עבודה מסכמת בהכרת המעשה החינוכי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5051
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תקציר: העבודה עוסקת במתח שבין שוויון למצוינות. העבודה עוסקת בקונפליקט שקיים במדיניות החינוך על ידי הדגמת מתח בין שני ערכים מה כל ערך מייצג? האם ערך אחד עולה על האחר? דרך התמורות בחברה הישראלית והצגת מספר בתי ספר כדוגמא.
  החיים, מורכבים ואינם חד מימדים. לעיתים מורכבות החיים מובילה עד לכדי סתירה בין ערכים, דעות וגישות  שונות. "בעולם שום עולם של צד אחד של העולם משוחרר מצדו השני, המנוגדים שניהם קיימים באותו הכרח…" (ס.יזהר).
פעמים רבות עומדים אנו בפני קונפליקט ערכי, כאשר שני ערכים ולשניהם מקום נכבד במערכת הערכים שלנו איזה ערך נעריך יותר מבין השניים? קיומם של ערך השוויון מול ערך החירות מציג את הקונפליקט הקיים במערכת הערכים בחברה ובחינוך. בבחירת ערך השוויון מונעים במידה מסוימת את ערך החירות ובבחירת ערך החירות מונעים אנו במידה מסוימת את ערך השוויון. גם במערכת החינוך נפגשים שני ערכים אלו ומעמידים את השאלה האם המדינה צריכה להגדיל את מעורבותה במערכת החינוך כדי לעשותה שוויונית יותר או שעליה להעניק חופש בחירה גדול יותר להורים ולתלמידים בקביעת החינוך?. ערך החירות הינו ערך שחשיבותו ומרכזיותו בחברה הלכה וגדלה עם השנים. עם סיום מלחמת העולם השניה חלו תמורות בחברה המערבית שבאו לידי ביטוי בעלייה משמעותית בדמוגרפיה, בצמיחה הכלכלית ובעליה ברמת החיים כל אלו הובילו לשינוי בתפיסות שונות בחברה כגון  האידיאולוגיה הליברלית, אשר מעמידה את החופש והאדם במרכז. עם השנים אידיאולוגיה זו תפסה תאוצה, לפי הליברליזם לכל אדם בחברה קיימת זכות לפעול באופן ישיר להטבת מצבו האישי, זכות זו מבוססת על הכרה בקיומן של זכויות טבעיות, המגדירות באופן מוחלט ובלתי תלוי במצב הסביבה האנושית את תחום פעולתו של האדם הבודד, זכות זו הינה זכות בסיסית בדמוקרטיה, במשטר הדמוקרטי -.