולאחרונה עברה תהליך הפרטה. שמה הקודם של החברה היה "המכון לקידום העבודה". החרדה משינוי ארגוני לאחר הפרטת חברות ממשלתיות נובעת משום שישנם ארגונים שאין הצדקה כלכלית לקיומם, מפעלים ושרותים שהפעלתם נובעת מעצם העובדה שיש לספק תעסוקה ובמיוחד באזורי מצוקה, הפרטה עשויה להביא עד  כדי סגירתם, פירוקם, או העברתם למקום אחר על פי החלטתו של הבעלים . לכן כאשר באים לדבר על הפרטה ברמה מסוימת יש לבחון את השפעתה על העובדים.

1 .2.       מטרת המחקר  מטרת המחקר היא לבדוק האם לביצוע הפרטה כתהליך שינוי מבני /ארגוני (כתפיסה חברתית וכלכלית) יש השפעה על מחויבות ארגונית של העובדים בחברת ידע ודעת. המחקר בא לבחון את דעת העובדים והתייחסותם לתהליך ההפרטה, ומה השפעתו עליהם.
1 .3.      סקירת הספרות הסקירה תציג בקצרה את התייחסות הספרות והתיאוריות בכל תחום נושא המחקר.