סמינר-כיצד ממלא האינטרנט צרכים של בני נוער חרדים ציון סמינר 94

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 11950
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

מבוא
הקהילה החרדית מתאפיינת בעיקר ע"י ניהול מערך חיים " בדלתיים סגורות"  בתוך הקהילה עצמה, זו  מתנערת מן ה"חדש" קרי העולם המערבי ותהליך הגלובליזציה המתמשך. האינטרנט אשר הינו אחד מסימניה הבולטים של אותה מודרנה מוצא את דרכו גם לחברה החרדית ובתוך כך לבני הנוער של החברה הזו, כאשר הוא ממלא צרכים שונים – חברתיים ואישיים של בני הנוער הללו. נושא השימוש באינטרנט, כאמצעי תקשורת מודרני ופתוח, בקרב הציבור החרדי בכללותו מהווה מוקד לדיונים ולמחקרים.
התכנים המועברים באמצעות האינטרנט לקהל יעד חרדי מתבגר מעוררים עניין הן מן ההיבט של התייחסות הקהילה החרדית עצמה, והן מן ההיבט של מידת פתיחותם או היפתחותם של בני נוער מן הקהילה הזו לתכנים המשיקים לחברה החילונית, או לפחות לשימוש בכלים שלה.    שאלת המחקר של עבודה זו היא – כיצד ממלא האינטרנט צרכים של בני נוער חרדים?
  ההשערה היא כי התכנים באתרי האינטרנט המיועדים לבני נוער חרדים הינם בעלי תכנים ייחודיים הרלוונטיים עבורם ועצם השימוש באינטרנט נועד לענות על צרכים מסוימים – חברתיים ואישיים של אותם בני נוער.
העבודה נועדה לבחון על איזה צרכים עונה השימוש וכיצד הדבר נעשה.
פרק א' סקירת ספרות הקשר בין טכנולוגיה לחברה: ישנן שתי גישות תיאורטיות מרכזיות להבנת הנושא , האחת הינה גישת הדטרמניזם הטכנולוגי ואילו השניה הינה גישת הדטרמניזם החברתי.  הדטרמניזם הטכנולוגי הינה גישה הרואה את הטכנולוגיה כמרכיב מרכזי המשפיע על החברה כלומר חברות עוברות שינוי כתוצאה מכניסתן של טכנולוגיות חדשות כדוגמת הטלפון, המחשב וכו'. בהקשר לאינטרנט נאמר כי זוהי טכנולוגיה אשר יוצרת תחושה של העדר מקום וזמן בה  ניתן לחצות גבולות גיאוגרפיים ולעבוד ללא התייחסות לזמן וללא צורך בנוכחותו הפיזית של האדם. כלומר מנקודת מבט של גישה זו התכונות של הטכנולוגיה גורמות לשינוי חברתי מכוון שהם משנות את החברה על כל רבדייה. על ידי כך עלולות להיווצר  צורות חדשות של תקשורת וצורות חדשות של ארגון חברתי. זוהי גישה הגורסת כי תרבות (ערכים ונורמות) וכלכלה מוצבים על ידי טכנולוגיות חדשות שהוזכרו לעיל ואלה הם הסיבה לשינוי החברתי. מנגד גישת הדטרמנטיזם החברתי רואה את הטכנולוגיה כמשקפת שינוי חברתי ולא כיוצרת שינוי. גישה זו טוענת כי הסיבות לשינוי החברתי הן עמוקות וקשורות לתהליכים כלכליים, פוליטיים, וחברתיים רחבים. כלומר הטכנולוגיה יכולה לתמוך בשינויים חברתיים במיוחד בשינוי חברתי שמקורו בכלכלה  אך זו  לא יוצרת אותם. גישה זו טוענת כי הפיתוח הטכנולוגי לא בא ליצור שינוי חברתי אלא לפתור בעיה חברתית WWW.HEVRA.AC.IL)).
     אחד השימושים השכיחים של האינטרנט הוא למטרות חברתיות, באמצעותו אנשים מחליפים דואר אלקטרוני, משתתפים בפורומים ומשחקים. המשמעות של כך היא עצומה שכן האינטרנט הפך לערוץ תקשורת נוסף על תקשורת בין אישית, כלומר זוהי טכנולוגיה אשר עם השנים הפכה לטכנולוגיה בשימוש נרחב לשם קיום חיים חברתיים.
