סימנריון עיצוב פנים אדריכלות חווית חלל 3 דיסציפלינות המפרשות חוויה: פסיכולוגיה, פילוסופיה, פסיכופיזיולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

חווית חלל
3 דיסציפלינות המפרשות חוויה תקציר "מאמצע שנות ה 60  ועד ימינו אנו מנסים להציג ארכיטקטורה מנקודת מחשבה של כיצד בניינים נחווים, לפני שאנחנו דואגים לשאלה כיצד נבנה אותם. עד שנתחיל להבין כיצד מבנים משפיעים על הפרט ועל הקהילה מבחינה רגשית, איך הם מספקים לאנשים תחושה של אושר, זהות ומקום, אין לנו דרך להבחין בין ארכיטקטורה לבין כל פעולה אחרת של בנייה." ההנאה מחלל לא יכולה להיות רק ויזואלית. היא חייבת להיות מושא של תפיסה רב חושית טוטאלית.
בניין חייב לפגוש את כל דרישות הגוף, כי זה לא רק תלוי בעיניים אלא באדם כולו.
בתהליך החוויה פועלים כל החושים ומגרים בנו רגשות, מחשבות, מוטיבציה, אהבות,סלידות, זיכרונות, השפעה, פחדים, אמונות, דעות קדומות, הרגלים וציפיות.
  מטרת עבודה זו היא להוות בסיס תיאורטי לעבודת הגמר, בה ברצוני לעסוק בחוויה של חלל.
לכן ראשית עלי לברר מהי חוויה, ורק לאחר שאגיע למיצוי של מושג, אוכל לדון בחוויה בחלל.
חוויה היא מושג מופשט, אינו אובייקט ממשי שניתן לתארו דרך התכונות הפיסיות שלו. ניתן למצוא פירושים והסברים רבים למושג החוויה בתחומי ידע שונים. בעבודה זו פניתי לשלושה תחומי ידע:  פילוסופיה, פסיכולוגיה ופסיכופיזיולוגיה. פילוסופיה היא תחום ידע העוסק במהות העולם והאדם ובאופן ההכרה של האדם את העולם. פסיכולוגיה היא תחום במדעי החברה העוסק בחקר הנפש וההתנהגות.
פסיכופיזיולוגיה היא ענף בפסיכולוגיה המקשר בין מידות פיזיולוגיות לבין אירועים פסיכולוגיים. שלושתם תחומים שמסכמים לדעתי את המושג בצורה ממצה. הדיון בחוויה אינו מוגבל לאדריכלות (חלל מעשה ידי אדם) אלא לחלל באופן כללי.
דרך המילה חלל אני מותירה אופציה להתבונן על חוויה של סביבה חיצונית לגוף בכל רמה שהיא, מהסביבה הטבעית ועד האובייקט. עבודה זו היא סקירה של תיאוריות וגישות שאינן סותרות אחת את השנייה, ומאפשרות נקודות מבט שונות.
תוכן מבוא                                                                                          עמוד  3
פרק 1           חוויה ע"פ פסיכופיסיולוגיה                           עמודים 4-5
א.      כיצד נבנים האירועים הנחווים במוח ב.      תיאור והסבר התהליך הפסיכו-פיסיולוגי של חוויה   פרק 2           חוויה ע"פ פילוסופיה                                      עמודים
6 -8
א.      אפשרות החוויה ע"פ הפילוסופיה ב.      "החדר של מרי"- ניסוי מחשבתי פילוסופי פרק 3          חוויה ע"פ פסיכולוגיה                                     עמודים 9-10 א.      פסיכולוגיית גשטאלט ב.      ההשפעות הפיסיות וההתנהגויות בין אנשים וחלל.
סיכום                                                                                        עמוד 11
ביבליוגרפיה                                                                                     עמוד 12