קולוניאליזם , גלובליזציה והיפוך הגורל

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בנושא קולוניאליזם , גלובליזציה והיפוך הגורל ינואר 2009
תקציר עבודה זאת מתמקדת בהתפתחות הכלכלית בקולוניות לשעבר, החל בתקופת הקולוניאליזם עצמה ועד ימינו. העבודה מתמקדת בראשיתה בתהפוכות הכלכליות שחלו בקולוניות במהלך חמש מאות השנים האחרונות. המושג קולוניאליזם מתייחס לתופעה של השתלטות מעצמות המערב המתקדמות טכנולוגית, על שטחי קרקע חסרי בעלות מערבית מעבר לים, מתוך מטרה לנצל את תושבי אותם שטחים ואת המשאבים הרבים והבלתי מנוצלים אשר אפיינו את אותם שטחים.
בתחום זה, נקודת המוצא של עבודה זאת היא שני מאמרים של שלושת החוקרים הבולטים בתחום המחקר הכלכלי  ההיסטורי :(AJR) Acemoglu, Johnson, Robinson . במונח "היפוך הגורל " (REVERSAL OF FORTUNE) מתייחסים AJR לטענתם כי קולוניות אירופאיות שהיו במצב כלכלי טוב בשנת 1500, נמצאות כיום במצב כלכלי גרוע יותר מאשר קולוניות לשעבר שהיו במצב כלכלי גרוע בשנת 1500. לטענת AJR, תהליך היפוך הגורל התרחש בסוף המאה השמונה עשרה ותחילת המאה התשע עשרה – עידן התיעוש.
עבודתם של AJR שפורסמה בשנים 2001, 2002 עוררה התעניינות אקדמית רבה ומספר חוקרים טוענים כי קיימים בה כשלים , הן בתחום הנתונים שמבססים את התיאוריה והן בתחום הרציונאל , שיטת המחקר ועיבוד הנתונים.
העידן הקולוניאלי הסתיים בשנות הששים של המאה העשרים ולדברי חוקרים רבים, הגלובליזציה הינה הקולוניאליזם המודרני והשיטה בה משתלטות מדינות המערב על משאבי המדינות העניות בעידן הנוכחי. לפיכך, בהמשך , עוסקת העבודה בהשפעותיה של תופעת הגלובליזציה על חלוקת העבודה והעושר בעולם. בנושא זה נמצא כי מלבד מדינות מתפתחות מעטות  (דרום קוריאה,סינגפור ותורכיה)  אשר הצליחו להתפתח בקצב מואץ כתוצאה מתהליכי הגלובליזציה, הרי רוב המדינות העניות דווקא נסוגו לאחור בעקבות הגלובליזציה.
תוכן העניינים
מבוא
1.היפוך הגורל של הקולוניות
2 .מחקרים התומכים בתיאוריית היפוך הגורל
3 .מחקרים המתנגדים לתיאוריית היפוך הגורל   
3 .1 ביקורת על המתודולוגיה   
3 .2 ביקורת על הנתונים
4 .הגלובליזציה כהמשך לקולוניאליזם דיון וסיכום ביבליוגרפיה נספח 1: הרגרסיה של AJR נספח 2: טבלת המוביליות של מדינות בתקופה
1 965-2000 מבוא
עבודה זאת מתמקדת בתחום מקיף חדש יחסית ומאוד מדובר באקדמיה בשנים האחרונות והוא תחום ההיסטוריה הכלכלית.
נושא ההתפתחות הכלכלית הוא נושא הבסיסי בעבודה זאת. לדעת רבים מהעוסקים בהיסטוריה כלכלית חשוב לברר את הסוגיות המגוונות ואת המהלכים שהביאו למצב כלכלי נוכחי כזה או אחר של מדינות שונות בעולם. איך קרה שקיימות אומות עניות לצד העשירות היום למרות או הודות לתהליכי הגלובליזציה? ישנן הנחות ייסוד רבות לגבי פיתוח כלכלי של חוקרים שונים המנסים להסביר את תופעת העושר והעוני ואת מקורותיהם ע"י שיטות כלכליות במחקרים שלהם. מהם הגורמים המשפיעים על התפתחות כלכלית: תנאים גיאוגרפיים?  מוסדות שלטון? תרבות מערבית? או אולי העברת ידע?
העבודה מתמקדת בראשיתה בתהפוכות הכלכליות שחלו בקולוניות במהלך חמש מאות השנים האחרונות. בתחום זה, נקודת המוצא של עבודה זאת היא שני מאמרים של שלושת החוקרים הבולטים בתחום המחקר הכלכלי  ההיסטורי :
(AJR)   D. Acemoglu, S. Johnson, J. A.
Robinson .