ייצוג נשים באמנות נשית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3568
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

ייצוג נשים באמנות נשית הנשים המעוותות מול שלגיה המושלמת ניתוח פמיניסטי תקציר:
העבודה מתחקה אחר הביטוי של הפמיניזם החברתי בשתי יצירות אמנות השייכות לז'אנר המיצג. היצירה הראשונה היא המיצג "Women De Formation", של האמנית הגרמנית טינה שווישטנברג. היצירה השנייה היא המיצג "שלגיה וטירופה של האמת" של האמנים גאנילה סקולד-פיילר ודרור פיילר, שהוצג במוזיאון לעתיקות לאומיות בשטוקהולם, במסגרת תערוכה בשם "עושים שינוי". מבוא
מי שמטייל בעיר בון שבגרמניה, עיר ציורית ומלאת היסטוריה, מופנה דרך קבע על-ידי המקומיים לבניין הכי גבוה בעיר. בניין שיופיו מתנשא למרחקים באמצעות טכנולוגיה של אורות המחליפים צבעים בחזיתו של הבניין.
ביקרתי שם והמקום היה באמת מפואר ומטופח, ואולם, הדבר שריגש אותי הרבה יותר מהבניין הזה, שכן דווקא בגינה שמתחתיו. בטיול שערכתי שם מצאתי מעגל צנוע של נשים, העומד בדממה מוחלטת. הבטתי בפניהן של הנשים הללו, הדמויות הקטנות והמעוותות הללו והתרגשתי עד מאוד. הכוח של היצירה הזאת הוא בכך שהיא מעמידה בפני הצופה את האפשרות להתבונן בדברים מנקודת מבט אחרת.
  בהיותי גבר, האפליה החברתית נגד נשים לא נגעה לי במיוחד, ואולם, כאשר ראיתי את הפסלים הללו הרגשתי צורך להבין יותר לעומק את ה woman de formation שהאמנית דיברה עליו. כך התחלתי לקרוא לעומק ספרות פמיניסטית ולנסות להבין מדוע בעידן המודרני, נשים עדיין מקבלות משכורת נמוכה יותר ומתקשות לשבור את מעגל האפליה. מכאן קיבלתי את הרעיון המרכזי לעבודה זו, שבבסיסה ניתוח פמיניסטי של המיצג של האמנית טינה שווישטנברג בבון, תוך השוואה לכוונה הפמיניסטית הטמונה במיצג "שלגיה וטירופה של האמת", שעליו שוחחנו במהלך הקורס. אדורנו טוען כי לתרבות הפופולרית יש השפעה חזקה ומתמשכת על החברה וכי אמנות צריכה להכיל אמת ואותנטיות, שאם לא כן, היא בעצם משמרת את המבנה החברתי הקיים ומשכנעת אותם שהמצב הזה טוב עבורם. לדבריו, תעשיית התרבות היא א-פוליטית ועל כן מובילה ליצירת חברה א-פוליטית, שבה אנשים מקבלים את הסדר החברתי כמשהו טבעי, מובן מאליו ואפילו רצוי. (אדורנו, 1993). האמנות הנשית והפמיניסטית מערערת על הסדר החברתי הקיים והיא מוכרחה לעשות זאת על מנת לעורר את הנשים והגברים בחברה שבה אנחנו חיים לבעיה כאובה זו על מנת שיוכלו לצאת מהשאננות ולפעול. עבודה זו היא חלק מאותו ניסיון.
הנשים המעוותות מול שלגיה המושלמת – ניתוח פמיניסטי של שני מיצגים –