פרהסמנריון - האם יש צידוק מוסרי לעריכת ניסויים בבעלי חיים לצורכי מחקר רפואי?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6448
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

ניסויים בבעלי חיים היא שיטת מחקר שנולדה לפני כמה מאות שנים. רוב הניסויים בבעלי חיים מתבצעים במסגרת מחקרים בסיסיים בביולוגיה ובפסיכולוגיה. ניסויים בבעלי חיים משמשים גם לבדיקת תרופות, מוצרי קוסמטיקה, חומרי ניקוי, חומרי הדברה, מזון ותוספי מזון, חומרי לחימה ונשק. ברובם, מחייבים ניסויים בבעלי חיים פגיעה ואפילו המתת החיה הניסיונית. ניסויים בבעלי חיים הינו תחום שנוי במחלוקת. יש המתנגדים לניסויים בטענה שהניסויים אינם יעילים ואף מזיקים למחקר ולרפואה. אחרים מתנגדים לניסויים בטענה שהניסויים אינם מוסריים, מטעמים של צער בעלי חיים או של זכויות בעלי חיים.
המחקר הרפואי בבעלי חיים זוקף לזכותו הצלחות משמעותיות בקידום הרפואה האנושית, יחד עם זאת מדענים רבים בעולם מטילים ספק בחשיבותם של ניסויים אלו ביחס לשיטות חלופיות מתקדמות. לטענת המדענים, ההבדל הביולוגי העצום בין מינים שונים אינו מאפשר להחיל תוצאות ממין ביולוגי אחד לאחר. כראיה, הם מביאים שורה ארוכה של אסונות שנגרמו בשל הסתמכות על ניסויים בבעלי-חיים ככלי אמין לחיזוי התגובה הגופנית של בני-אדם.
למרות זאת, ממשיכים ניסויים בבעלי-חיים להתקיים בארץ ובעולם. רובינו מוכנים להקריב את חייהם של בעלי חיים להצלת חייהם של חולים אנושיים. נשאלת השאלה, האם חייהן של חיות הן שלנו להקריבם? האם המחקר על בעלי חיים נחוץ ומועיל? האם ניסויים על בעלי חיים בתחום הרפואה מוצדקים מבחינה מוסרית? כחלק מהדיון בשאלה אנסה לעמוד על הניסויים השונים הנערכים בבעלי חיים, מטרותיהם והשפעתם של החיות הנסייניות. כמו כן, אעמוד על החלופות הקיימות וערכן המדעי. אעלה את הטיעונים בעד ונגד השימוש בבעלי חיים לניסויים ואסקור את המצב החוקי בעניין בישראל.
לבסוף, אנסה להעריך כיצד משתלבים הניסויים בבעלי חיים לצורכי רפואה בתיאוריות מוסריות מסורתיות, כגון: תיאורית התועלתנות והסגולה הטובה ואנסה לעמוד על הנוסחה המתאימה לניסויים בבעלי חיים שתהא מוסרית כלפי בעלי החיים ובני האנוש כאחד. תוכן עניינים
מבוא ע"מ
2
1 . ניסויים בבעלי חיים -ע"מ 3
1 .1
מגבלות על ניסויים בבעלי חיים -.ע"מ 4
1 .2
החוק בישראל ע"מ 4
2 . הוויכוח סביב הניסויים בבעלי חיים –.ע"מ 5
            2.1 האם יש לבעלי חיים זכויות? –ע"מ 5
            2.2 ניסויים בבעלי חיים – העימות הגדול–..ע"מ 7
3 . תיאוריות מוסריות בדילמת הניסויים בבעלי חיים-..ע"מ 8
            3.1
תועלתנות -ע"מ 8
            3.2
זכויות וחובות ע"מ 9
            3.3
צדק –…ע"מ 10             3.4
סגולות טובות –…ע"מ 12
            3.5
הסכמה חברתית –ע"מ 12
4 . דיון מוסרי ומסקנות …ע"מ
1 3
5. סיכום -…ע"מ
1 5
6 . ביבליוגרפיה ע"מ
1 6