מדינת ישראל: פסיפס של קבוצות ורעיונות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2588
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תקציר – מדינת ישראל: פסיפס של קבוצות ורעיונות בחברה הישראלית קיימים חמישה שסעים מרכזיים: השסע האידיאולוגי, אשר דן בגבולות ארץ ישראל ולכן הנו גם פוליטי, השסע העדתי, אשר מראה כי קיימים פערים במדינת ישראל לאורך השנים בדבר חלוקת משאבים בין עדות המזרח לעדות אשכנז. השסע המעמדי, בו השאלה המרכזית הנה בחלוקת המשאבים בחברה. השסע הדתי, והשסע הלאומי, בין יהודים וערבים במדינת ישראל. (ליסק, 2000).
            כיום קיימות שתי חברות במדינת ישראל הדרות זו לצד זו, "החברה האזרחית" ו"החברה הצבאית". החברה הצבאית אינה דמוקרטית והיא קוראת תגר על הסדר הקיים, מעין גיוס דיקטטורי שמבקש לקבל יותר סמכות ושותפות בהחלטות הפוליטיות.
מנגד, החברה האזרחית מבקשת פחות סמכויות לצבא, היא מעוניינת שההחלטות במדינה יהיו יותר אזרחיות מאשר צבאיות. שתי החברות הללו נבנו זו מזו ותוך כדי כך עקרון הממלכתיות בארץ הולך ונחלש. שתי החברות הללו מעוניינות לקבוע את עתיד מדינת ישראל, אזרחי מול צבאי. לאור הדיון שאליו נחשפתי כתוצאה מעשיית עבודה זו, נוכחתי לדעת כי לחברה האזרחית ולחברה הצבאית השפעות רבות על המציאות במדינת ישראל. במדינה קיימים גם ככה שסעים רבים ושסע זה, אשר ציינתי בעבודתי, מצטרף אליהם בצורת חיזוק יותר מאשר אמירת דבר מה חדש (סמוחה, 1993).
            לאור העובדות ההיסטוריות ניתן לראות כי מדינת ישראל השתנתה עם הזמן. בעבודתי ניסיתי לעמוד על טיב היחסים בין צבא, חברה ופוליטיקה. מדינת ישראל הוקמה בשביל העם היהודי וצבא ההגנה לישראל הוקם בכדי להגן על גבולות המדינה ותושביה. לכן לא ניתן להפריד לחלוטין בין שני גופים אלו האזרחי והצבאי כיוון שהם שזורים זה בתוך זה עוד מלפני קום המדינה ועוד מבחינה רעיונית. גוף אחד מוביל את השני, תוך כדי חילוקי דעות מרובים והתנגדויות האחד למשנהו, אך לבסוף לכולם משאלה משותפת, לחיות במדינת ישראל ולשמור על אזרחיה.