מעמדו של ארגון המורים נוכח שביתת המורים העל-יסודיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4148
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

1 .מבוא —
3

2 .עבודה מאורגנת -..
4
  
2 .1 מהי עבודה מאורגנת? -.
4
  
2 .2 ארגון המורים –
4

3 . שביתות עובדים -.
5-6   
4 . שביתה בחוק הישראלי- החירות לשבות או הזכות לשבות? –… 6-8
5. שביתת המורים העל יסודיים- שנת 2007 –..
8-9
    5.1 הרקע
לשביתה .
9
    5.2 עמדות הצדדים
10     5.3 מהלך השביתה 10-11
    5.4 תוצאות השביתה —
11-12
    5.5 השפעת השביתה על כוחם של איגודים מקצועיים … 13-14

6 . מהו עתידן של השביתות? …
14-15
7.
סיכום –
16

8 . ביבליוגרפיה —
17-18
-מבוא- באוקטובר 2007, החל המאבק האינטנסיבי של  ארגון המורים העל יסודיים, אשר כלל בתוכו את שביתת המורים הגדולה ביותר בתולדות משרד החינוך. השביתה החלה בעשירי לאוקטובר ונמשכה עד השלושה-עשר בדצמבר.
השביתה שנמשכה, כאמור 64 יום, הורכבה מפעולות רבות ברחבי הארץ ואופיינה בפעילות מיוחדת של המשתתפים בה. מורים יצאו וחסמו כבישים, קראו סיסמאות מחאה, שעברו אליהם בירושה מהפגנות הסטודנטים, ואף נעצרו.
לחלק מאירועי המחאה הגיעו קבוצות תלמידים ומספר מורים אף פתחו בשביתת רעב.
  השביתה הסתיימה בחתימה על הסכם הבנות בין נציגי ארגון המורים לבין האוצר, תחת צילם של צווי מניעה שחייבו את המורים לחזור ללמד במידה ולא יושג הסכם עד סוף חופשת החנוכה.  ההסכם נחתם לפנות בוקר בתום עשרים שעות רצופות של דיונים ממושכים, אך יש שטוענים שלנוכח איום צווי המניעה הייתה השפעה מחלישה על ארגון המורים.
בעבודה זו אבחן מהי עבודה מאורגנת בכלל ומה תפקידו של ארגון המורים בפרט, אבחן את שביתת המורים העל יסודיים על מרכיביה: גורמיה, תוצאותיה והשלכותיה על כוחם של איגודים מקצועיים ואבדוק לאן פונה עתידן של  שביתות במשק לאור מאבק ארוך זה.
שאלת המחקר שבה אדון היא האם שביתת המורים האחרונה החלישה את מעמדו של ארגון המורים- אותו איגוד מקצועי, המייצג מורים במערכת החינוך העל-יסודית בישראל או לחילופין חיזקה אותו לנוכח תוצאותיה והשלכותיה של השביתה על כוחם של איגודים מקצועיים.
כמו כן, מתוך מחשבה שהאינטרס של כלל השותפים למאבק הוא סיום השביתה כמה שיותר מהר, יוצג רעיון ליישוב סכסוכים (קיימים ועתידיים) המבוסס על התורה הנפוצה בעולם המתמטיקה והכלכלה – תורת המשחקים.
העבודה בפונט 14