פרסום גלוי וסמוי בקלטות ובסרטי ילדים

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5674

תקציר העבודה

פרסום גלוי וסמוי בקלטות ובסרטי ילדים תוכן העניינים
הקדמה. 1
מבוא. 2
"שוק הילדים". 3
ההשפעות והנזק. 5
הסמכות ההורית. 8
איך זה עובד בפועל?. 10 השאלה המוסרית. 15
דיון 17
סיכום ומסקנות. 19
ביבליוגרפיה. 20 נספחים.. 22
הקדמה כמעט כל ההורים קונים לילדים שלהם קלטות וידאו לילדים, בשוק שמגלגל כ-100 מליון שקל בשנה. מדובר בקלטות חינוכיות, חושבים ההורים, התכנים מפוקחים, חיוביים ואפשר להשאיר את הילד מול הטלוויזיה בלב שקט. אבל מסתבר שיחד עם התכנים מעורבות לא פעם פרסומות.  בין אם הן פרסומות שמופיעות בתחילת הקלטת, או גרוע מכך, פרסומות סמויות, כאלה שמשלבות את המוצרים עצמם או את הלוגואים שלהם בתכנים של הקלטת עצמה.
קלטות ילדים הן תמימות לכאורה ,עפ"י תפיסת הרבה אנשים, אולם בשנים האחרונות רווחת יותר המגמה לפרסומות ע"י חברות גדולות אשר מייצרות מוצרים המיועדים לילדים. כיוון שהרבה ילדים נחשפים לקלטות אלו ואף אוהבים אותן, מפרסמים רבים משתמשים בערוץ הזה על מנת להעביר מסרים ואו הודעות גלויות או סמויות שלעתים שנויות במחלוקת.
הילדים אשר צופים בקלטות חסרים בשלות ונקודת מבט ביקורתית, הם פגיעים וקלים להשפעת פרסומות אשר מופיעות בטלוויזיה ובקלטות בפרט, מה עוד שהגיבורים האהובים עליהם משתמשים במוצרים אלה, דבר הנותן לגיטימציה רבה יותר להשפעה. באופן מפתיע, כמעט כל הגורמים הקשורים לכך מסכימים שמן הראוי שיהיה גילוי נאות על גבי הקלטות. אז למה הילדים עדיין צריכים לראות את פו הדוב אוכל "במבה" או שותה "ויטמינצ'יק"? בעבודתי אבחן מספר קלטות ילדים וערוצי ילדים ואחשוף את הפרסומות ,הגלויות והסמויות אשר משודרות בהן. בערוץ זה ישנן סיטואציות רבות ומצבים מרובים הלקוחים מחיי היום יום בשילוב פרסומות. אבדוק את הדמויות עפ"י הפופולאריות שלהן בקרב הילדים, את הפרסומות אשר משודרות (באיזה אופן, תדירות, ע"י מי?,עיצובי תפאורה עפ"י חברות, לבוש, וכו'…) ואנתח אותן, את הניתוח אתמוך באמצעות מאמרים אקדמיים ואחרים.
אנסה להראות שניתן להצביע על סכנות בפרסומות גלויות וסמויות בקלטות הילדים ובערוצי הילדים ואחשוף אותן.