עבודת מחקר - הקשר בין סגנון ניהולי נתפס, שביעות רצון בעבודה ומחוייבות ארגונית בקרב עובדי הסגל האקדמי

תקציר העבודה

תיאור הארגון בית הספר להנדסאים נוסד בשנת 1994, במסגרת מוסדות מר אליאס החינוכיים-אעבלין  אשר כוללים:
·         בית הספר היסודי נוסד בשנת 1998 , מונה 80 תלמידים מכתה א' עד ג' וכל שנה עולה בכתה .
גן שנוסד בשנת 1986,  המונה 
5 0 ילדים .
תיכון שנוסד 1982 , המונה 1
5 0 תלמידים .
מרכז המורים ,נוסד בשנת 1997 ,מונה 650 מורים ..
בית הספר למחוננים ,נוסד בשנת 1998 המונה 1
5 תלמידים .
בית הספר להנדסאים הינו מוסד חינוכי–מקצועי המספק שירותים חינוכיים אשר מכשירים את התלמידים לקראת קבלת תעודת הדיפלומה , אשר תעלה את רמתו החינוכית וההישגית של התלמיד , לקראת השתלבותו בשוק העבודה. בית הספר להנדסאים היינו תחת פיקוח משרד העבודה והרווחה , ו מ.ה.ט (המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית ) בית הספר הנ"ל מספק לימודים במשך שנתיים לפי מתכונת אוניברסיטאית דהיינו שני סמסטרים בכל שנה , אולאחר סיום הלימודים והשלמת החובות מוענק לסטודנט תעודת דיפלומה משותפת מטעם בית הספר ו מ.ה.ט.
מבוא:
מטרת המחקר הנוכחי היתה לבדוק את הקשרים בין סגנון ניהול, שביעות רצון בעבודה ומחוייבות ארגונית בקרב סגל ההוראה של בית הספר להנדסאים באעבלין. מטרת המחקר נבעה מהבעיה העסקית ירידה במספר הנרשמים ונשירת סטודנטים שיוחסה לטענת החוקרת לחוסר שביעות רצון סגל ההוראה בעבודתו, מחוייבות נמוכה לארגון ותפיסה בעייתית של סגנון הניהול בארגון. השערות המחקר טענו לקשרים חיוביים בין ארבעת סגנונות הניהול (מנהלן, יצרן תוצאות, יזם ומתכלל) לבין שביעות רצון בעבודה ומחוייבות ארגונית, קשר חיובי בין שביעות רצון בעבודה לבין מחוייבות ארגונית ולקיומו של מודל תווך כך ששביעות הרצון בעבודה מתווכת את הקשר שבין הסגנון הניהולי הנתפס לבין מחוייבות ארגונית. לשם בחינת השערות המחקר, נדגמו 59 חברי הסגל האקדמי של בית הספר בשיטת מכסה משולבת נוחות ומילאו את שאלוני המחקר, מהם עלו הממצאים הבאים:
מחוייבותם הארגונית של העובדים נמצאה בינונית-גבוהה בעוד המחוייבות המקצועית נמצאה בינונית בלבד, שביעות הרצון בעבודה על כל ממדיה נמצאה בינונית, פרופיל סגנונות הניהול הצביע על ממד מנהלתי בולט, ממד יצרן תוצאות בינוני-גבוה, ממד מתכלל בינוני וממד יזמי נמוך.
השערת המחקר הראשונה אוששה: נמצאו קשרים מובהקים, חיוביים ובעלי עוצמות בינוניות-גבוהות בין כל סגנונות הניהול לבין שביעות רצון בעבודה. השערת המחקר השניה  אוששה אף היא:
נמצאו קשרים מובהקים, חיוביים ובעלי עוצמות בינוניות-גבוהות בין  שביעות רצון בעבודה לבין מחוייבות ארגונית. לא אוששה השערת המחקר השלישית לפיה שביעות הרצון בעבודה מהווה גורם מתווך בקשר שבין סגנונות הניהול הנתפסים לבין מחוייבות ארגונית.
תוכן עניינים

