סמינריון- הקשר בין וורקוהליזם לרווחה נפשית.

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4230
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 2
שיטה. 7
נבדקים. 7
כלי מחקר. 7
ממצאים. 9
טבלה מספר 1: מאפייני משתני המחקר. 9
ממצאים:. 9
טבלה מספר 2: מאפייני משתני המחקר בין גברים לנשים. 9
ממצאים:. 9
טבלה מספר 3: מתאם פירסון בין וורקוהליזם לרווחה נפשית:. 10 ממצאים:. 10 טבלה מספר 4: מתאם פירסון בין וורקוהליזם לרווחה נפשית בקרב גברים ונשים:. 10 ממצאים:. 10 טבלה מספר 5: מתאם פירסון בין וורקוהליזם לרווחה נפשית בקרב גברים ונשים בחתך שנות הלימוד השונות:  10 טבלה מספר 6: מתאם פירסון בין וורקוהליזם לרווחה נפשית בקרב שנות הלימוד השונות:. 11
ממצאים:. 11
טבלה מספר 7: מתאם פירסון בין רווחה נפשית לבין צעירים ומבוגרים. 12
טבלה מספר 8: מתאם פירסון בין וורקוהליזם לבין צעירים ומבוגרים. 12
דיון ומסקנות. 13
בדיקת השערות המחקר:. 13
מגבלות המחקר:. 14
המלצות למחקר עתידי:. 14
נספח. 16
ביבליוגרפיה. 23
מבוא.
במחקר זה אנו נבחן הקשר בין "וורקוהליזם" לבין רווחה נפשית.
            המושג "וורקוהליזם" הוטבע במודעות בני האדם במהלך שנות ה- 60, המושג תיאר אנשים אשר עבדו יותר מדי למרות שלא ההכרח הכלכלי הוא שהביא אותם לכך והוגדרו על פי דפוס עבודתם. למרות המודעות, ה "וורקוהליזם" קיבל הגדרתו הרשמית כתופעה במהלך שנת  1971, עם פרסום הספר  "Confessions of a Workaholic " (Otes, 1971).                            הספר כלל אוסף ווידויים על של אנשים המכורים לעבודתם והפיכת המושג "וורקוהליזם" לשכיח ביותר בקרב העולם המערבי.                                                                                                        מאז ועד היום נושא התמכרות האנשים לעבודה מהווה נושא מחקרי אשר הביא חוקרים רבים לחקור ולבדוק את התופעה. מהם מרכיביה, מה מניעיה ומה השפעותיה, הן על האינדיבידואל והן על סביבתו.
                        מחקרים רבים עסקו בשאלה:" מה מניע אדם להתמכר לעבודתו?"                                          האם זה אופי האדם, סביבת הארגון בו הוא עובד, האם בכדי לא להתמודד עם דברים אחרים בחיים ועוד מניעים רבים אחרים.  מחקרים רבים הניבו תוצאות שונות:
§         וורקוהליזם כמפלט – ממצאים אותם קיבלו חוקרים מצביעים רובם על גורמים שליליים אשר מביאים את האדם לבחור בשעות עבודה מרובות  כמפלט. הוורקוהליזם מהווה לעיתים מנגנון הגנה אשר פותר את האדם מלהתמודד עם בעיות בחיים, התמודדות עם רגשותיו ו/או השתחררות ממחויבויות הקשורות במשפחה (2005 ,Johnstone & Johnston). §         סביבת העבודה כגורם – מחקרים נוספים הוכיחו כי סביבת העבודה היא הגורם העיקרי לוורקוהליזם, בעוד שמנהלים מאמינים כי סביבת עבודה לוחצת מעודדת את העובדים להיות יעילים ומועילים ההיפך הוא הנכון, העובדים סובלים מההשלכות השליליות של סביבת עבודה לוחצת ותובענית (2005 ,Johnstone & Johnston). §         "וורקוהליזם" כצורך פנימי –  ישנם מחקרים אשר מוצאים את התמכרותו של האדם לעבודה תוצר של צורך פנימי של האדם ולא צורך חיצוני של הארגון (Burk, 2004). מחקר אשר בוצע בקרב עיתונאים נורווגיים סוכם על ידי ברק בטענה כי "לא משנה כמה קשה את העובד אלא למה ואיך אתה עובד קשה –   זה מה שחשוב".
מחקר נוסף אשר ביצע Burk בו בדק את נושא ה וורקוהליזם ושביעות הרצון בחיים בקרב צוות אחיות בנורווגיה (2006) ו מצא כי הדחף של האדם לעבודה והנאה בעבודה היו מרכיבים קריטיים בהתמכרות לעבודה והיוו גורם עיקרי לכך.
בעת ביצוע מחקרים אלו ומחקרים נוספים נבדקו השלכותיו של הוורקוהליזם הן על חייו הפרטיים של ה"וורקוהוליק" והן על סביבתו, השלכות אלו נתפסו על ידי רוב  החוקרים כשליליות וחוקרים בודדים ראו את השלכותיו של הוורקוהליזם כחיוביות.
השלכותיו השליליות של ה"וורקוהליזם"  – דוגמא לפן השלילי שבוורקוהליזם היא ראייתה של ההתמכרות כהתחייבות לא רציונאלית לעבודה מרובה ואינטנסיבית, התנהגות אשר מביאה את האדם לאובססיה לעבודה, תפקוד לקוי בעבודה והשפעה על הסובבים אותו בעבודה (2005 ,Ersoy-Karat).                                                                                                                     מחקר נוסף אשר תומך בהשפעותיו השליליות הוא מחקרו של  Bonebright (2000) אשר עסק ביחסים שבין קונפליקט הבית – עבודה לרווחה נפשית, בו טען כי השלכותיו השליליות של הוורקוהליזם רחבות היקף ומשפיעות על תחומים…
בהסתמך על הנתונים אותם אספנו אנו נבדוק ההשערות הבאות:
§         קיים קשר שלילי בין וורקוהליזם לבין רווחה נפשית.
§         מגדר משפיע על הקשר בין וורקוהליזם לרווחה נפשית.
§         שנת לימודי הסטודנט אינה משפיעה על הקשר בין וורקוהליזם לבין רווחה נפשית.
§         קיים קשר שלילי בין רווחה נפשית לבין גיל סטודנט. §         קיים קשר חיובי בין וורקוהליזם לבין גיל סטודנט.