 ישנם מספר מחקרים שונים מזוויות שונות,  אשר חקרו את השפעת האינטרנט על קיומם של קשרים חברתיים: –          השפעת המדיה: מחקרים מסוג זה בודקים את השפעתה של המדיה על הפרט. אלו מעוניינים לבחון האם לאינטרנט יש השפעה על תופעות חברתיות. ההנחה היא שלאינטרנט-טכנולוגיה יש השפעה על הפרט, עמדותיו, התנהגותו ואישיותו שלא היו קיימים לפני עידן האינטרנט- את השפעה זו ניתן לשייך לטכנולוגיה (שם) .
–          המדיה מחזקת נטיות חברתיות: גישה זו טוענת  כי האינטרנט יכול לחזק תכונות חבויות בפרט ולהביאם לידי ביטוי. לדוגמה בשנים האחרונות עלה השיח בדבר התמכרות לאינטרנט, גישה זו טוענת כי האינטרנט אינו ממכר, אלא לאנשים קיימת נטייה להתמכרויות שונות כגון: התמכרות לקשר חברתי, הימורים וכו'. הנגישות הרבה של האינטרנט מאפשרת לאותן נטיות לצאת ואף מחזקת אותן( WWW.HEVRA.AC.IL ) .
          האינטרנט מהווה זירה להיכרות בין אנשים ולקיומן של קהילות וירטואליות. מחקרים מוקדמים מדברים על קיומם של שתי עולמות חברתיים מקבילים האחד בוא העולם הווירטואלי בו אנשים נפגשים לשם משחק או  לשם החלפת דעות אל מול העולם הממשי- חברתי הקיים.  חוקרים רבים ראו בעבר את האינטרנט לא כמוצר תרבותי אלא כטכנולוגיה המשקפת את התרבות בפני עצמה כלומר אלו חקרו את האינטרנט במנותק מן העולם החברתי אשר מעצב את קיומו תחת ההנחה כי כללים של התארגנות חברתית ופעולה חברתית ברשת שונה לחלוטין מפעולה חברתית יום יומית.  היה זה ממצאי המחקר של PARKS AND FLOYD 1995 אשר הציג תמונה אחרת לחלוטין.
במחקרם הם בחנו מדגם של אנשים אשר השתתפו בדיון ברשת ושאלו את השאלה האם יצרו קשר אחר פרט לאינטרנט והאם קשרים חברתיים שנוצרו און ליין שונים מקשרים חברתיים בחיי היום יום ? המחקרים הראו כי קשרים חברתיים אשר נוצרו באינטרנט אינם שונים במהותם מקשרים אשר נוצרו בחיי היום יום ( קשר פנים אל פנים). יתרה מכך מרבית מהנחקרים טענו כי הקשר שנוצר באינטרנט הועבר למסגרות אחרות וכי הקשרים אשר יצרו ברשת משמעותיים מאוד (שם).      כיום ישנם מחקרים אשר בחנו את הסיבות ליצירת קשרים באינטרנט, אלו טענו כי האינטרנט מאפשר לפרט להציג אישיות שונה לחלוטין , ביטוי עצמי רחב יותר מאשר צורת הצגתו בחיי היום יום. שנית בסביבת האינטרנט  אנשים נוטים יותר לכבד אחרים  כפי שהם ופחות מעוניינים לרצות לשנות אותם. יתרה מכך ישנן מספר תכונות באינטרנט אשר מסייעות גם כן לתהליך כדוג' האנונימיות המסייעת לחשוף פרטים אינטימיים על עצמנו , תחושה של שליטה במידת הקשר שאנו מעוניינים בו המסייע לתחושת הפתיחות של הפרט. לפיכך נראה כי רוב הגישות המחקריות טוענות כי האינטרנט אינו גורם לבידוד אלא משמש כזירה של פעולה חברתית אשר בה חלק מהקשרים שנוצרו עלולים לעבור לקשרים יותר קבועים ומשמעותיים WWW.HEVRA.AC.IL)). קהילות וירטואליות: