סמינר: הנשים בסרטי סטנלי קובריק

תקציר העבודה

הנשים בסרטי סטנלי קובריק אונס, אלימות ובטהובן תוכן עניינים
מבוא                                                                                                                    עמוד 3
סטנלי קובריק – ביוגרפיה                                                                                  עמוד
4 סטנלי קובריק – פילמוגרפיה                                                                             עמודים 5-8
כלואות בתוך הבית – האישה האמריקאית בשנות השישים                            עמודים 8-10 יוצאות מהבית – האישה האמריקאית בשנות השבעים                                   עמודים 10-11
מהבית אל המראה החיצוני – האישה האמריקאית בשנות התשעים             עמודים 11-14
הדמות הנשית בקולנוע האמריקאי                                                                   עמודים 14-16
עונג חזותי וקולנוע נראטיבי                                                                               עמודים 17-18 מתודולוגיית המחקר                                                                                          עמוד 19
"לוליטה"                                                                                                            תקציר העלילה                                                                                                   עמוד 21
אנטי פמיניזם – ניתוח "לוליטה"                                                                     עמודים 22-24
"תפוז מכני" תקציר העלילה                                                                                                   עמודים
5 -26
אונס, אלימות ובטהובן – ניתוח "תפוז מכני"                                                   עמודים 27-29
"עיניים עצומות לרווחה" תקציר העלילה                                                                                                   עמודים 30-31
נשיות מוצגת לראווה                                                                                          עמודים
3 2-33
מסקנות                                                                                                               עמוד 34
סיכום                                                                                                                  עמוד
3 5
ביבליוגרפיה                                                                                                        עמודים 36-37
מבוא
בעבודה זו חקרתי כיצד מאפיין ייצוג הנשים בסרטים "לוליטה" (1961), "תפוז מכני" (1971) ו"עיניים עצומות לרווחה" (1999) של הבמאי סטנלי קובריק, את השינויים במעמד האישה בחברה האמריקאית במהלך התקופות שבין עשיית הסרטים? האם ייצוג הנשים בסרטים אלה אכן מאפיין את מעמד האישה והשינויים שחלו בו עם השנים, או שמא, הייצוג נותר זהה על אף השינוי שחל במעמד הנשים האמריקאיות באותן שנים?
סטנלי קובריק יצר את הסרטים שאותם אנתח בבריטניה, ואולם, קובריק היה אמריקאי והתרבות האמריקאית ניכרת בסרטים אלה. הסרט האחרון אף מתרחש בניו יורק. כמו כן, החלטתי להתמקד במעמד הנשים ועל כן בחרתי למקד את מחקרי בנשים האמריקאיות. במחקר זה אני יוצאת מנקודת הנחה כי תפיסת האישה לא השתנתה במידה כל כך משמעותית במהלך השנים ודבר זה ניכר בייצוג הנשים בסרטים.
כמו כן, אני מניחה כי האישה עדיין נתפסת כאובייקט מיני וכיצור חסר ישע הנזקק להגנה ואולם כיום היא מוצגת כעצמאית יותר ובעלת קצת יותר אופי.
המחקר שלי יכלול סקירה ספרותית אודות מעמד הנשים בארצות הברית בתקופות שבהן יצאו הסרטים לאקרנים. כמו כן, הצגתי ניתוח מפורט של הדמות הנשית בקולנוע האמריקאי. הסרטים עצמם נותחו לאור מאמרה של לורה מאלווי, "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי" (1985), אשר קובעת כי מקומה של ההסתכלות הוא הדבר המגדיר את הקולנוע, האפשרות לשנותה ולחשוף אותה היא שהופכת את הקולנוע לשונה מבחינת פוטנציאל המציצנות שלו, מחשפנות, תיאטרון, מופעים וכו'.