1 . מבוא                                                                                                                                                                  
1 .1 תיאור הארגון                                                                                                                                 
1 .2 הבעיה העסקית                                                                                                                               
1 .3 שאלת  המחקר                                                                                                                               
1 .4
מטרות המחקר                                                                                                                               
1 .4.1
מטרות יישומיות                                                                                                          
1 .4.2
מטרות תיאורטיות                                                                                                      
2 . סקירת ספרות                                                                                                                                                   
2 .1 שווק החינוך                                                                                                                                    
2 .1.1 סיכום                                                                                                                           
2 .2
מחויבות ארגונית                                                                                                                            
2 .2.1
מחוייבות לארגון                                                                                                         
2 .2.2 טיפולוגיות של מחויבות ארגונית                                                                                
2 .2.2.1 מחוייבות ערכית, חשבונאית ומנוכרת                                                    
2 .2.2.2 מחוייבות המשכית לעומת מלכדת                                                          
2 .2.2.3 מחוייבות עמדתית לעומת התנהגותית                                                    
2 .2.2.4 מחויבות מקצועית                                                                                    
2 .2.3 הגורמים המשפיעים על המחויבות הארגונית                                                           
2 .2.4 מחקרים בנושא מחויבות לארגון                                                                                               
2 .2.5
סיכום                                                                                                                           
2 .3  ניהול בארגון                                                                                                                                  
2 .3.1
הגדרות                                                                                                                        
2 .3.2
גישות בתפיסת המנהיג                                                                                                               
2 .3.2.1 גישת התכונות                                                                                          
2 .3.2.2
הגישה המצבית                                                                                        
2 .3.2.3 גישת המנהיגות תלויית-הקשר – (contingency models)                   
2 .3.2.4 המנהיגות המתגמלת והמנהיגות המעצבת                                             
2 .3.2.5 גישת תיאורית התנאי (אדיג'ס)                                                                               
2 .3.3 מחקרים בנושא ניהול בארגון                                                                                       
2 .3.4
סיכום                                                                                                                             
2 .4
שביעות רצון בעבודה                                                                                                                      
2 .4.1
הגדרות                                                                                                                        
2 .4.2 מחקרים בנושא שביעות רצון בעבודה                                                                        
2 .4.2.1 כללי                                                                                                          
2 .4.2.2 גורמים המשפיעים על שביעות הרצון בעבודה                                       
2 .4.3 סיכום                                                                                                                           
2 .5 הקשר בין רמת שביעות רצון בעבודה לבין מידת מחויבות ארגונית                                            
2 .5.1
ממצאים אמפיריים                                                                                                     
2 .5.2 סיכום                                                                                                                           
2 .6 הקשר בין סגנון ניהול לבין שביעות רצון בעבודה                                                                         
2 .6.1 ממצאים אמפיריים                                                                                                     
2 .6.2 סיכום                                                                                                                           
2 .7 הקשר בין סגנון ניהול, שביעות רצון בעבודה ומחוייבות ארגונית                                                               
2 .8
רציונל המחקר                                                                                                                                
3 .
מתודולוגיה                                                                                                                                       
3 .1 הגדרת משתני המחקר                                                                                                   
3 .1.1 מחויבות ארגונית – משתנה תלוי                                                                
3 .1.2
סגנון ניהול  – משתנה בלתי תלוי                                                 
3 .1.3
שביעות רצון מורים  – משתנה בלתי תלוי                                                  
3 .2 השערות המחקר                                                                                                             
3 .3 המודל התיאורטי של המחקר                                                                                                               
3 .4 מערך המחקר                                                                                                                 
3 .4.1 גישת המחקר                                                                                                               
3 .4.2
שיקולים בבחירת גישת המחקר                                                                                
3 .5
המדגם                                                                                                                            
3 .5.1
הגדרת אוכלוסיית המחקר                                                                         
3 .5.2
המדגם                                                                                                         
3 .5.3
תיאור שיטת הדגימה                                                                                  
3 .5.4
שיקולים בבחירת שיטת הדגימה                                                                               
3 .6 כלים                                                                                                                                
3 .6.1 שיקולים בבחירת כלי המחקר                                                                   
3 .7 הליך המחקר                                                                                                                  
3 .8 שיטת הניתוח                                                                                                                  
3 .8.1 תיאור ראשוני של הנתונים                                                                         
3 .8.2 בחינת השערות המחקר                                                                              
4 . הממצאים                                                                                                                                         
4 .1 המדגם                                                                                                                            
4 .2 הגדרת אינדקסים ומהימנותם                                                                                       
4 .3 סטטיסטיקה תיאורית                                                                                                     
4 .4 הסקה סטטיסטית                                                                                                           
4 .5  מידול קשרים באמצעות רגרסיה                                                                                   5. ניתוח ודיון                                                                                                                                         
6 . סיכום, מסקנות והמלצות                                                                                                                
6 .1
סיכום הממצאים                                                                                                            
6 .2
מסקנות                                                                                                                           
6 .3
מגבלות המחקר והמלצות לצמצומן                                                                              
6 .4
המלצות                                                                                                                           
6 .4.1
המלצות יישומיות                                                                                        
6 .4.2
המלצות למחקרי המשך                                                                              7. רשימת מקורות