סמינר - השוואת מחרי המכירה באינטרנט בין מכרזים למכירות קבוציות, בעיות מכרזים ואסימטריה בידע , תורת המשחקים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 7058
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה החוג לכלכלה עבודה סמינריונית "זכיתי במכרז": רווח או הפסד ?
קורס: נושאים בכלכלה ניסויית, קורס מס' 57735.
מרצה: תאריך הגשה:  תוכן עניינים
שם הפרק                                                                                  עמוד מבוא -..3
פרק 1 – רקע
תיאורטי –…4
פרק 2 – המכרזים באינטרנט -7
פרק 3 – מתודולוגיה .9
פרק 4 – ממצאים -10 פרק 5 – תועלת מהרכישה -…22
סיכום ומסקנות -..24
ביבליוגרפיה –..27
מבוא
כבר משחר ההיסטוריה אנו מוצאים עדויות למכרזים שהתקיימו בבבל וברומא. המילה auction באנגלית (מכרז) מקורה במילה הלטינית "auctus" שמשמעותה גידול (increase).
דבר זה מעיד על עצם החשיבות של שיטת המכרז העולה, או כפי שאנו מכנים אותו כיום המכרז האנגלי. בימינו אנו מכרזים מהווים חלק חשוב מסחר החליפין של מוצרים רבים, דבר אשר הולך וגובר בעידן האינטרנט. תחום המכרזים מרתק וחשוב גם יחד והוא אחד מן הענפים הפרקטיים והנרחבים בחקר הכלכלה הניסויית, דבר אשר גרם לנו להתמקד בו בעבודה סמינריונית זו. תחום הכלכלה הניסויית חשוב מכיוון שהוא נוגע הן באספקטים כלכליים והן באספקטים פסיכולוגיים הקשורים בהתנהגות האנושית.  המחקר בתחום זה תורם להבנת התנהגות הפרטים ולהסבר של כשלים לוגיים בסיטואציות כלכליות שונות, תחום המכרזים מהווה שדה מחקר נרחב לחקר התנהגות הפרטים והדרך בה הם מגבשים אסטרטגיה ומקבלים החלטות. אחד השינויים המרכזיים שעברו על החברה המודרנית בעשורים האחרונים הוא חדירתו של המחשב והאינטרנט והפיכתו למרכזי כל כך בחיינו. עלייתו של האינטרנט גררה גם שינוי בהיקף המכירות הפומביות, באופיין ובכמות האנשים הנחשפים אליהן דרך המדיום החדש. לאור שינוי כמותי ואיכותי שכזה ראינו לנכון לבחון את המכירות המתבצעות באינטרנט ולהשוותן אל התיאוריה הקיימת אשר עוסקת במכרזים בכלל. יש להניח כי השינוי שהחל כבר והמקום שתפס האינטרנט בחיינו רק ילך ויתעצם ויחד עמו גם הרכישות המתבצעות דרך הרשת ומכאן עולה חשיבות מחקרנו.
 לא רק הקונים יוצאים נשכרים מחדירתו של האינטרנט לחיינו, גם אנו כחוקרים נהנים משדה מחקר נוח וזמין.  אם החוקרים והמשתתפים בעבר היו צריכים לצאת אל מוקדי המכירות הפומביות, אנו כחוקרים בהווה נהנים מיתרונותיו של האינטרנט ויכולים להתבסס על נתונים אמינים, זולים וזמינים וכל זאת על גבי מסך המחשב.  בפרק הראשון של העבודה נספק רקע תיאורטי רלוונטי לתחום המכרזים, סוגים ואסטרטגיות רכישה. בפרק השני נסקור את שיטת המכרזים באינטרנט בהשלכה למכרז האנגלי יחד עם התבססות על מחקרים רלוונטיים מן העבר. בפרק השלישי נבהיר מהי דרך המחקר שלנו ומדוע בחרנו בה. הפרק הרביעי הוא למעשה ליבה של עבודה זו ובו אנו מציגים את הממצאים במחקרנו תוך חלוקה מחקרית לקטגוריות המוצרים (סוג ומחיר) ואופי המכרז (עם/בלי תוספת זמן). בפרק החמישי נציג  מודל אשר בנינו בכדי לבחון את השינוי בתועלת של הפרט כתוצאה מן הזכייה במכרז תוך התייחסות לאספקטים תרבותיים.