ז'אנר דרמת פשע- עכשיו גם בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7012
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

מתודולוגיה:
מחקר זה עוסק בז'אנר דרמות הפשע ובייצוגן של הדמויות, בהקשרים היסטוריים, תרבותיים וחברתיים פוליטיים.
כשפונים לעסוק בז'אנרים השונים בקולנוע, מתבססים על תבניות חוזרות, אייקונים ואלמנטים מסוימים הנותנים לז'אנר את שמו והופכים אותו לייחודי.
הקולנוע אוהב מאד את המאפיה, הפשע והגנגסטרים, כאשר סרטי המאפיה מאופיינים בעיקר על ידי מוטיבים המציגים את הטוב והרע, השקיעה המוסרית של החברה, יחסים בין אדם לעצמו, משפחה, נאמנות, ומעל לכול, הכבוד. כמו כן, לא ניתן להתעלם מהדרוויניזם החברתי של הז'אנר, הממחיש כי החזק שורד. על אף האמונה באלוהים והליכה בדרכי הדת, האדם הוא תוצר האבולוציה ותהליך של ברירה טבעית, ולא בחירה אלוהית. קיימים יחסים דואליים של דחייה ומשיכה הנובעים מהכנות היחסית של ראש הפשע המאורגן, לעומת חוסר המוסריות ואי הליכה בתלם של האליטה השלטונית. הציבור האמריקאי, למשל, מחויב לסמוך על הממשל, מוסדותיו והפוליטיקאים אשר בראשו, חרף היותם מושחתים, הסוטים מהחוק ומהנורמות החברתיות, לכאורה, בשם החוק, ואילו הגנגסטרים פועלים על פי קודים פנימיים, שלא בהכרח מתיישבים עם אתיקה מוסרית אך לפחות הם לא נבחרי ציבור. בישראל, משפחות הפשע: משפחת אלפרון, משפחת ג'רושי, משפחת דומרני, משפחת שירזי, משפחת מולנר, משפחת אברג'יל, משפחת אבוטבול וכדומה נחשבות לארגוני פשע בפני עצמם, שצצו בעשור האחרון והלכו והתעצמו עם השנים. לכל ארגון כזה יש מבנה היררכי שיש לו ראש, דרג ביניים, וחיילים. המבנה הוא כמעט צבאי אבל היכולת היא גם יכולת כלכלית. הם חודרים אל הרשויות המקומיות ואל הכלכלה הלגיטימית. מוצאן של משפחות אלו הוא מזרחי, הדת חשובה להן והם מקיימים את המסורת היהודית. הכבוד, בעולם אליו הם משתייכים, נמצא מעל הכול. עם כל זאת הם שייכים למערכת גדולה של פשיעה בתחומי ההימורים, הסמים, הזנות, דמי החסות, הסחיטה באיומים, "ההגנה", השתלטות על עסקים, הברחות והימורים, המנוגדים למוסר ולעשרת הדברות. ישנה תחושה כי ארגוני הפשע משגשגים והופכים את ישראל לשיקאגו.
התקשורת בישראל/הטלוויזיה, מעצימה את משפחות הפשע. הצופים בישראל, כמו בעולם כולו, אוהבים לצפות בסדרות הפשע משום שזהו עולם המסקרן אותם, ההזדהות עם העולם של הטוב והרע. ולראיה: סדרת הדרמה "הבורר", הנותנת מענה לצרכים החבויים של הצופה הממוצע בישראל.           תוכן עניינים

1 .      מבוא –..1-2
2 .       הצגת שאלת המחקר, השערות המחקר ומתודולוגיה -3
3 .      סקירה ספרותית –4-10 א.    שאלת הקשר לממשי- במרחק נגיעה.
ב.     מאפייני ז'אנר סרטי המאפיה ג.       ייצוג דמותו של המזרחי בישראל.
ד.     המזרחי בישראל משמיע את קולו.
ה.    עולי חבר העמים- המזרחי החדש?
4.      הצגת ממצאים וניתוחם –.11-17
5.      דיון –18-21
6 .      סיכום ומסקנות -..22-23
7.      ביבליוגרפיה –..24-
5