מעמדו ותפקידו של מזכיר המדינה האמריקאי, בתהליכים לסיום מלחמת יום כיפור

תקציר העבודה

תוכן העניינים :
עמודים :
מבוא  . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .
2 -1
פרק א' : רקע תיאורטי . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .

6 -3
פרק ב'  : רקע
היסטורי . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .
1 0-7
פרק ג'  :
עמדות ארה"ב בסוגיית סיום מלחמה . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . .
1 5-11
פרק ד' : פעולותיו של קיסינג'ר לסיום המלחמה . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2 9-16
פרק ה' : מאפייני סיום מלחמה אל מול יעדי ארה"ב . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3 1-30 פרק ו'  :
סיכום . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .  
3 3-32
פרק ז' : רשימה ביבליוגרפית . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

3 6-34
מבוא
מלחמת יום הכיפורים לא הייתה אירוע מזרח תיכוני בלבד אלא חלק ממכלול היחסים שהתפתח בין מעצמות העל, ארצות הברית וברית המועצות. ההצלחות הראשוניות של מצריים וסוריה בשדה הקרב התחלפו במהרה במציאות אחרת. מציאות זו היא שהביאה למגרש את הנרי קיסינג'ר, מזכיר המדינה של ארצות הברית, על תקן מתווך על בסכסוך.
מהלכיו בטיפול במשבר המזרח תיכוני הביאו אותו למציאת פריצת דרך והם שהקנו לו שם עצום כל כך בעולם. קיסינג'ר היה מזכיר המדינה שנוי במחלוקת בארצות הברית, בין שהוא מהולל ובין  שהוא מושמץ, אך עדיין נשאר דמות מרכזית במדיניות החוץ שלה ולכן אחד ממדינאי המפתח בעולם כולו. משום כך בעבודה זו ארצה לבדוק מהם המהלכים שעשה בהם שימוש לצורך סיום המלחמה וכיצד הפך עצמו לחלק אינטגרלי מתהליך מציאת השלום בין ישראל והערבים.
שאלת מחקר כיצד פעל הנרי קיסינג'ר במלחמת יום הכיפורים לסיום המלחמה, וכיצד השפיעו מהלכיו על סיום המלחמה?
מטרת מחקר לבחון  ולנתח את השפעת מהלכיו של הנרי קיסינג'ר על סיום מלחמת יום הכיפורים תוך כדי ניתוח  יחסי המעצמות והשפעתם על הצדדים הלוחמים במזרח התיכון.
רקע תיאורטי העבודה שלפנינו תעסוק בדרך טיפולו של קיסינג'ר במשבר מלחמת יום הכיפורים. דרך טיפולו הושפעה מאוד מאופן תפיסתו של מדיניות החוץ של ארצות הברית. סופר (1996) טוען כי במהלך המאה העשרים עלתה חשיבותו של אחד מכלי המדיניות המודרנית – הדיפלומטיה. הוא מתאר בהרחבה את שורשי הדיפלומטיה וכן שלבים עיקריים בהתפתחותה (סופר, 1996).
הנרי קיסינג'ר בספרו (1975) מתאר מהם הדגשים במדיניות החוץ של ארצות הברית לאורך השנים ומהי הדרך ליישמם על איזור המזרח התיכון (קיסינג'ר,1975).
קנת סטיין במאמרו (2003) מתאר את האירועים שהתפתחו בארץ על רקע מכלול היחסים בין מעצמות העל וכיצד גרמו מהלכים אלה לכך שקיסינג'ר ייקח חלק מרכזי בעיצוב הסכמים עתידיים בין ישראל וארצות ערב (סטיין,
2 003).
הנרי קיסינג'ר בספר מאוחר יותר (2004) מאפשר הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של המדינאות בת זמננו, בשתי דרמות סוערות ומרתקות -מלחמת יום כיפור והיציאה מוייטנאם. האירועים נפרשים בפני הקורא כבזמן התרחשותם, דקה אחר דקה (קיסינג'ר, 2004). השערת מחקר במחקר זה אטען כי ככל שארה"ב נתפסה בעיני הצדדים הלוחמים כגורם לגיטימי לתיווך, התחזק מעמדו של מזכיר המדינה האמריקאי קיסינג'ר בהשפעה על סיום המלחמה.
שיטת מחקר שיטת המחקר בעבודה זו הינה ניתוח תוכן איכותי. בוצעה סקירה שיטתית של מקורות העוסקים בתיאור דיפלומטיה ודרכי סיום צבאי של מלחמות.כמו כן ישנו תיאור מקיף על מלחמת יום הכיפורים, מדיניות החוץ של ארה"ב בתקופות שונות וכיצד הושפעה מדיניות זו עקב כניסתו של הנרי קיסינג'ר לתפקידו.