עבודה סמינריונית אקונומטרית - השפעת המלצות אנליסטים על מחירי המניות המומלצות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6388
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תקציר מנהלים זאת תמצית מנהלים של סמינריון בחשבונאות פיננסית העוסק בהשפעת המלצות אנליסטים. מטרת העבודה היא לבחון את השפעת המלצות אנליסטים בארץ על מחירי המניות המומלצות. נושא זה מושך עניין ומחקר רב הן מצד בנקי השקעות המשקיעים סכומי כסף במחקר שוק במטרה לבחור מניות שיניבו תשואה עודפת על השוק, ומעוניינים לבחון את כדאיות הסיקור וההמלצות, והן מצד ציבור המשקיעים שהאפשרות חהניב תשואת עודפת על תשואת השוק לאורך זמן על ידי השקעה במידע הזמין לכל קורצת להם. דגמנו 45 המלצות אנליסטים (36 המלצות המקוטלגות כהמלצות קניה – להלן "קטגורית קניה", ו-9 כהמלצות מכירה – להלן "קטגורית מכירה") בין השנים 2003-2008 מתוך מדד ת"א 100, ובחנו את השפעת המלצותיהם בשני חלונות זמן על פי מתודולוגיית חקר אירועים (event study). חלון זמן ראשון סביב אירוע ההמלצה ובסמוך לה – 7 ימי מסחר לפני פרסום ההמלצה ו-7 ימי מסחר לאחר פרסומה – שמטרתו, לבחון את השפעתן המיידית של ההמלצות והתגובה של השוק להן. חלון זמן שני של 7 ימים לאחר אירוע ההמלצה ועד 47
ימים לאחר האירוע ("תסחיף שלאחר פרסום המלצה"), שמטרתו לבחון את יכולת החיזוי של האנליסטים או לחילופין את השפעתם ארוכת הטווח על המניות המומלצות.
בהתאם לתיאורית השוק היעיל ציפינו שהמלצות האנליסטים הטומנות בחובן מידע מחדש לציבור המשקיעים ישפיעו על מחירי המניות לפי כיוון ההמלצה. המידע המחדש נובע גם ממידע אינפורמטיבי שאספו האנליסטים בעצמם ועדיין לא הובא לידיעת הציבור, וגם מיכולת ניתוח עדיפה שלהם על פני השוק עקב התמקצעותם והיכרותם עם השוק המסוקר.
תוצאות המחקר הראו כי בטווח הקצר בקטגורית קניה יש לאנליסטים השפעה חזקה בסמוך לאירוע ההמלצה על מחירי המניות המומלצות, ואילו השפעתם על קטגורית המכירה מועטה. לגבי יכולת החיזוי שלהם והשפעתם ארוכת הטווח (תופעת התסחיף) –  בשתי הקטגוריות תוצאותינו  הראו כי השפעתם מועטה בתום 47 ימי מסחר מאירוע ההמלצה. עם זאת, בהתבוננות על תופעת התסחיף בטווח של עד 30 יום ניתן לראות כי דווקא קיימת השפעה ארוכת טווח בקטגוריית המכירה, בעוד שמשקל המלצות קטגורית הקניה נותרת מועטה. חשוב לסייג את תוצאות מחקרנו לגבי קבוצת המכירה, בגלל קבוצת המדגם הקטנה שנובעת ממיעוט המלצות מכירה בתקופה הנחקרת.
בשורה התחתונה, ממצאינו תומכים בכך שניתן לגרוף רווחים בשוק המניות בארץ על ידי שימוש באסטרטגיית השקעה העוקבת באופן עיוור אחר המלצות קניה של אנליסטים, אך לא ניתן לעשות זאת על מעקב עיוור אחר המלצות קניה. יש לציין, שלא נלקחו בחשבון בעבודה זו עלויות העסקה הכרוכות ברכישת המניות או מכירה בחסר שלהן, שיתכן ומשנות את תוצאות העבודה.
תוכן עניינים
פרק 0 – מבוא                                                                                        1-3
פרק 1 – רקע                                                                                         4-7
1 .1 הספרות המקצועית הקיימת והמחקר העולמי  שהתבצע           4-5
על השפעת המלצות אנליסטים                                                                             1.2 מחקר קודם על השפעת המלצות אנליסטים בארץ                   6-7
פרק 2 – ניתוח                                                                                       8-22
                        2.1 מתודולוגיה ואופן ביצוע המחקר                                            8-10                         2.2 מבנה הנתונים                                                                      11-13
                        2.3 יתרונות וחסרונות שיטת המחקר                                           14-15
                        2.4 ממצאים                                                                              16-22
פרק 3 – סיכום ומסקנות                                                                         23-24
רשימה ביבליוגרפית                                                                             
5