השפעתם של גורמי תרבות ומדיניות ממשלתית על הפיקוח

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8116
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תחום: דפוסי פעילות עסקית בחברות רב-לאומיות נושא: השפעתם של גורמי תרבות ומדיניות ממשלתית על הפיקוח והשליטה של חברות רב-לאומיות בסין: הקמת מיזם משותף או שלוחה בבעלות מלאה תוכן עניינים

1 . מבוא                         –  3                                                                                            
2 . תרשים זרימה             –  5

3 . סקירה ספרותית         –  5                3.1
דפוסי פעילות ושיטות פיקוח של חברות בינלאומיות  -..  5
            3.2
סוגי שותפויות    8
            3.3
משתנים בלתי  תלויים:
                                    3.3.1
מאפייני התרבות הסינית  …  10                                     3.3.2
מדיניות ממשלתית וחוקים    12

4 . טבלת סיכום מחקרים  …  15
5. דיון ומסקנות     16

6 . השלכות המחקר  –.  19
7. מגבלות המחקר  –..  19

8 . מחקרים עתידיים  —  19
9. ביבליוגרפיה  .  20 מבוא
בשנים האחרונות הפכה סין ליעד אטרקטיבי עבור פירמות זרות רבות, בעיקר מערביות. חל בסין שינוי מהותי שהפך אותה למוקד משיכה של משקיעים זרים. הסיבה לכך היא שסין עברה שינוים רבים וביניהם:
שינוים  במערכת המשפטית, הכלכלית והפוליטית.  ובעיקר, בסין החלה צמיחה כלכלית, תרבות של יזמות שהתפתחה וכן צמיחה של תעשיית הון סיכון.  (Agarwal, Wu, 2004).
עם הצטרפות סין כחברה ב- *WTO, ארגון הסחר העולמי, נפתחו בפניה הזדמנויות רבות לשיתופי פעולה כלכלים עם חברות ממדינות המערב. הממשלה התמקדה בסחר החוץ כמנוע הצמיחה הראשי של המשק הסיני. בכך צמצמה הממשלה הגבלות כלכליות והביאה לגידול של התמ"ג פי 4
מאשר בשנת 1978 וכן להתרחבות ההשקעות הזרות בסין יותר מאי פעם. כיום הכלכלה הסינית היא השלישית בגודלה אחרי כלכלת ארה"ב ויפן. (Ahlstrom, Young, Nair, Law, 2003) גורם בעל חשיבות המשפיע על הניהול והפיקוח בחברות רב-לאומיות הינו התרבות. התרבות בארץ המארחת משפיעה על אופן הניהול והפיקוח של החברה הרב-לאומית, מנגד, התרבות משפיעה על החזון והאסטרטגיה של מדינת האם. השאלה העיקרית העומדת בפני חברות בבואן לנהל ולפקח על שלוחות או מיזמים רב לאומיים היא, באילו דפוסי פיקוח ושליטה יש לנקוט על מנת להביא להצלחת החברה על רקע
התרבות המקומית.
גורם חשוב נוסף הינו המדיניות הממשלתית והסביבה החוקית בארץ המארחת. גורם זה משפיע על החלטות של חברות בבואן לקבוע את מדיניות הפיקוח על השלוחה או המיזם המשותף.
מדיניות ממשלתית והסביבה החוקית משפיעה גם על התנאים הכלכליים. לכן על חברה רב לאומית להכיר היטב את המדיניות הממשלתית ומערכת החוקים בארץ המארחת. התמצאות בחוקים במדינה המארחת תקל על החברה הרב לאומית בניהול ופיקוח על השלוחות או המיזמים המשותפים. חוסר בקיאות מאידך, עלולה להוות אבן נגף בחדירה לשוק חדש, הבנתו, ניהולו ופיקוחו.
בעבודה זו נסקור ספרות מחקרית בנושא התרבות הסינית בהשוואה לתרבויות אחרות, בעיקר תרבויות מערביות. נראה ששינויים במדיניות הממשלתית וחוקיה אפשרו לגידול בהשקעות הזרות בסין.  שינוים אלו נבעו מתהליכי גלובליזציה וליברליזציה בכלכלה הסינית. נבחן את ההשערות הבאות:
חברה רב לאומית בסין תעדיף מידה קטנה של פיקוח  ככל שהמרחק התרבותי רב יותר.
חברה רב-לאומית בסין תעדיף מידה קטנה של פיקוח ככל שהמדיניות הממשלתית מגבילה יותר.
חברה רב לאומית בסין תעדיף מידה גדולה של פיקוח ככל שהמדיניות הממשלתית  וחוקיה  רופפים.
בדיקת ההשערות באמצעות המשתנים הבאים:
משתנים תלויים: הפיקוח על שלוחות ומיזמים משותפים.
משתנים בלתי- תלויים: הסביבה התרבותית המקומית, המדיניות הממשלתית והחוקים בארץ המארחת.