התאמה בין בני זוג על פי אבחונים שונים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9505
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

א. מבוא
  הטענה שגברים ונשים שונים משמעותית במבנה הפסיכולוגי שלהם, מאוד פופולרית הן באקדמיה והן בחיי היומיום. ד"ר ג'אנט שיבלי-הייד, מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון פרסמה מאמר בשם: "הנחת הדימיון בין המינים", בירחון האמריקאי לפסיכולוגיה, האחרון.
היילי מביאה נקודת מבט שונה, שטוענת שגברים ונשים דומים ברוב הגדול, אך לא בכל, התכונות הפסיכולוגיות שלהם.
הייד סקרה את התוצאות של 46 מחקרי על בנושא הבדלים פסיכולוגיים בין נשים וגברים. תוצאות הניתוח של המחקרים תומכות בהנחת הדמיון שלה. הייד טוענת שההבדלים בין המינים נופחו יתר על המידה ונשים וגברים כאחד משלמים על כך, מחיר כבד, בתחום העבודה ומערכות היחסים.   הטענה שהעלתה החוקרת גיליגן שנשים מדברות בקול מוסרי שונה מזה של הגברים מאוד נפוצה. נשים לפי גיליגן מדברות בקול מוסרי של דאגה ואכפתיות בעוד שהגברים מדברים בקול של צדק. טענה זו של גיליגן לא אומתה לפי הייד סטטיסטית, אך היא נופחה ויצרה סטריאוטיפ של אישה איכפתית ומטפלת לעומת סטריאוטיפ של גבר שלא מתפקד כמטפל אפילו בתפקידו כאב.  טענה נוספת היא שגברים ונשים מתקשרים בדרכים שונות ולכן כמעט ובלתי אפשרי שהם יצליחו לתקשר ביניהם בצורה מוצלחת. כתוצאה מכך, זוגות מוותרים על הניסיון לפתור ביניהם קונפליקטים, בעוד יותר ויותר מטפלים זוגיים עובדים על גישור הפערים שגדלים כתוצאה מכך.
בעבודתנו לא בחנו את השוני אלא את ההתאמה בין נשים לגברים בשימת דגש על אישיותם. לדעתנו זוגיות היא מרכיב מרכזי וחשוב בחיי האדם. מחקרים רבים מנסים לאתר את הסיבות הגורמות לבני זוג מסוים להימשך אחד לשנייה, להבין מדוע זוגיות מסוימת מובילה לנישואין, ולהבין מדוע זוגיות אחת מצליחה ואחרת לא.  בעבודה זו אנחנו לא מתיימרות לענות על שאלות אלה בצורה מקיפה ויסודית. אך כן ננסה למצוא דפוסים וקשרים הנוגעים לזוגיות בהיבטים הבאים:
§         פוטנציאל הקשר, תפיסת הקשר ושביעות הרצון ממערכת היחסים בפועל §         טיפוסים  )עפ"י מודל (SHG   פוטנציאל הקשר, שביעות רצון מהקשר וטיב הקשר §         מגדר, תפיסת איכות הקשר, שביעות רצון מהקשר ותפיסת עתיד הקרש §         בחינת משתנים המסברים את שביעות רצון ממערכת יחסים זוגית §         הקשר בין שביעות הרצון ממערכת היחסים הנוכחית  לפי משתני רקע ב. סקירה תיאורטית במחקרים של השנים האחרונות במדעי המוח, נמצא כי תהליך קבלת ההחלטות האנושי הוא בראשיתו תהליך רגשי – אינסטינקטיבי. ההחלטות הראשונות מתקבלות ספונטאנית תוך עשיריות שנייה, עוד  בטרם החל המוח בתהליך העיבוד הקוגניטיבי (שלעיתים קרובות יבסס את ההחלטה הראשונית). לפיכך, הבנת תהליך קבלת ההחלטות הראשוני נותנת אפשרות להבין טוב יותר כיצד מתקבלות החלטות ספונטאניות (לבנון ולוסוס). במהלך השנים הארונות נבנו מספר מודלים לבנון ולוסוס)  מודל המתאר את תהליך קבלת ההחלטות הרגשי – אינסטינקטיבי. שיטות מדידת פרמטרים אישיים / קבוצתיים של תהליכי קבלת  ההחלטות הרגשית.  תהליך וכלים מפולחים להשפעה שיווקית אישית או קבוצתית, על סמך הפרמטרים הרגשיים הנ"ל (להלן מודל EMOTIONAL MARKETING = EM)       בהתבסס על "מודל האינסטינקטים הרגשיים" שפותח על ידי ד"ר יורם לבנון (שתחומי מומחיותו אסטרטגיות שיווקיות וחקר ביצועים שיווקי), וד"ר לן לוסוס (שתחומי מומחיותה נוירו פסיכולוגיה ופסיכולוגיה שיווקית – פרסומית) והשותפים בבעלות על הטכנולוגיה. מודלים אלו משמשים בעבודה זו לבחינת ההתאמה בין בני זוג בעזרתם אפיינו את כל אחד מבני הזוג על בסיס המבנה הרגשי שלו ובנוסף אפיינו את הקשרים הזוגיים בין בני הזוג.
ב.1. מודל SHG קבלת החלטות                
1 .1.1                          הישרדות, צמיחה ושאיפה לאיזון המודל זכה לכינוי בראשי תיבות SHG. ה-S הוא יצר ההישרדות – Survivor וה-H הוא השאיפה לאיזון ושיווי משקל (homeostasis) – בין פיזי או נפשי, ה-G מייצג צמיחה – Growth. מקובל להתייחס למודל קבלת החלטות על פיו אנשים מקבלים החלטות בשתי רמות, האחת רציונאלית והשנייה רגשית. השכלתנית – רציונאלית מורכבת ודורשת מעורבות גבוהה ואילו הרגשית הנה מהירה יותר ודורשת מעורבות נמוכה.
נמצא כי 95%-90% אחוז מן ההחלטות מתקבלות כתוצאה מדחף רגשי, תוך זמן קצר מאד יחסית של בין 1/2 ל- 1/4 שנייה ומבוססות על "תחושות בטן" ברובן ולא על חשיבה  רציונאלית מלוות שיקולים. מכאן, שהמפתח להבנת מנגנון קבלת ההחלטות נעוץ בהבנה של המנגנון הרגשי. בשנות ה-80 סברו כי החלטות בעלות חשיבות גבוהה או ברמת מעורבות גבוהה מתקבלות בצורה רציונאלית, אך לאחרונה הוכח כי הדבר אינו נכון וכי ההחלטות ללא קשר למשקלן או מורכבותן מתקבלות בצורה רגשית.
לכל אדם יש פס התייחסות דרכו מגיע מידע, "קלט", והוא בוחר למה להתייחס וממה להתעלם.   נוטים ליחס פס התייחסות צר וממוקד לגברים ופס רחב לנשים. המערכת אשר אחראית על מיון המידע במוח היא המערכת הלימבית-"המערכת הספונטאנית רגשית" שתפקידה להחליט אילו נתונים יקבלו תשומת לב ואילו לא  לצורך קבלת החלטות ראשוניות מהירות.    תוכן עניינים
א. מבוא …1
ב. סקירה תיאור -2-5
ג. השערות 9
ד. מתודולוגיה -10-11
ה. ממצאים -..11-30 ו.
מסקנות –30-32
ז. ביבליוגרפיה -…33
ח. נספחים -…34-37