סמנריון - הגורמים להצלחה של חברות קטנות בחדירה לשווקים בינלאומיים

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא –…3
1 .      חברות קטנות ותהליך הפיכתן לבינלאומיות –.4-5
2 .      חדירה לשווקים בינלאומיים – רקע כללי .6-9
3 .      אסטרטגית החדירה כגורם משפיע על הצלחתן של חברות קטנות -. 10-12
4 .      הגורמים להצלחה של חברות קטנות בחדירה לשווקים בינלאומיים–..13
4 .1  גורמים מנהליים –…13
4 .2  גורמים אישיים 14
4 .3  גורמים חיצוניים ופנימיים
15
4 .4  גורמים תרבותיים —
16
5.       סיכום  ומסקנות –…18-19
6 .       מקורות –20-23
מבוא
בעבר, מרבית התאגידים אשר הפכו לבינלאומיים היו חברות גדולות. כיום קיים גידול של מפעלים קטנים במדינות מפותחות הפועלות בזירה הבינלאומית, כאשר רבות מהחברות הללו עוסקות בטכנולוגיה. לרוב, הספרות המחקרית הדנה בעסקים בינלאומיים מתמקדת בעיקר בתאגידים רב לאומיים גדולים, אף כי קיים גידול מאסיבי של מפעלים יותר קטנים הנוטים לבחור בכניסה לשווקים בינלאומיים לחפש לקוחות בינלאומיים ולבחור בדפוסי חדירה שונים . ואכן, העשור האחרון מעיד על  החשיבות הגדלה וההולכת של שותפויות אסטרטגיות  של עסקים קטנים ובינוניים, אך למרות הפופולאריות והחשיבות האסטרטגית של שותפויות בינלאומיות  שותפויות אלו  לעיתים קרובות נכשלת . לפיכך זיהוי הגורמים המובילים להצלחה בעלי השלכות מנהליות חשובות.
בהקשר זה יצוין כי הבחירה של חברות קטנות בדפוס חדירה נשקלת בזהירות רבה, שכן עליהן לבחור בשוק פוטנציאלי, רווחי ומתאים לדרישות החברה.
העבודה הנוכחית תבחן את הגורמים להצלחה של חברות קטנות בחדירה לשווקים בינלאומיים .
לצורך בדיקת הסוגיה ייבחנו שני משתנים מרכזיים, המשתנה הבלתי תלויי מתייחס לגורמים אישיים, מנהליים, חיצוניים, פנימיים ותרבותיים והמשתנה התלוי מתייחס למידת הצלחתן של חברות קטנות בשווקים זרים.
מטרת העבודה הנוכחית וחשיבותה נעוץ בעובדה כי בעקבות המגמה הגלובאלית, רבים הם העסקים הקטנים המעוניינים להרחיב עסקיהם בשווקים זרים וכי החדירה לשוק זר טומנת בחובה קשיים וחסמים אשר עליהם לגבור עליהם על מנת להצליח בסביבה הבינלאומית.
עבודה זו תציג תחילה מהן חברות קטנות ומהן השלבים בחדירתן לשוק זר , בהמשך, אסקור את סוגית החדירה לשוק זר תוך התמקדות בשני דפוסים עיקריים- מיזם משותף או חדירה בבעלות מלאה. לאחר הצגת דפוסים אלה והתמקדות ביתרונות ובחסרונות שלהם, תוצג אסטרטגית החדירה לשווקים זרים כגורם משפיע על הצלחתן של חברות קטנות ולבסוף יוצגו הגורמים להצלחה של חברות קטנות בחדירה לשווקים בינלאומיים ולבסוף יוצגו המסקנות העולות מהעבודה ומספר המלצות למנהלי חברות קטנות בעת כניסתם לשווקים זרים.