השפעת המהפכה החוקתית על יחסי ממון בין בני זוג

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8489
מספר מקורות 36

תקציר העבודה

יחסי ממון בין בני זוג עבודה סמינריונית מגיש :
השפעת המהפכה החוקתית על יחסי ממון בין בני זוג תוכן עניינים
מבוא חזקת השיתוף איזון המשאבים ההיבט הקנייני בהסדרי ם בין בני  הזוג המהפכה החוקתית יחסי הממון בין בני-זוג לאור חוקי היסוד סיכום ומסקנות ביבליוגרפיה מבוא
מערכת הנישואין בין בני זוג מייצרת, כשהיא מסתיימת, סוגיות רבות שהועלו במשפט הישראלי.
אחת הסוגיות הכואבות הינה יחסי הממון בין בני הזוג , שלאחר פירוק השותפות הופכת לסוגיה מאוד מרכזית מאחר ומכילה את משאבי ורכוש בני הזוג לפני, במהלך ולאחר הנישואין. חלוקת רכוש בין בני הזוג הינו אחד הנושאים המורכבים, הרגישים ובעלי ההשלכות הגדולות ביותר על עתידו הכלכלי של כל אחד מהם.
בנושא זה, קיים ניגוד אינטרסים מוחלט בין בני הזוג, וכן קיימת עמימות משפטית מסוימת המקשה על חיזוי מושכל של התוצאה. סביר להניח, כי חלוקת רכוש הזוג תהיה אחד מסלעי המחלוקת העיקריים בסכסוך גירושין.
בישראל, נהוגה שיטת חלוקת רכוש בין בני זוג על-פי מועד נישואיהם.
במדינת ישראל, יחסי הממון בין בני הזוג מטופלים לפי שני סוגים של התייחסות משפטית:
"חזקת השיתוף"- אשר חלה על זוגות שנישאו לפני ה- 1 בינואר
1 974, וכן על זוגות שאינם נשואים (כגון: ידועים בציבור). לפני שנחקק חוק יחסי ממון בין בני-זוג, תשל"ג (1973), הדרך בה נקבעה חלוקת הרכוש בין בני זוג הייתה על-פי עקרון "חזקת השיתוף". הלכה זו נקבעה על ידי בתי המשפט במהלך השנים ולא על פי חוק. על פי הלכה זו יש לחלוק את הרכוש שצברו בני הזוג במשך חייהם המשותפים בתלות באורח חיים תקין ביניהם. "איזון המשאבים"- הסדר זה נחקק בחוק יחסי ממון וחל על בני-זוג שנישאו לאחר ה- 1.1.74, למעט בני זוג שהסדירו זאת באמצעות הסכם ממון. הסדר זה אינו מחייב אורח חיים תקין אלא רק נישואין תקפים.
ההבדל העקרוני בין שני סוגי הסדרים אלו הוא שבחזקת השיתוף חלוקת הרכוש הינה כמעט שרירותית על הרכוש הנצבר בתקופת הזוגיות  ובאיזון המשאבים ישנה גישה של חלוקה בכדי לאזן המשאבים וישנה הפרדה קניינית.
בעבודה זו נבחן את הסדרי הרכוש הקיימים, ננתח אותם ונבדוק את השפעת המהפכה החוקתית וחוקי היסוד על הסדרים אלו כולל האפשרות של פגיעה של הסדרים אלו בחוקי היסוד.