סמינריון במוסר ועסקים - שילוב מוצרי מזון אורגניים בתמהיל המוצרים של רשת מרכולים – שיקולים מוסריים

תקציר העבודה

תוכן עניינים מופיע אחרי הרקע והתקציר רקע
העבודה הוגשה בינואר 2009 וקיבלה ציון של 87.
העבודה מכילה כ60 עמודים והיא מסתמכת על כמעט 40 מקורות שונים (מתוכם כעשרה מקורות אקדמיים מבוקרים ומאושרים).
העבודה מקיפה בהרחבה את נושא המוסר בקמעונאות מוצרי צריכה אורגניים ואף סוקרת בהרחבה את נושא החקלאות האורגנית ברחבי העולם.
העבודה נעשתה בליווי מנחה בכירה מאוד באוניברסיטה הפתוחה ואף נבדקה ע"י אותה מנחה.  מנחה נוספת הייתה דמות בכירה מאוד במשרד החקלאות ופיתוח הכפר.
תקציר בשנים האחרונות אנו עדים בכל רחבי העולם לפריחה מחודשת של המוצרים האורגניים. פריחה זו היא משום "חזרה למקורות" הטרום-תעשייתיים ורצון של האוכלוסייה להתחבר מחדש למקורות שהיוו בסיס לקיומה של האנושות במשך אלפי שנים, לפני המהפכה התעשייתית.
עם זאת אנו עדיין לא זוכים לראות, לפחות בישראל, למגוון רחב ועצום של מוצרים אורגניים כפי שניתן היה לשער שיהיה ניתן למצוא על המדפים, אחרי יותר מעשור של "תרבות אורגנית" בהתהוות.
שאלת המחקר בעבודתי היא:
אילו שיקולים מוסריים עומדים לנגד עיניו של מקבל ההחלטות ברשת מרכולים, בבואו להחליט אודות החלוקה שבין היצע מוצרי המזון האורגניים והיצע מוצרי המזון הלא אורגניים (קונבנציונאליים) ?
שאלת המחקר כוללת את המשתנים הבאים:
מקבל ההחלטות ברשת מרכולים – הינו האדם המחזיק בדרך כלל בתפקיד המנכ"ל, סמנכ"ל, מנהל הרכש, מנהל תמהיל המוצרים וכדומה. אדם זה, אשר לרוב יעמוד בראש מחלקה שלמה בארגון, מתפקד כשומר סף עבור המוצרים שיוצגו על המדפים ברשת המרכולים.  מוצרי מזון אורגניים – מוצרים אשר בתהליך גידולים אין שימוש בתוספים כימיים או בהנדסה גנטית. משרד החקלאות של ארצות הברית מגדיר "מזון אורגני" כמזון שמיוצר על ידי חקלאים ששמים את הדגש על שימוש במקורות טבעיים, מתחדשים, תוך שימור על הקרקע, המים והסביבה נקיים מכל תוספות שמזיקות לסביבה ולבריאות. על מנת שמוצר יוגדר אורגני עליו לעמוד במספר קריטריונים בינלאומיים אשר יפורטו בפרק השלישי בעבודה.
מוצרי מזון קונבנציונאליים – מוצרים אשר לרוב עוברים תהליכים כדוגמת עיבוד, שימור, עישון והקפאה. בתהליך ייצורם מתווספים לעיתים חומרים מלאכותיים כדוגמת חומרי טעם וריח, חומרי שימור, חומרי צבע ושאר חומרים כימיים.
השערות המחקר בעבודתי הינן:
השערה ראשונה: תהליך בחירת תמהיל מוצרי המזון ברשת המרכולים רווי בשיקולים מוסריים, אשר נובעים לרוב מגורמים פיזיים.
