על ייצוג צערכת המשפט בסדרות טלויזיה

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 8026
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

המדיה הטלוויזיונית אוהבת לעסוק בנושאים כגון מערכת משפט, פשעים ופתרונם. יש לכך מטרות שונות, אשר נובעות הן מתוך צרכים של הקהל והן מתוך רצונה של המערכת לספק מודלים חברתיים מסוימים. הענין של הקהל בפשעים ופושעים היה גדול מאז ומתמיד, ניתן לומר שיש בכך סוג של קתרזיס חברתי, נושא זה העסיק סדרות טלוויזיה רבות בארץ ובעולם, גם כאשר העיסוק היה על גבול האבסורד, כמו למשל ב"אלי מקביל", עדיין השאיפה היתה לצדק, לסדר חברתי, להצבת הגבול שבין הטוב לרע, לאישור מחודש של ההגמוניה בעולם. מתוך צפייה והתבוננות בסדרות הטלויזיה "פרנקו וספקטור" והסדרה האמריקאית "חוק וסדר", עלה בדעתי לבחון כיצד מבקשת התקשורת, במקרה זה הדרמה הטלויזיונית להציג ולייצג את מערכת בתי המשפט בישראל ואת עולמם של עורכי- הדין של השוק הפרטי.
ניתן ללמוד רבות על אופן התנהלות המשפט בארץ מתוך כך עלו נקודות נוספות להשוואה, מערכת בתי המשפט האמריקאיים, גם כאן אבחן שתי רמות שונות במה מתמקדת הדרמה הטלוויזיונית ומהי האג'נדה המנחה את יוצרי הסדרה, כמו כן אבחן את מידת נאמנותה לפרקטיקה האפורה היומיומית, עד כמה קיים כאן שיקוף של המציאות. כדי לנסות ולבחון את ייצוג מערכות המשפט השונות הצבתי כמה נקודות להשוואה ראשית, ההשוואה בין הסדרה האמריקאית, "חוק וסדר", ובין הסדרה הישראלית "פרנקו וספקטור", ושנית השוואה בין מערכות המשפט בפועל ובין ייצוגן בטלוויזיה. לשם כך ערכתי סקירה קצרה של ההסטוריה של שתי מערכות המשפט ושל העקרונות המונחים בבסיסם. אפשר לראות שלמרות שהמערכת המשפטית בארץ והמערכת האמריקאית שאבו את היסודות מאותו מקור, המשפט האנגלי, כל אחת  ניווטה זאת לכיוונים אחרים. הדגש על שיטת המושבעים ובעיקר החוקה שלאורה מתנהלות כל מערכות השילטון והמשפט במדינה, המשפט בארץ הושפע מהמערכת האנגלית דווקא באימוץ אופן ניהול המשפט ובאופיים של חוקים שונים.
את הסדרות אנתח על פי כלים הנהוגים במדיה הטלוויזיונית, כלומר ניתוח ובחינת אופן ייצור המדיה, והמשמעות הרחבה של ייצוג זה במישור החברתי והחוויתי. לשם כך אשתמש במונחים מתוך השפה הטלוויזיונית, כגון צילום, תאורה, לבוש ושפה. במקביל אבחן תיאוריות תקשורת שונות, המבקשות לבחון ולמפות את כוחה והשפעתה של הטלויזיה, כמו למשל המודל החברתי שמציע fiske (1987), אודות הטלוויזיה כמכשיר חיברות והטמעת ערכים חברתיים ואידיאולוגיות כאלו ואחרות של השלטון, או של האופוזיציה.
תוכן הענינים:
1.      מבוא
2.      היסטוריה של המשפט האמריקאי- מערכת המשפט האמריקאית, קווים כלליים.
3.      היסטוריה של המשפט בארץ- מערכת המשפט בארץ, קווים כלליים.
4.      ניתוח פרנקו וספקטור-עלילה דמויות, אמצעי מבע ומשמעותם. מבנה כללי של כל פרק ומילים על הסדרה כולה.
5.      ניתוח חוק וסדר-כנ"ל.
6.      השוואה, מסקנות וסיכום.