האם נגמלים מסמים משנים את רמת שכונת מגוריהם?

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3464

תקציר העבודה

האם נגמלים מסמים משנים את רמת שכונת מגוריהם?
מבוא
עבודה זאת בוחנת האם נגמלים מסמים משנים את רמת שכונת מגוריהם. העבודה כוללת רקע תיאורטי וחלק אמפירי בו נבחן מתאם סטטיסטי בשיטת פירסון בין אופי השינוי בסטאטוס שכונת המגורים ובין מספר גורמים מסבירים אפשריים:גיל, השכלה, משך השימוש בסמים ,פרק הזמן בו המשתתף "נקי" מסמים" רקע
תיאורטי מהם סמים: סם הוא חומר המשנה את תפקודו הרגיל של הגוף. גם תרופה היא סוג של סם, אולם סמים בהקשרם הנפוץ הם חומרים שאינם משמשים לריפוי מחלות אלא לשינוי מצב הרוח, המרצת הגוף, הרדמתו וכדומה. הם עושים זאת על ידי הצפת המוח והשפעה על התהליכים שבו. סוגי הסמים השונים משפיעים על אזורים שונים במוח, אך רובם ככולם משפיעים (בצורה עקיפה או ישירה) גם על המערכת המזולימבית (מערכת התגמול).
מערכת זו מכילה כמה אזורים במוח, והיא האחראית להרגשת התגמול המתקבלת בעקבות סיפוק דחף ראשוני (כגון מזון, שינה ומין). הסמים מפעילים את המערכת ביתר שאת על ידי הצפתה בנוירוטרנסמיטר בשם דופמין, ובכך מביאים לתחושה מתגמלת בעקבות השימוש, ולחיפוש כפייתי אחרי מנת הסם הבאה.
מזון אינו נחשב כסם, אך ישנם סמים כמו אלכוהול וקפאין שיכולים להוות מרכיב במזון. הסמים יכולים להיות חומרים כימיים (סינתטיים) או טבעיים (המופקים מצמחים).
קיימות מספר הגדרות להסברת המושג סם:
1)הגדרה רפואית-האומרת כי הסם זה מוצקות לתלות שמונעת חולי ,"שמירה על בריאות ושיכוך כאבים.סמים יכולים להחזיר אדם לרמה מסוימת של תפקוד לעצור תהליך כלשהו של הידרדרות כמו כן סמים מוגדרים בסטאטוס שלהם כתרופה רפואית שמקלה בשעת הצורך.
2)הגדרה משפטית-תלות בחומר מזיק שיכול להיות כה מסוכן ליחיד או לסביבה שזה חייב להיות תחת פיקוח מלא של הרשות הסמכותיות.בעקבות סכנה שנשקפת לפרט ולסביבה כתוצאה משימוש בסמים יש חוקים ברורים ואיסור משפטי שחל על כולם בגין החזקת סמים,שימוש בסם,וסחר בסמים.עבירה על החוק שמתבטאת בפעולות אלה כרוכה בעונשים קשים ובהפעלת סנקציות נוקשות מאוד מטעם החוק (Einstein,1985)-