תהליכי עיבוד מידע חברתי בקרב ילדים לקויי שמיעה והקשר למובנות הדיבור

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4403

תקציר העבודה

תהליכי עיבוד מידע חברתי בקרב ילדים לקויי שמיעה והקשר למובנות הדיבור עבודה סמינריונית   תוכן העניינים
א.      רקע תיאורטי        –     2
א.1.      תהליכי קוגניציה חברתית: סקירת מודלים      -.  
2 -3
א.2.      מודל עיבוד המידע החברתי של  Dodge            –       3
א.3.      לקות בשמיעה: הגדרה ומאפיינים                     -.      4
א.4.      מובנות דיבור        ..      4                                             א.5.      ילדים לקויי שמיעה – מאפיינים חברתיים והסתגלות חברתית       5
א.6.      תהליכי עיבוד מידע בקרב ילדים לקויי שמיעה  -.  5-6
א.7.      סיכום הרקע התיאורטי   -..  6-7
א.8.      רציונל ומטרות המחקר  —     7
א.9.      הגדרות המשתנים  .  7-8
א.10.    השערות המחקר  …     8
ב.      שיטה            –.     9
ב.1.      מדגם     ..     9
ב.2.      כלי המדידה   -..
9-11
ב.3.      הליך   …      12
    ג. עיבוד הנתונים      12
    רשימת מקורות –…   13-15
פרק א: רקע תיאורטי הסתגלות חברתית בקרב ילדים צעירים מצויה במוקד מחקרים רבים, במיוחד לאור העדויות אשר מצביעות על קשר בין הסתגלות חברתית בילדות וקשיים בשלבי חיים מאוחרים יותר  (Crick & Dodge, 1994). בשנים האחרונות קיים עניין הולך וגובר ביחסים החברתיים שמקיימים ילדים צעירים ומתבגרים לקויי שמיעה, לאור מגמת השילוב במסגרות החינוך הרגילות אשר הולכת ומתחזקת (Cappelli, Daniels, Durieux-Smith, McGrath & Neuss, 1995) ולאור התיעוד המחקרי לקשיים שילדים ומתבגרים לקויי שמיעה מגלים בתחום החברתי (Martin, 1991; Marschark & Clark,
1 998). במחקר הנוכחי, ייבדקו תהליכי עיבוד מידע והסתגלותם החברתית של ילדים לקויי שמיעה וילדים שומעים, ותיבדק זיקתם למובנות הדיבור. א.1 תהליכי קוגניציה חברתית: סקירת מודלים חוקרים בתחום הקוגניציות החברתיות העלו מספר השערות והציעו מודלים תיאורטיים שונים, בנסיון להסביר את התהליכים הקוגניטיביים וההתנהגותיים הדרושים לתפקוד חברתי יעיל ואשר מתרחשים בעת האינטראקציה החברתית. Argyle & Kendon (1967, אצל בר לב, 1990), הציעו מודל של "כישורים חברתיים" להסברת תפקודו החברתי של היחיד. לטענתם, התהליכים הקוגניטיביים הינם כלליים ומורכבים מכשרים ספציפיים. Dezrille & goldfrid (1971, אצל בר-לב, 1990) הציגו מודל, המתאר את תהליך פתרון הבעיות הכולל את תפיסת הבעיה או הסיטואציה החברתית, חיפוש פתרונות או תגובות התנהגותיות אלטרנטיביים, בחירת ההתנהגות המתאימה וביצועה בפועל. Flavell (1977), תיאר מודל הכולל ארבעה שלבים, כאשר שני השלבים הראשונים כוללים את מודעות היחיד לזולת, ואת ההכרה בצורך לזהות את התנהגותו ומחשבותיו של הזולת באינטראקציה. השלב השלישי כולל זיהוי מחשבותיו של הזולת ובשלב הרביעי –
·         העבודה כוללת הצעת מחקר בלבד ללא המחקר עצמו             *