קולנוע תיעודי ישראלי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3144
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

עבודה מסכמת בקורס נקודות מבט – קולנוע תיעודי ישראלי ענו על שתיים מהשאלות הבאות. התשובה צריכה להיות כתובה בצורת חיבור המתייחס לסעיפי השאלה השונים:
1.                   צפו בשני סרטים שהוצגו בשיעור אשר דנים באותן סוגיות תמתיות (ביוגרפיה ואוטוביוגרפיה, אי-שוויון בחברה הישראלית, הסכסוך הישראלי פלסטיני) ועמדו מקרוב אחר ההבדלים התוכניים והסגנוניים בין השנים. חוו את דעתכם לגבי אופן השימוש באסתטיקה הקולנועית וציינו למי מבין השניים אתם יותר קרובים ומדוע.
2.                   קראו את המאמרים "אסתטיקה  של הרעב" (גלאובר רושה) ו-"תזות על הניאו-ריאליזם" (צ'זארה זאווטיני) ונסו לנתח על פיהם סרט או סרטים בהם צפינו במהלך השיעורים. דונו באופן בו הסרט בוחר לקיים דיאלוג עם המאמר והאם הוא בוחר לאמץ או לדחות את עקרונות היסוד המוצגים בו.
3 .                   צפו באחד מהסרטים בהם דנו במהלך השיעורים ונסו לכתוב סביבו מניפסט קולנועי. נסו לחשוב ראשית על התפיסה הפילוסופית-מוסרית קולנועית שאתם רוצים לקדם ורק אח"כ נסחו את העקרונות הצורניים שנגזרים מכך. ניתן להדגים במניפסט קטעים מהסרט או הסרטים. נסו להיות מדויקים כמה שיותר ולא להתפזר מבחינה רעיונית.
4.                   קראו את המאמר "המאורע והתמונה" (מיכאלאנג'לו אנטוניוני) ונסו לנתח על פיו סרט או סרטים בהם צפינו. דונו באופן בו הטענות המרכזיות של המאמר מיושמות בסרט או בסרטים שבחרתם באופן וויזואלי.  הוראות כתיבה:
1.                   עד 8 עמודים (כל חריגה באישורי בלבד).
2.                   רווח כפול, פונט David בגודל 12.
3.                   ניתן להיעזר במקורות ידע אחרים שלא צוינו (יש לציין בביבליוגרפיה).
4.                   יש לכתוב באופן נהיר וקוהרנטי תוך חלוקה ברורה לפסקאות.
מועד הגשה:
31.3.08 עד השעה 12:00. יש להגיש את העבודות למורן מרצ'בקה ממזכירות החוג לקולנוע וטלוויזיה באופן אישי.
·         כל מי שבחר בעשיית תרגיל מצולם – מועד ההגשה זהה.
הפורמט לבדיקה והערכה הוא DVD ויש לצרף לתרגיל 2-3 עמודים של רפלקציה על אופן הכנת התרגיל.
·         אפשר ליצור איתי קשר בכל בעיה או שאלה במייל:                                                                                                                                                                                                                בהצלחה שאלה 1
שני הסרטים שבהם צפיתי עוסקים באי השוויון בחברה הישראלית ומתמקדים בקבוצות של יוצאי עדות המזרח. הסרט "ביעור הבערות" (1965) של יצחק ישורון מתעד שלושים מורות חיילות, שנשלחו ללמד עברית בשלושים כפרי עולים מפרס בגליל העליון, כחלק ממפעל הנחלת הלשון העברית. סרט זה מאפיין את ראשיתו של הדיכוי של בני עדות המזרח, דרך ה"רה סוציאליזציה" במערכת החינוך. הסרט "שביתה" (2005) בבימויים של אסף סודרי ואמיר טאוזינגר, מגולל את סיפורם של קבוצת עובדים צעירים במפעל כימי בדרום הארץ, "חיפה כימיקלים דרום", שליד דימונה. 50 עובדים מתוך 150 ביקשו להקים ועד עובדים בחסות ההסתדרות, אך בעל המפעל התנגד והעימות הפך אלים ומאיים.
"שביתה" מתאר מאבק חברתי חריף של עובדי המפעל, המציג את תוצאות הדיכוי של בני עדות המזרח ותושבי עיירות הפיתוח. הסרט "ביעור הבערות" מציג את מדיניות החינוך הדיפרנציאלי בישראל, ששלטה בין השנים 1957- 1968. תפיסה זו תבעה התחשבות בייחודיות התרבותית, אשר חייבה הקצאת משאבים לפיתוח שיטות לימוד ומסלולים –