סמינריון: שביתת ארגון המורים העל-יסודיים בשנת 2007. העבודה הינה על השביתה הארוכה והגדולה של ארגון המורים העי"ס בהנהגתו של רן ארז שהחלה ב-10/10/07 והסתיימה ב-13/12/07.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 85
שנת הגשה 2009
מספר מילים 13727
מספר מקורות 41

תקציר העבודה

מבוא
…            3
פרק 1 – זכות השביתה – רקע
ומהות -..  5                      ·    השביתה כחירות בלבד —     6
·    הגדרת המושג שביתה —      7
·    לגיטימיות השביתה –…      8
·    סוגי שביתות -…      10 ·    שינוי יסודי במבנה הכלכלי של מקום העבודה כגורם להיווצרות שביתה נגד מדיניות הריבון –      13
פרק 2-  שביתת ארגון המורים בשנת
2 007     14
·    רקע –       14
·    הסיבות שגרמו לשביתת ארגון המורים        16
·    סוג השביתה של ארגון המורים –.       17
·    טענות הצדדים לסכסוך -..      20 ·    פעולות הצדדים ותהליך המשא ומתן …       28
פרק 3 – סיום השביתה ותוצאותיה -..      36        ·    סיום השביתה –        36
·    תוצאות השביתה         37
פרק 4 – סיכום ומסקנות -.    43        ביבליוגרפיה -.   45        מבוא
הזכות לשבות עולה מאמנת העבודה הבין לאומית בעניין חופש ההתאגדות והזכות למשא ומתן קיבוצי שאושרה ע"י מדינת ישראל.  "חירות השביתה משולבת בחירותו של האדם באשר הוא אדם בדמוקרטיה, בחתירה ובמאבק לעולם טוב יותר וצודק יותר". "… ואמנם גם כיום החופש (והאפשרות) לשבות הוא האמצעי העיקרי שבידי ציבור העובדים למאבק על יותר צדק חלוקתי". שביתת ארגון המורים שהחלה ביום 10/10/07
והסתיימה ביום 13/12/07 הייתה השביתה הגדולה ביותר שהתרחשה במדינת ישראל. שביתת השביתה החלה בתחילת חודשי הלימוד החשובים ביותר בשנה. רוב חטיבות הביניים ובתי הספר העל-יסודיים ששייכים למערכת החינוך הממלכתית שבתו. שביתה זו באה בעקבות סכסוך עבודה שהוכרז ע"י ארגון המורים בשנת 2006, סכסוך עבודה שעניינו חתימת הסכם עבודה חדש.   משמעות ההכרזה על סכסוך העבודה היא כי בתום 15 יום יוכלו העובדים לפתוח בשביתה ובעיצומים כמעוגן בחוק ליישוב סכסוכי עבודה. סכסוכי העבודה במגזר הציבורי קשים מבחינת מספר הסכסוכים, אורכם, עצמתם ומספר העובדים שלוקחים חלק בהם. למגזר הציבורי חשיבות רבה מפאת גודלו, מספר המועסקים במסגרתו והמונופול שלו על תחומי תפקוד שונים. המגזר הציבורי בישראל מתאפיין בכך שהוא מייצר בצורה מכריעה את מספר השביתות הגדול ביותר, בהשתתפות מס' השובתים הגדול ביותר ובמספר ימי העבודה האבודים הגבוה ביותר. העלייה בעצמת השביתות במגזר הציבורי בשנים האחרונות יכולה לנבוע ממיליטנטיות של האיגוד המקצועי, ממדיניות נוקשה של המעסיק הציבורי ומהיעדר מנגנונים אלטרנטיביים ליישוב סכסוכים המקובלים על כל הצדדים.
קיימים מגוון של מנגנונים ליישוב סכסוכי עבודה במגזר הציבורי, אולם השימוש שנעשה בהם בפועל מצומצם ביותר. נדמה כי שני האמצעים העיקריים בשימוש הם השביתה מצד אחד ובית הדין לעבודה מצד שני .
בעבודתי זו, ראשית, אתאר ואגדיר את נושא השביתה, רקע ומהות ואעמוד על הנושא של שביתות במגזר הציבורי. שנית, אתאר את שביתת המורים שהחלה ב-10/10/07 והסתיימה ב-13/12/07, הסיבות לשביתה,  סוג השביתה, טענות הצדדים ופעולות הצדדים בתהליך המו"מ, ולבסוף אציג את סיום השביתה ואבחן את תוצאות השביתה – האם שביתת ארגון המורים השיגה את מטרתה?