השערה שנייה: בחינת השיקולים המוסריים על ידי מקבל ההחלטות עשויה לעזור לו בבחירת תמהיל מוצרי המזון. בבסיס עבודתי קיימת ההנחה כי בתמהיל המוצרים הנוכחי היצע המוצרים הלא אורגניים (קונבנציונאליים) גובר על היצע המוצרים האורגניים. נניח גם כי רשת המרכולים לא מבקשת להפוך להיות רשת של מרכולים אורגניים גרידא, אלא מבקשת לשמור על צביונה כרשת הפונה למספר רב של קבוצות באוכלוסיה הכללית. הנחות אלה באות לידי ביטוי בסקירת הספרות. בחירת תמהיל מוצרים הינה משימה קשה, וההחלטה על החלוקה בין מוצרים קונבנציונליים ואורגניים קשה אף יותר. הנחות אלה פותחות פתח לתהיות מוסריות רבות אשר משפיעות על מקבל ההחלטות ברשת המרכולים. שיטת המחקר בעבודה זו תהיה סקירת ספרות.
להלן תיאור כללי של מבנה העבודה:
בחלק הראשון, אסקור את ההיסטוריה ואת התהפוכות הכלליות שעברו על שווקי העולם במאות השנים האחרונות. בחלק השני, אסקור את החקיקה והתקינה הלאומית והבינלאומית בנושא החקלאות האורגנית. אבחן כיצד חקיקה זו משפיעה על השוק, ובעיקר כיצד היא משפיעה על הריסון הפנימי של מקבל ההחלטות ברשת המרכולים.
בחלק השלישי, אשתמש במודל השלבים ואנסה להבין מדוע בכל זאת אין איזון בין היצע מוצרי המזון הקונבנציונאליים ובין היצע המוצרים האורגניים.
בחלק הרביעי והאחרון, אסיק מסקנות ואסכם את העבודה.
תוכן עניינים
1. מבוא. 3
2 . דרישות וכוחות השוק. 5
2 .1 – גידול באוכלוסיית העולם. 5
2 .2 – גידול בתפוקת הגידול. 6
2 .3 – השפעה על איכות הסביבה. 7
2 .4 – השפעת כוחות השוק על מקבל ההחלטות ברשת המרכולים. 8
2 .5 – סיכום דרישות וכוחות השוק. 9
3 . חקלאות אורגנית – סקירה כללית של השוק. 10
3 .1 – סקירה היסטורית ויסודות ערכיים. 10
3 .1.1 – חקלאות אורגנית – יתרונות וחסרונות עיקריים אל מול חקלאות קונבנציונאלית. 12
3 .2 – פרופיל הצרכן האורגני 14
3 .3 – סקירה גיאוגרפית – השוק ברחבי העולם. 16
3 .4 – סקירה גיאוגרפית – השוק בישראל. 17
3 .5 – סיכום הסקירה ומשמעויות מוסריות. 18
4 . ריסון חיצוני 21
4 .1 – חקיקה בנושא חקלאות אורגנית. 21
4 .1.1 – חינוך וחקיקה בזירה הבינלאומית. 21
4 .1.2 – הזירה המקומית בישראל. 22
4 .1.3 – המשמעות המוסרית של ההבדלים בחקיקה המרסנת בין הארצות השונות. 23
5. ריסון פנימי 24
5.1 – גורמים המשפיעים על האקלים הארגוני 24
5.2 – קשיים בריסון פנימי
5 5.2.1 – משמעות הריסון הפנימי על שוק החקלאות האורגנית. 26
5.3 – אחריות מוסרית של אדם וארגון 26
5.3.1 – גישת הבעלים. 26
5.3.2 – גישת בעלי העניין 26
6 . המוסר – מודל השלבים. 28
6 .1 – השלב המקדים. 28
6 .2 – שלב א' – הערכה על בסיס עקרונות. 29
6 .3 – שלב ב' – פתרון על פי הסגולות הטובות. 33
6 .4 – שלב ג' – החלטה על בסיס הסכמה. 34
6 .5 – סיכום מודל השלבים. 36
7.
דיון ומסקנות. 38
8 . סיכום. 40 9. ביבליוגרפיה. 42
נספח א' – תרשימים בנושא השוק האורגני ברחבי העולם. 45
נספח ב' – עקרונות החקלאות האורגנית על פי IFOAM… 47
נספח ג' – הצעת חוק – הסדרת תוצרת אורגנית (2005) 49
נספח ד' – הוראות משרד החקלאות בנוגע לחוק להסדרת תוצרת אורגנית. 55