משאבי אנוש

מקצוע
שנת הגשה 2004

תקציר העבודה

חלק א'  מ ב ו א בעבודה זו אביא תיאור מקיף של אגף הכנסות וגבייה במינהל לבטחון וסדר ציבורי בעיריית ראשל"צ במונחי משאבי אנוש.
האגף עבר לאחרונה שינוי מהותי טכני, סביבתי.
השינוי במדיניות הארגון היה מקיף ביותר והשליך גם על פעילויות משאבי האנוש.בהמשך אעריך כיצד משתלבות פעילויות משאבי אנוש בשינוי הארגוני באופן שיביא להצלחת השינוי, כמו כן אתייחס גם לתנאים החיצוניים המשפיעים על פעילויות מח' משאבי אנוש ולסיכום אדון בתרומה הפוטנציאלית של ניהול משאבי אנוש בתהליך השינוי באגף הכנסות וגבייה.
תאור הארגון אגף הכנסות וגבייה בעיריית ראשל"צ עוסק בגביית קנסות מדו"חות חניה ישנים וחדשים כאחת.
ונשען על חוק התעבורה שהינו חוק מדינה הפועל במסגרת חקיקה ראשית (חוקי כנסת), משרדי הממשלה וכן מפעיל חוק עזר עירוניים נוספים על החוק והתקנות הקיימות. יש תקנות וחוקים נוספים הקשורים במישרין או בעקיפין באופיים.
האגף פועל מכח פקודת המיסים (גבייה).
התוצאה היא הליך מורכב ומסובך המחייב תיאום בין גורמים שונים ומותנה בשיתוף פעולה בין האזרח לאגף, ובין האזרח לחברת הגבייה.
באגף מועסקים כ-10 עובדים המחולקים ל-2 מחלקות ו-2 מדורים, מאופיין "מבנה ארגוני רב שכבתי", סמואל (1996). (נספח 1, 2).
1.      מחלקת פניות הציבור
2 .      מחלקת הוצאה לפועל
3 .      מדור תווי דייר.
האגף מטפל בכ- 
5 ,000 חייבים נכון להיום.
                         500 ,3 בקשות,עירעורים ופניות בחודש                          כ- 400-500 פונים פיזית לבירורים ותשלום בחודש.
האזרח הוא בעצם הלקוח, נדרש להמציא לאגף אישורים מגופים שונים על פי דרישת האגף במקרים של בעיות על רקע כלכלי, אישי, בריאותי.
עד השינוי האגף תיפקד כאילו הסביבה שלו היא סביבה שלווה מקרית, בר חיים ואחרים (1988) אך החליט שעל הארגון להתנהג כאילו הסביבה היא (רועשת) מטרידה ומגיבה אשר מחייבת היענות אסטרטגית טקטית ואופרטיבית עפ"י האחרון ומנקודת מוצא זו הופעל כל השינוי.
בפרק הבא נוכל להבחין בהתהוות השינוי כתוצאה מהדקים דהיינו סביבות פנימיות וחיצוניות אשר גרמו לשינוי.