עבודה בעקרונות השיווק

תקציר העבודה

מבוא
"Dell",  היא יצרנית מחשבים ומוצרי אלקטרוניקה שמקום מושבה בראונד רוק, טקסס. החברה מפתחת, מייצרת, מספקת תמיכה ועוסקת בשיווק מגוון של מחשבים איישים, שרתים, אמצעים לאחסון מידע, מחשבי כף יד, תוכנה, ציוד היקפי למחשב ועוד. נכון לשנת 2006 מועסקים בחברה מעל 63,700 אנשים ברחבי העולם. היקף הייצור של Dell הוא מהגדולים ביותר בעולם. ברשימת פורבס 500 לשנת 2005 מדורגת Dell במקום ה-28 ברשימת החברות הגדולות ביותר בארצות הברית. ב-2006 דרג מגזין "פורצ'ן" את Dell במקום ה-8
כחברה המוערצת בארצות הברית.        ב-1984 הקים מייקל דל, בעודו סטודנט באוניברסיטת טקסס באוסטין, חברה בשם PC's Limited בעלות של 1000 דולר, בחדרו במעונות האוניברסיטה. דל התכוון למכור מחשבים תואמי IBM שנבנו מרכיבים שהוחזקו במלאי. דל הקים את החברה מתוך אמונה שעל ידי מכירת מחשבים אישיים בצורה ישירה ללקוחות תוכל PC's Limited להבין בצורה הטובה ביותר את צרכיהם ותספק מחשוב יעיל.                                                                                           ב-1985 ייצרה החברה את המחשב הראשון שלה, "Turbo PC", שכלל מעבד Intel 8088 במהירות 8 מגה הרץ. במגזיני המחשב פורסם על המכירה ישירות ללקוח, ורכיבים מותאמים אישית לפי בחירה. המחשב הוצע במחיר זול יחסית לשאר המחשבים שנמכרו בשוק. אף על פי שלא הייתה זו החברה הראשונה שייצרה את הדגם הזה, הייתה PC's Limited אחת החברות הראשונות שהצליחו בשיווקו. מייקל דל נשר מהלימודים כדי להקדיש את כל זמנו לעסק. החברה הרוויחה יותר מ-6 מיליון דולר ברוטו בשנה הראשונה שלה.                                                  ב-1987 הקימה PC's Limited את שירות האינטרנט הראשון על מנת להתגבר על החוסר בחנויות. באותה שנה החלה החברה לפעול בבריטניה; ולאחר מכן, בארצות נוספות. הון החברה צמח באופן משמעותי ב-1988. בשנת 1988 שינתה החברה את שמה ל"Dell מחשבים".                                ב-22
ביוני 1988 הונפקה החברה בבורסת NASDAQ תחת הסימן DELL.
תוכן עניינים:
מבוא
–.2
תוכן עניינים ..3
תקציר מנהלים –…4
פרק 1 – ניתוח סביבת המאקרו – ניתוח P.E.S.T 5
פרק 2  –  ניתוח סביבת המיקרו – ע"פ מודל PORTER -.7
פרק 3  –  ניתוח פנימי- S.WO.T -8
פרק 4  – שוק המטרה -9
פרק 5 – קביעת תמהיל השיווק -…10 סיכום והמלצות –…11
בביליוגרפיה ..12
תקציר מנהלים חברת DELL משווקת מחשבים ומוצרי מחשב שונים ברחבי העולם.
בעבודה זו אני מתמקד בענף המחשבים הניידים בישראל.
בעוד בארה"ב DELL  ממוקמת במקום הראשון מבחינת היקף המכירות, בארץ היא ממוקמת במקום השלישי בלבד אחרי חברות LENOVO  ו- HP. כאשר שתי חברות אלו מחזיקות יחד יותר מ50% מנתח השוק בענף, חברת DELL לעומת זאת מחזיקה בקצת פחות מ-10% כאשר בשנה האחרונה חלה עוד ירידה קטנה עקב כניסה של עוד מתחרות כגון FUTJISU, ACER, HAIER שנגסו עוד קצת בנתח השוק.
בעבודה זו התייחסתי לסביבת המקרו המשפיעה על החברה ועל הסביבה בה היא פועלת ע"י ניתוח P.E.S.T. כמו כן התייחסתי לסביבת המיקרו ע"י מודל PORTER  הכולל את חמשת הכוחות הקובעים אפקטיביות של שוק או פלח שוק. מציאות זו מאפשרת ואף מחייבת זיהוי עוצמות וחולשות בהשפעת הגורמים הפנימיים , איומים והזדמנויות המושפעים מהגורמים החיצוניים ,כל זאת נעשה ע"י מודל   S.W.O.T. לאחר ניתוח הסביבה העסקית ניתחתי את שוק הלקוחות וגיבשתי אסטרטגיה בהתאם לשוק המטרה ונתתי המלצות לישום מעשי בשטח על מנת להשיג תוצאות גבוהות ומשביעות רצון. כל תהליך קביעת האסטרטגיה השיווקית נוצר על מנת להגדיל את נתח השוק והיקף המכירות בטווח הקצר והארוך.