אמצעי טרור בידי איראן - הוגש כעבודת גמר (תזה) בתואר שני

תקציר העבודה

תקציר "ארבעים אלף מתאבדים יזרעו טרור והרס…"        "איראן מחפשת מתנדבים בריטים להתאבדות בישראל…"               "1,300 איראנים התנדבו לבצע פיגועי התאבדות…"        ציטוטים אלו אינם עורבא פרח, כי אם אותנטיים ומתייחסים לאיראן, הרפובליקה האסלאמית השיעית. בהמשך ייבדק, אם ציטוטים אלו ואחרים אשר יוצגו בפרקים הבאים, עשויים להיות נכונים. עבודה זו מבקשת לחקור כיצד בא לידי ביטוי הקשר בין המדינה הריבונית איראן לבין הטרור. כיום אנו נמצאים בעידן של טרור גלובלי, אשר הופך בחלקים נרחבים ברחבי העולם מסוגיה מקומית וזניחה יחסית, אשר מטופלת במישור הטקטי לסוגיה אסטרטגית, המטופלת במישור הממשלתי. במסגרת תופעה זו נשאלת השאלה: מה מקומה של איראן? העבודה תבחן את נכונותה של איראן להשתמש באסטרטגיית הטרור הן בתוך איראן והן מחוצה לה. לשם אילוסטרציה השוואתית ייערך דיון בטרור שנתמך ע"י ברה"מ, אשר יעזור להבין כיצד הטרור המנוהל בידי איראן הופך אותה לייחודית כמדינה המשתמשת בטרור. הייחודיות הנ"ל תוסבר באמצעות הצעת מודל פעולה איראני.
       העבודה מבקשת לעסוק בתקופה: פברואר 1979 ועד תחילת 2007. המהפכה הח'ומיניסטית האסלאמית, אשר בישרה את הפיכתו של השלטון באיראן לכזה אסלאמי-פונדמנטליסטי מהווה את הארוע שפותח את העבודה. תאריך המהפכה הנ"ל מהווה אבן דרך משמעותית בעניין הטרור האיראני השיעי, אשר צמח והתפתח בעקבותיה. מדינות שונות מעבר לאיראן תוצגנה בעבודה (ישראל, ארה"ב, ארגנטינה, ערב הסעודית, עיראק ועוד רבות נוספות), למען הסבר פעילותה של איראן בהקשר הטרור בתוכן או נגדן.        שאלות המחקר: 1. מדוע איראן משתמשת באמצעי טרור?
                             2. כיצד איראן משתמשת בטרור לשם השגת מטרותיה והגשמת האינטרסים שלה?
                             3. האם ניתן לאתר הסבר ומודל לשימושה של איראן באמצעי טרור?
השערות המחקר:

1 . איראן נוטה להשתמש בטרור לשם השגת מטרותיה האסטרטגיות. לאיראן יש מטרות שונות, והיא מאמינה שבעזרת שימוש יעיל באמצעי הטרור, תוכל להגשימן.
2 . איראן נוטה לפעול בצורה עקבית מודולרית. מוצג מודל פעולה איראני.
       מבנה העבודה מחולק לשני חלקים. החלק הראשון עוסק בטרור האיראני, כשייערך דיון בסעיפיו השונים. העבודה תחל בדיון בתופעת הטרור ובהקשרה לאיראן תוך התייחסות למהפכה הח'ומיניסטית, המהווה את הארוע המרכזי אשר פותח את העבודה. לאחר מכן העבודה תעסוק בתאים השיעים הפזורים ברחבי העולם, וינומק כיצד תאים אלו מסייעים לאסטרטגיית הטרור האיראני. בתום הדיון בסוגייה לעיל העבודה תתייחס לטרור האיראני המכוון דה פקטו כנגד גורמים שונים וכתובות שונות: החל מטרור כנגד גורמים מוסלמים וערבים באיראן ובמדינות שונות, המשך בטרור כנגד גורמים מערביים וכלה בפעולות טרור כנגד ישראל וכנגד גורמים יהודיים מחוץ לישראל. את הפרק הראשון יחתום דיון בשאיפתה של איראן להפוך למעצמה אזורית תוך עמידה על משמעותו של שינוי סדר חשיבותן של המטרות האסטרטגיות האיראניות. חשיבותו העליונה של ייצוא המהפכה האסלאמית לאזור המזרח התיכון מתחלפת בשאיפה איראנית להפוך למעצמה אזורית.
       חלקה השני של העבודה עוסק במבט השוואתי לטרור שהפעילה ברית המועצות ובמציאת מודל פעולה איראני. תחילה ייערך דיון באסטרטגיה של ברה"מ בהפעלת טרור. לאחר מכן יוסט מיקודה של העבודה למציאת מודל פעולה איראני בהוצאתו של הטרור לפועל:
יוסברו מספר מאפיינים למעורבות האיראנית בטרור, וכמו גם יוצע המודל העוסק בטשטוש עקבות איראניות ובפעילות באמצעות שליחים. בתום העבודה יובא סיכום, אשר יבקש להביא את תובנותיה של עבודת המחקר אל הכתב תוך ציון המסקנות העיקריות העולות מן הכתובים.
ראשי פרקים מבוא -עמ'
2 חלק ראשון- הטרור האיראני טרור והמהפכה הח'ומיניסטית ..עמ'
6 תאים שיעים ברחבי העולם -.עמ'
1 3
טרור כנגד גורמים מוסלמים וערבים באיראן ובמדינות נוספות -עמ' 23
טרור כנגד גורמים מערביים -עמ'
3 2
טרור כנגד ישראל ויעדים יהודיים מחוץ לישראל -..עמ' 39
שאיפתה של איראן להפוך למעצמה אזורית עמ' 50 חלק שני- מבט השוואתי והצגת מודל איראני האסטרטגיה של ברה"מ בהפעלת טרור -עמ' 57
מודל פעולה איראני עמ'
6 4
סיכום מעורבותה של איראן בטרור –עמ' 75
סיכום -עמ'
8 3
בבליוגרפיה –.עמ'
8 6
נספחים נספח מס' 1: מי הם בוגרי אפגניסטאן? -.עמ' 94
נספח מס' 2: אמצעי הלחימה שנתפסו על הספינה "קארין A" -..עמ' 96