ניתוח עסקי ופיתוח מערכות

תקציר העבודה

תקציר מנהלים העבודה עוסקת בחברת סטארט- אפ "The Student Let Company LDT"  (TSLCL ) המתמחה בהשכרת מגורים לסטודנטים באוניברסיטאות מקומיות. עסק זה נמצא בשלב פיתוח ראשוני.
פיתוח העסק יתבסס על ידי שני אספקטים:
פעילות כסוכן נדל"ן – בעלי בית המחפשים להשכיר את נכסיהם.
קניית נכסים להשכרה – פיתוח הנכס והכנסה מתוך השכרת הנכס.
לעבודה זו שני חלקים עיקריים אחד ניתוח עסקי ע"פ המודלים המקובלים (swot, pastel, tows) והשני פיתוח מערכות מידע לארגון.
עוד בחלק הראשון של העבודה ביצענו ניתוח ע"פ חמשת הכוחות של PORTER הקובעים את מידת האטרקטיביות הרווחית של השוק או של פלח שוק מסוים לטווח הארוך.
לאחר הניתוח הסביבה העסקית נפרט אודות ניתוח שרשרת הערך של Porter, שבמסגרתה משתמש Porter במונח "שרשרת הערך" על מנת לצרף את הלקוחות, הספקים והחברה עצמה לפעולות נפרדות (אך קשורות ביניהן) שמהן צומח הערך ללקוח ולארגון.
בחלקה השני של העבודה ביצענו ניתוח של צרכי ה – IT / IS של הארגון.  בחלק זה נציג הסברים רחבים ומקיפים לגבי החומרה, התוכנה  וטכנולוגיות התקשורת הנדרשות לתמוך בבית העסק.
עוד בחלק השני של העבודה נסביר את הפעולות הנעשות בשלב ייזום מערכת מידע לחברת הסטארט אפ. שלב זה מלווה בהסבר מעמיק מדוע התעורר הצורך בהכנסת מערכת מידע לארגון ומהם היתרונות שהארגון ישיג באמצעותה.
לאחר מכן נמנה 5 גישות שונות ליישום והטמעה של מערכות מידע בארגון והגורמים המשפעים לבחירת כל גישה.
תוכן עניינים
מבוא -4
חלק 1 ניתוח הסביבה העסקית –..
5-13
ניתוח SWOT -.5
ניתוח PESTEL -6-7
ניתוח TOWS -..8-9
ניתוח 5
הכוחות …10-11
ניתוח שרשרת הערך –..11-13
פירוט דרישות IT למרכיבי השרשרת …13-14
חלק 2 מערכות מידע בארגון 16-29
ניתוח צרכיה – IT/IS –16-17
פעולות שלב הייזום –…17-18
יתרונות עסקיים כתוצאה מ– IT –19-21
ניתוח דרכי פעולה אפשריות .21-24
ביבליוגרפיה -…30 מבוא
בעולם מתחוללים שינויים טכנולוגיים בקצב מסחרר, בני האדם נוטים להתרגל בקלות לתמורות שונות בחייהם. פעולות רבות בחיי היומיום של האדם מתבצעות כיום בצורה יעילה ומהירה יותר מבעבר, זאת תוך שימוש נרחב בטכנולוגיית מידע ובמערכות המבוססות על טכנולוגיה זו.
"המידע בימינו הפך למשאב חיוני לתפעול ולניהול יעילים של עסק, ממש כמו יתר המשאבים המוחשיים והמוכרים, כגון: אנרגיה, משאבי אנוש, הון, חומרים, ציוד וכדומה. לכן, שימוש מושכל במערכות המידע עשוי להועיל ולשפר מגוון רחב של פעילויות" (נוימן וצבירן, 2001 עמוד 12).
קיימות מספר מגמות או השפעות בסביבה העסקית אשר הובילו לחשיבות נושא טכנולוגיית המידע:
* עליית חשיבות המידע, כנכס וכמשאב ארגוני במקום גורמי ייצור אחרים מתחום הכלכלה.
* מחשוב של תהליכים עסקיים ויישום מערכות וטכנולוגיות מידע לתמיכה באסטרטגיה עסקית.
* תחרות קשה וסביבה עסקית שכמעט ולא ניתנת לחיזוי.
* תביעה בלתי פוסקת מצד הלקוחות לחדשנות.
* ביזור של הארגון ומעבר ליחידות עבודה קטנות.
* הצורך בשיפור תהליכים וביצועים למען הגדלת רווחים.
התחרות מחייבת את הארגונים להיערך  למתן השרות ללקוח במקום ובזמן כפי שהלקוח רוצה. במשימה מורכבת זו משחקות מערכות המידע תפקיד מפתח , ומאפשרות לארגונים ליישם דרכים ושיטות לניהול ולארגן את עבודתם. בעזרתה של טכנולוגיית המידע ניתן להגיע ביתר קלות אל היעד הנכסף והוא "מה, איפה ומתי שהלקוח ירצה…". המעמד שרוכש לעצמו את המידע בסביבה העסקית גורר אחריו גם שינוי באופי המוצרים והשירותים. הארגון ניצב היום בעידן טכנולוגי מתקדם ושונה משהיה בעבר, ההתמודדות בשוק מחייבת את הארגון לנקוט במספר צעדים אשר יביאו אותו למצב שבו יקדים את מתחריו וינצל את ההזדמנויות העסקיות החדשות בשוק המתפתח על מנת לשלב מערכות מידע בארגון אנו נדרשים כשלב מקדים לנתח את הסביבה העסקית של הארגון ע"י המודלים המקובלים. לאחר הניתוח העסקי אלינו לחלק את הארגון לפעילויות עיקריות ופעולות תומכות במטרה להבין איזה ערך מוסף ניתן לקבל בכל התהליכים הארגוניים.
ע"פ פורטר "יתרון תחרותי אינו ניתן להבנה ע"י התבוננות על הארגון כיחידה אחת כוללת" (Porter, 1985, 33) "מודל שרשרת הערך מאפשר טיפול מובנה ושיטתי בשאלת ניצולן של טכנולוגית המידע בכלל והאינטרנט בפרט, לשיפור מעמדו התחרותי של הארגון. זהו אחד הכלים המקובלים לצורך ניתוח פעילויות הארגון וזיהוי הזדמנויות לשילוב מערכות מידע תחרותיות בפעילותו. המודל מאשפר לנתח ולהעריך את תרומתה הפוטנציאלי של טכנולוגית האינטרנט בפעילויות העיקריות השונות במחזור חיי המוצר- החל משב פיתוחו, ייצורו ושיווקו,וכלה באספקתו" (נוימן, צבירן,(2001):עמ' 394)