איקונוגרפיה בסרטי מאפיה

תקציר העבודה

איקונוגרפיה בסרטי מאפיה ניתוח שלושה סרטי מאפיה: “הקיסר הקטן"(1931), “הסנדק 3" (1990) ו"כלבי אשמורת" (1992). דיון  ביקורתי בשינוי האיקונוגרפי שחל בסרטי המאפיה במהלך השנים, תוך ניתוח משמעות השינוי שחל במבע הקולנועי בסרטים אלה איקונוגרפיה היא תבנית מסוימת שחוזרת על עצמה ובאה לידי ביטוי בתחומים רבים. ז'אנר סרטי המאפיה עושה שימוש נרחב באיקונוגרפיה, וזו עברה שינוי משמעותי לאורך השנים. (McArtor, 1972). הביטוי של האיקוניזציה בסרטים מופיע דרך אייקונים שונים. בשאלה זו בחרתי להתמקד בסרטים "הקיסר הקטן" (1931), "הסנדק 3" (1990) ו"כלבי אשמורת" (1992), אשר דרכם אדגים את האייקונים העיקריים המאפיינים את סרטי המאפיה.
אורבניזציה היא אייקון חשוב מאוד בז'אנר זה. העיר משמשת כרקע להתרחשויות בחיי הגנגסטרים ומסמלת גם את האלימות והברוטאליות המאפיינת את עולמם. בעיר מודגשים בעיקר הבארים, מועדוני לילה, דירות ומסעדות. מקומות אלה ילוו לרוב בנימה של מסתורין, מתח פחד ואלימות ויצולמו בתאורה מעטה או עם אורות ניאון (McArtor, 1972). בסרט "הקיסר הקטן" עולם הגנגסטרים מורכב מרחובות עירוניים והשפה היא שפת הרחוב. העיר מוצגת בצורה מאוד אפלה, דבר אשר מסמל את האופי האלים שלה. כמו כן, בסרט מוצגת העיר כזירת פשע, אשר כוחות פוליטיים הפועלים בה מונעים מהמשטרה לבצע את תפקידה. אווירת הכאוס מתגלמת בעיר עצמה. (Karpf, 1970). מחד, מפקח המשטרה החדש מאיים לקרוא תיגר על ראש המאפיה הנוכחי ומאידך, ריקו, גיבור הסרט, מנסה להשתלט על המאפיה מלמטה. גם ב"הסנדק 3" העיר מהווה את המסגרת להתרחשויות. ואולם, בסרט "כלבי אשמורת", טרנטינו אינו מציג את העיר. ההתרחשויות קורות ב"דיינרים", במחסנים נטושים או במשרד המפואר של הבוס. הקבוצה ופעילותה מנותקת לגמרי מהעיר, היא מתאגדת במיוחד לבצע פשע מסוים וחבריה אינם קשורים זה לזה וחלק מהם אף אינם מכירים זה את זה. הניתוק מהוויית העיר מודגש מבחינה עלילתית בכך שאחד מחברי הקבוצה הוא שוטר סמוי. (Jami, 1995).
השינוי ביחס אל העיר של טרנטינו מראה את ההבדל ביחס אל המאפיה, מיחס של מחתרת השולטת בעיר, אל יחס של קבוצה הזויה שמתכננת שוד.
החליפה מהווה אף היא אייקון מרכזי בסרטי המאפיה. המעיל שלהם והכובע שאותו הם חובשים תורמים רבות לדימוי העצמי שלהם, לחשיבותם ולמעמדם. (McArtor, 1972). החליפה היא איקונוגרפיה חשובה ביותר, היא מייצגת תפיסה ניהיליסטית שלפיה אם המאפיונר יהיה לבוש כמו אדם נורמטיבי, הוא באמת יהיה נורמטיבי. תפיסה זו מטשטשת בין המאפיונרים לבין אנשי עסקים לגיטימיים. בסרט "הקיסר הקטן", ריקו מהלך בדירתו החדשה והמפוארת בכובע ובמעיל ארוך. מטרת הלבוש היא להקצין את הרוע של הדמות ולהסתיר את הרובים מתחת למעיל. (Karpf, 1970). ב"הסנדק 3" לבושו של דון קורליאונה בעל  מראה נקי ומצוחצח, מראה המעיד על חוזק ועוצמה ונוסך –