ההגירה הסינית לארצות הברית-סיבות ומאפיינים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5930
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תקציר הגירה "טאישנית" מעבר לים החלה להיות משמעותית בסוף המאה ה- 18 כאשר שילוב של גידול אוכלוסיה בסין והתפשטות קולוניאלית של אירופה לתוך אסיה. התפשטות זו, החלה למשוך אנשים מארצות אחרות בחיפוש אחר גורלם (Najia, 2003).
במקביל, הדחף  להגירה לארצות הברית ממחוזות אחרים בסין היה קשור בתנאי עוני ששררו בהם. גברים סינים צעירים ואיכרים מפרובינצית גאונג דונג (קרוב לנמלים כמו נמל קנטון והונג קונג) היגרו להרי הזהב בחיפוש אחר שגשוג כלכלי בכדי שיוכלו לתמוך במשפחות שלהם. עם זאת, גברים אלו היוו רק חלקיק מהתפוצה הסינית. חלקיק נוסף של ההגירה הבין לאומית לחיפוש עבודה, נגרם על ידי התרחבות גלובלית של קפיטליזם אירופאי שבו עבדו, על ידי הון וטכנולוגיה אשר עברו דרך גבולות בין לאומיים כדי לאפשר ניצול משאבים טבעיים ועל ידי שוק גדול יותר במדינות לא מפותחות (Yung, 1995).
כמו כן, במהלך המאה ה –
1 9 בארצות הברית, מלחמת האזרחים אשר הולידה את הצורך בבנייה מחודשת של מדיניות, שחקה את מאגר העבודה שהיה חיוני לתחזוק המטעים. לפיכך, בארצות הדרום החלו להשתמש בעובדים מהמזרח הרחוק בעוד הם מציגים הם המונח "מזרח רחוק" כחלופה למונח "עובדים סינים" (Najia, 2003). אם כך, למעשה, נראה כי ה"שידוך" הראשוני בין מדינות ארצות הברית ובין המהגרים הסינים החל בעיקר בעקבות ביטול מוסד העבדות במדינות הדרום בארצות הברית, אשר הוביל את בעלי המטעים לחפש חלופות מארצות אחרות, וגידול האוכלוסייה בסין אשר הוביל לירידה משמעותית במחיית התושבים, כמו גם השמועות על "הרי זהב" שהביאו את הסינים לחלום על התעשרות מהירה.
סינים רבים עברו מרצונם למערב הקפיטליסטי, כאשר הם מהגרים למושבות בלתי מפותחות באמריקה כמו, "הודו המערבית", "הוואי", "אוסטרליה", "ניו זילנד", "דרום מזרח אסיה" ו"אפריקה" על מנת לחיות, לעבוד ולהתיישב (Yung, 1995). רוב המהגרים הסינים היו אנשים מאופקים ובלתי תלויים,  נשמרו לעצמם, לא ידועים, לא מובנים וללא ספק קיימו את הצורך של החברה המערבית ליהנות מהמראות הייחודים שלהם כאשר הם  הכניעו את עצמם כלפי ההבנה הלקויה של תרבותם על ידי החברה המערבית (Coolidge,
1 969).
בהתאם לאחת ההערכות, לפחות 2.5 מליון סינים היגרו למדינות אחרות במהלך שש העשורים האחרונים של המאה ה-19 לאחר שסין הובסה במלחמות האופיום ונכפה עליה להיפתח למסחר חיצוני ושלטון פוליטי על ידי מדינות אימפריאליסטיות אירופאיות (Yung, 1995).
מהגרים אלו היו כל הזמן בתנועה, הם לא השתייכו לא למדינתם הרחוקה ולא למדינה בה התיישבו בארצות הברית. הם לא היו באמת אמריקאים ולא באמת סינים, וזאת משום המוצא המעורב שלהם. נראה, כי ההיסטוריה של ההגירה הטאישנית אמריקאית נושאת משמעות חשובה להבנה גם של ארצות המוצא שלהם וגם של הארצות שאליהם הם היגרו (Najia, 2003).
ניתן לסכם ולומר, כי, לאחר שהגיעו לבתיהם החדשים, רוב המהגרים הסינים עדיין היו מלאים בציפיות לעתיד טוב יותר ואף נטו להשוות את חייהם עם הסטנדרטים הנמוכים של המקום שעזבו. הניתוק מהמציאות המיידית הפך את חייהם הקשים לנסבלים למען עתיד מתגמל עבורם או עבור אנשים האהובים עליהם אותם השאירו מאחור. החיים היום יומיים חיברו בין שתי ציפיות קיצוניות מאמריקה ומהסיפוק המוגבר והנוחות שממנה ייהנו ברגע שיצליחו לחזור הביתה. אמונה  בעתיד  טוב יותר, במקום אחר, הפך את הבדידות, את השעות הארוכות של עבודה קשה על הרכבת הטרנס פסיפית והפחד שאדם לא יראה שוב את משפחתו לנסבלים. הטאישנים רצו להאמין, למרות העדויות שסותרות זאת, שבכך שהם הולכים ל "הרי הזהב" הם יוכלו להרוויח אוצרות במהירות ואז לפרוש לטאישן וליהנות מחיים נורמאליים עם נשותיהם וילדיהם. חלום זה המשיך להניע אותם גם כאשר אלפי אנשים שהקריבו את נעוריהם כמו גם את בריאותם בעשורים של עבודה קשה –  לא חזרו לטאישן בסופו של דבר. חלקם הצליח להקים חיים חדשים ומשפחות לעצמם במדינה בה התיישבו, אחרים נתלו בתקווה של לחזור אך לעולם לא עשו מספיק כסף כדי להגשים חלום זה. למרות הסיכויים הניכרים, הטאישנים המשיכו לרדוף אחר ה "קשת" של שני צידי האוקיינוס הפסיפיק. התפיסה שליוותה אותם הייתה, כי "סיר מלא זהב" מחכה להם בצידה האחד של ה"קשת" באמריקה, אך עליהם להשאיר בצד הסיני של ה"קשת", את המשפחה וחיי הפנאי (Hsu, 2000).
תוכן עניינים
שם הפרק                                                                                                            עמודים מבוא                                                                                                                      4 – 3
מאפייני המהגרים הסינים בארצות הברית                                                       
1 5 – 5
                כמות המהגרים ומקומות התיישבות                 תעסוקה                 קהילה                 ארגונים                 חיי היום יום                 ההגירה הנשית הסיבות להגירה הסינית                                                                                     
1 9 – 16
               בריחה ממלחמה                הבהלה לזהב                פרנסת משפחה/העלאת איכות החיים סיכום                                                                                                                    21
– 20 מקורות                                                                                                                 
2 3 – 22