הצעת מחקר לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3784
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר המחקר יעסוק בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגילות. בראשית של העבודה תוצג שאלת המחקר הקשורה לעמדות אנשי החינוך המיוחד ורצונם של ההורים לשלב את ילדיהם במסגרות של החינוך הרגיל. לאחר מכן יוצגו חשיבות המחקר והחידוש בו. בסקירת הספרות יוצג רעיון השילוב כמהפכה של ממש בהתייחסותה של החברה האנושית אל המוגבלים ובעלי הצרכים המיוחדים, המגע ההגותי, שהצמיח אותו, ההיבט המשפטי שלו והשינוי במונחים, שהוא גרם להיווצרותו וכן הפער בין החזון למציאות בהקשר אליו. כמו כן תוצגנה התיאוריות המרכזיות, שעסקו בנושא. לאחר מכן ינוסחו שתי השערות המחקר, ויוגדרו המשתנים, הנובעים מהן מבחינה נומינלית ואופרציונלית. בסיומה של העבודה תפורט שיטת המחקר, הכוללת את גודל המדגם, כלי  המחקר ואמינותם ,תאור הליך המחקר והצדקת המתדולוגיה שלו.
הקדמה שאלת המחקר, שבה תתמקד העבודה הזו היא: כיצד מתייחסים אנשי המקצוע של החינוך המיוחד לרצונם של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים לשלבם במסגרות החינוך הרגילות. חשיבות המחקר מתבטאת בכך, שהוא מתייחס בראש וראשונה לעמדות אנשי החינוך המיוחד בלבד, בשעה שמחקרים אחרים לא הפרידו בין החינוך המיוחד לחינוך הרגיל בבדיקותיהם. בנוסף לכך העמדות של אנשי החינוך המיוחד באשר לשילוב ייבדקו, כאשר הדבר בא לידי מימוש וביצוע בפועל בישיבות וועדת השילוב ולא רק בהיבט העיוני והתיאורטי. לאור העובדה שהספרות המחקרית בארץ ובעולם מצביעה על כך שיש פערים גדולים בין האידיולוגיה וההצהרות של אנשי החינוך הכללי והמיוחד בזכות השילוב לבין המציאות, שמאופיינת דווקא בתהליכי בידול והפרדה של הילדים הללו (1), מובלטת החשיבות של מחקר זה, שכן הוא בודק את התייחסותם של אנשי החינוך המיוחד לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי ממשי בפועל בוועדות השילוב, שדנות במקרים ספציפיים של ילדים, שהוריהם רוצים לשלבם.  החידוש במחקר הנוכחי הוא בא לידי ביטוי גם בכך שהוא בוחן גם מידת ההשפעה של רצון ההורים לשלב את ילדיהם על ההחלטה הסופית, שמקבלת וועדת השילוב וזאת ללא כל קשר לעמדות אנשי החינוך המיוחד באשר לשילוב עצמו. חידוש נוסף במחקר הוא שהוא מנסה לבחון את עמדות אנשי החינוך המיוחד באשר לשילוב ילדים ספציפיים תוך התייחסות לא רק ללקות הקטגוריאלית הכללית, שאליה משתייכים כל הילדים, שאובחנו באופן דומה, אלא גם לדרגת הלקות של הילד הספציפי בהשוואה לילדים אחרים, שאובחנו עם אותה לקות.